21 april 2015
 

BMW 7-Serie

BMW kondigt nieuwe 7-Serie aan

21 april 2015 | BMW kondigt een nieuwe 7-Serie aan. Het vlaggenschip, dat dit najaar op de markt komt, krijgt de nieuwste technische innovaties. Een aantal daarvan is uniek, zoals remote control parking. De auto kan zichzelf in- en uitparkeren zonder bestuurder. Even bijzonder is de bediening van het infotainmentsysteem met handgebaren. Verder is het verbruik verlaagd dankzij een nieuwe generatie motoren en drastische gewichtsverlaging dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel in de carrosserie.

Volgens de BMW EfficientLightweight strategie is veel gewichtsbesparing bereikt. Door voor de constructie van de carrosserie slim gebruik te maken van aluminium en koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP, carbon fibre reinforced plastics), weegt de nieuwe 7-Serie tot 130 kilogram minder dan het huidige model. Tegelijk zorgt CFRP, waarvan ook de carrosserieën van de BMW i3 en i8 zijn gemaakt, voor een hogere torsiestijfheid.

BMW 7-Serie

De 7-Serie krijgt relatief efficiënte motoren, waaronder een nieuwe zescilinder-in-lijn variant. Die is voorzien van de jongste generatie van BMW's directe brandstofinjectie, Twin Scroll-turbotechnologie en VALVETRONIC met Double-VANOS nokkenassen (wat een gasklep overbodig maakt). Blok, cilinderkop en carter zijn van aluminium gemaakt, waardoor deze nieuwe motor bijdraagt aan gewichtsverlaging. De krachtbron is gekoppeld aan een nieuwe generatie van de 8-traps Steptronic automaat met minder interne wrijving. Het brein van de versnellingsbak benut data van het navigatiesysteem om het schakelen optimaal aan te passen aan de wegcondities.

De nieuwe BMW 7-Serie is voor en achter voorzien van luchtvering met automatische hoogteregeling. Ook standaard is het elektronisch geregelde Dynamic Damper Control. Integral Active Steering (ook leverbaar op de xDrive-modellen) en het elektromechanische stabilisatiesysteem Dynamic Drive dragen verder bij aan de superieure balans tussen dynamiek en comfort. Met een nieuw ontworpen  Driving Experience Control-schakelaar zijn wegligging en weggedrag naar eigen smaak te personaliseren. Er is tevens een nieuwe rijmodus toegevoegd: ADAPTIVE. In die stand worden onderstel, demping en vering automatisch aangepast aan de rijstijl van de bestuurder en het karakter van de weg.

BMW 7-Serie

Het iDrive bedieningssysteem krijgt in de 7-Serie voor het eerst een Touch Display, zodat de functies niet alleen met de iDrive-knop, maar ook via het aanraakscherm zijn te bedienen. BMW introduceert bovendien een derde bedieningsoptie genaamd gesture control. Een infraroodsensor in de hemel zet daarbij handgebaren om in commando's voor het infotainmentsysteem. Audiovolume en het aannemen of afsluiten van een telefoongesprek zijn met een handbeweging te bedienen. Ook is het mogelijk om zelf een specifieke handbeweging aan een bepaalde functie te koppelen.

De 7-Serie is de eerste in serie geproduceerde auto die zich helemaal zelfstandig kan verplaatsen, zonder dat de bestuurder in de auto zit. Remote control parking is een optie op een nieuw ontworpen  Display sleutel. Na het indrukken van de button start en manoeuvreert de 7-Serie zich in en uit een parkeervak. Dat doet de auto met behulp van zijn camera's en parkeersensoren. Omdat de bestuurder er niet in hoeft te zitten, is de 7-Serie met dit systeem op zeer krappe parkeerplekken achter te laten. De portieren hoeven immers niet meer open om uit- of in te stappen.

BMW 7-Serie

De optionele Driving Assistant biedt enkele nieuwe functies. Zo flitsen de remlichten van de  7-Serie hoog frequent repeterend om achteropkomend verkeer tot remmen te manen als zij niet tijdig reageren. Als een botsing dreigt, worden de gordels alvast aangespannen om het letselrisico voor inzittenden te verkleinen. Ook nieuw is het waarschuwen voor kruisend verkeer bij het uitrijden van een parkeervak. Dat gebeurt met een geluidssignaal en met knipperende ledlampjes in de buitenspiegels.

De Driving Assistant Plus is eveneens uitgebreid met een aantal functies. Met behulp van de nieuwe stereocamera (voorheen mono) en radarsensoren worden medeweggebruikers voor, achter en naast de BMW 7 Serie continu gemonitord. Zelfs bij snelheden tot 210 km/uur. De data worden gebruikt om de auto strak binnen de lijnen van de rijbaan te houden – en uiteraard om de correcte afstand tot de voorligger te handhaven. Indien nodig worden automatisch subtiele stuurcorrecties uitgevoerd, ook als bij het wisselen van rijbaan een auto buiten het zicht van de bestuurder naast de BMW 7 Serie rijdt en als een veel sneller rijdende achterligger nadert.

BMW 7-Serie

Ook nieuw is de koppeling van verkeersbordherkenning aan Active Cruise Control met Stop & Go functie. Na activering van de cruise control wordt de snelheid automatisch aangepast aan de toegestane maximum snelheid, ook als de auto op een weggedeelte komt met een hogere of lagere toegestane snelheid.