16 april 2015
Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot toont 308 R HYbrid in Shanghai

16 april 2015 | Peugeot toont op de Autoshow van Sjanghai een heel bijzondere uitvoering van de 308. De 308 R HYbrid beschikt namelijk over 500 pk en vierwielaandrijving. De Peugeot 308 R HYbrid is voor deze gelegenheid voorzien van een geheel nieuw interieur met vier individuele stoelen en een carrosserie met een blauw/zwarte "coupe franche".

Met zijn 235/35 R19-banden en 80 mm grotere spoorbreedte bijt de Peugeot 308 R HYbrid zich in het asfalt. De voorzijde wordt gekenmerkt door een motorkap met opvallende luchtroosters en een indrukwekkende bumper met scherpe hoeken en gladde vlakken. Via de grille, voorzien van een blokpatroon, wordt de hybride-aandrijflijn van 500 pk van lucht voorzien. In de buitenste luchtinlaten zijn de sequentiële led-richtingaanwijzers gemonteerd terwijl op de middelste luchtinlaat de signatuur van de auto is aangebracht; het uit één stuk gefabriceerde 308 R HYbrid-logo.

Schuin van voren gezien spelen de lijnen van de compacte carrosserie met het licht waarmee de aandacht op vloeiende wijze wordt verlegd naar de rest van de auto. De Peugeot 308 R HYbrid is gespoten in een bijzonder levendige blauwe kleur met fluorescerende pigmenten en glasdeeltjes. Deze kleur verwijst zowel naar de hybride-aandrijving als naar het blauw dat in het verleden voor Franse raceauto's werd gebruikt. Deze blauwe lak gaat ter hoogte van de achterportieren over in een matzwarte lak: een nieuwe uitvoering van de "coupe franche" waaraan de sportiefste modellen van Peugeot zijn te herkennen.

Peugeot 308

Het interieur wordt gekenmerkt door een van voor naar achteren doorlopende middenconsole en vier kuipstoelen. De bovenste delen van de portieren en de hemelbekleding zijn in antraciet uitgevoerd. De kuipstoelen zijn bekleed met een gepatineerd leder dat een roodachtige kleur heeft.

De Peugeot 308 R HYbrid is de eerste op een seriemodel gebaseerde auto waarop materialen worden toegepast die tot op heden voorbehouden waren aan concept cars. Zo is het dashboard bekleed met een digitaal geweven stof. Dankzij dit procédé kunnen complex gevormde, grote onderdelen worden vervaardigd van een zacht aanvoelend materiaal zonder dat er gebruik wordt gemaakt van schuimmateriaal, waardoor gewicht kan worden bespaard. Op de portierpanelen wordt deze digitaal geweven stof gecombineerd met zwart leder en een gepatineerd leder met een roodachtige kleur.

Met een vermogen van 500 pk en vierwielaandrijving bereikt de Peugeot 308 R HYbrid een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De auto accelereert in 4,0 seconden naar 100 km/h en legt de 1000 meter met staande start af in 22,0 seconden. Desalniettemin bedraagt de CO2-uitstoot slechts 70 g/km.

Peugeot 308

Om een sportief rijgedrag te waarborgen is het zwaartepunt zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar het midden geplaatst. De lithium-ion-batterij van 3 kW/h is onder de achterstoelen gemonteerd, op de plaats van de brandstoftank. De tank met een inhoud van 50 liter is nu in de bagageruimte ondergebracht, boven op de motor/generator achter en de twee transformatoren.

Met de draaiknop op de middenconsole kan uit een van de vier rijstanden worden gekozen:

  1. In de stand Hot Lap wordt voor de hoogste prestaties het vermogen van alle drie de motoren ingezet, zodat in totaal 500 pk en maximaal 730 Nm koppel worden gegenereerd.
  2. In de stand Track worden 400 pk en 530 Nm gegenereerd, name door de benzinemotor en de motor/generator achter. In deze stand levert de motor/generator vóór tijdens het accelereren een boost.
  3. De stand Road is bij uitstek geschikt voor gebruik op de openbare weg. In deze stand beschikt de bestuurder over een vermogen van 300 pk en een koppel van 400 Nm. De benzinemotor levert zijn volledige vermogen, de motor/generator achter assisteert de benzinemotor tijdens het accelereren en de motor/generator vóór komt niet in actie.
  4. In de stand ZEV wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van de motor/generator achter om de Peugeot 308 R HYbrid aan te drijven. De motor/generator vóór kan bijspringen, afhankelijk van hoe ver het gaspedaal wordt ingetrapt.

De door Peugeot Sport ontwikkelde aandrijflijn kan over het gehele snelheidsbereik, dus vanaf 250 km/h, de auto afremmen met behulp van de motor/generatoren. Deze manier van remmen, regeneratief remmen genoemd, beperkt niet alleen de slijtage van de remschijven en -blokken, maar vormt ook een van de drie manieren om de tractiebatterij op te laden. Daarnaast kan de motor/generator vóór, aangedreven door de benzinemotor, worden gebruikt als dynamo. En bij een snellaadpunt kan de tractiebatterij binnen 45 minuten volledig worden opgeladen.