8 april 2015
 

Citroen Aircross

Citroen toont Aircross Concept

8 april 2015 | Citroën toont de Aircross, een vervolg op de C4 Cactus. De Citroën Aircross beleeft zijn wereldpremière op de Shanghai Motor Show, een zeer symbolische keuze gezien het belang van de Chinese markt voor Citroën (25% van de omzet en de grootste markt voor het merk). Het concept Citroën Aircross meet 4,58m x 2,1m x 1,80m.

Citroën Aircross verleidt door zijn vloeiende en organische volumes die de nadruk leggen op beheerste grafische lijnen en subtiele randen.  De carrosserie is als een vloeiende laag die zich heel natuurlijk om de grote wielen met banden (275/45 R 22) vormt. Ze werden exclusief ontworpen voor Citroën Aircross door Continental en zijn uitgerust met massieve rubberen blokken en lamellen, met diepe groeven die zorgen voor een uitstekende grip op de moeilijkste ondergronden met grafische en modulaire velgen.

Citroen Aircross

Citroën Aircross zorgt door zijn carrosseriegordel die parallel met de weg loopt voor een gevoel van veiligheid en veegt elke vorm van agressie van de baan. Een nieuwe expressie in de wereld van de SUV waarin alle codes vastliggen.

De voor- en achterschilden zijn glad en homogeen. De achterzijde is uitgerust met technische en grafische lichten met 3D-effect. De typische kenmerken van de Citroën-stijl worden aangevuld met een zwevende dakhemel en een ononderbroken raamgordel die de Citroën Aircross zijn horizontale trekken geeft.

Citroen Aircross

Met het concept Citroën Aircross geeft Citroën een nieuwe interpretatie aan de Airbump die werd geïntroduceerd op de C4 Cactus, maar dan aangepast aan de eisen van een SUV. De Airbump zijn bedoeld om de carrosserie te beschermen tegen kleine dagelijkse schokken, de Alloy Bump beschermen Citroën Aircross tegen laterale schokken zoals een zichtbare 'padding'. De Alloy Bump bestaan uit een honingraatstructuur in zeer absorberend aluminiumschuim. Een materiaal afkomstig uit de wereld van de autosport dat bescherming, lichtheid en esthetiek combineert.

Grafische elementen benadrukken de aerodynamica. De Air Sign, een signatuur in chroom die de achterruit benadrukt terwijl de luchtstroom door een tunnel gaat. Maar ook luchtinlaten, de Air Curtains aan de voorkant, de luchtafzuiging van de wielkasten vooraan en achteraan en de zeer spits toelopende zijspiegels dragen bij aan de aerodynamica van de Citroën Aircross mee in de hand, en dragen tegelijkertijd bij aan zijn design.

Citroen Aircross

In het concept Citroën Aircross is de "sofa" terug te vinden zoals die voor het eerst werd toegepast in de C4 Cactus, maar dan met een andere interpretatie om zich aan te passen aan de wereld van de SUV. De rugleuningen zijn open. Deze zetels worden bovenaan bekleed met een stof die doet denken aan gaas. Een herinterpretatie die zowel zeer technisch als futuristisch is met zijn 3D-behandeling, in navolging van de sfeervolle "vintage" materialen voor fijne herinneringen aan alle reizen en een inspiratiebron voor de designers van Citroën. Dit thema werd al gebruikt voor de C4 Cactus en het concept Citroën Aircross verwijst ook naar de wereld van reizen en bagage.

Naast een head up display beschikt de Citroën Aircross over twee HD breedbeeldschermen van 12 inch. Een van de twee schermen is mobiel en gemotoriseerd: het staat op een rail en kan gemakkelijk naar de passagier gericht worden door een handbeweging dankzij een sensor op de console. De passagier kan zo informatie krijgen over de reis, een film kijken, muziek of een tentoonstelling kiezen die hij wil gaan bezichtigen. Beide schermen kunnen ook fuseren tot één scherm en de bestuurder kan er dan gebruik van maken en ze besturen met behulp van touch pads aan weerszijden van het stuur;

Citroen Aircross

Elk van de 4 zetels is uitgerust met luidsprekers en een microfoon om ervoor te zorgen dat de passagiers gemakkelijker met elkaar kunnen praten of zich juist kunnen afsluiten. Dankzij deze "geluidsbellen" kan iedereen kiezen met wie hij wil communiceren zonder de rust en ontspanning van de andere passagiers te verstoren.

Er bevinden zich twee webcams aan weerszijden van de Aircross in de deurkozijnen om foto's te nemen tijdens de uitstapjes en om een reisalbum bij te houden. De opgenomen beelden worden rechtstreekse doorgegeven naar de schermen van Citroën Aircross, en kunnen ook dienen om informatie te verzamelen over de omliggende monumenten en er naartoe te rijden met behulp van de navigatiefunctie.

Citroen Aircross

Het concept Citroën Aircross geniet van de Hybrid Plug-In-technologie, gekoppeld aan een benzinemotor. De oplaadbare hybride aandrijflijn wordt gekenmerkt door de invoering van de elektromotor op de achteras. Citroën Aircross is een combinatie van een thermische benzinemotor en een elektrische motor die zich aan de achteras van de wagen bevindt en een vermogen van 95 pk (70 kW) en een koppel van 200 Nm ontwikkelt. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ionbatterijen, die in 3,5 uur worden opgeladen via een gewoon stopcontact (16A). Hij wordt gecombineerd met een 1.6 THP benzinemotor, met een vermogen van 218 pk (160 kW) en een koppel van 275 Nm.

Dankzij de hybride plug-in helpt Citroën Aircross het milieu te beschermen. Dit geldt vooral in het stadsverkeer, met de ZEV-modus (Zero Emission Vehicle) om volledig over te schakelen op elektriciteit en een autonomie van 50 km, of op wegen waar je vaak moet optrekken en vertragen en waarbij de hybridisatie het verbruik beperkt door beide energievormen in te schakelen. Op de snelweg neemt de verbrandingsmotor het over.

Citroen Aircross

Wanneer het gaspedaal stevig wordt ingetrapt en er onmiddellijk koppel gevraagd wordt, koppelt een "boost"-functie het koppel van de verbrandingsmotor aan dat van de elektrische motor en kan het concept Citroën Aircross sportieve prestaties bereiken (313 pk), zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik (1,7 l/100 km en 39 g/km CO2). Hij trekt in 4,5 seconden op van 0 naar 100 km/u.

Citroen Aircross Citroen Aircross Citroen Aircross Citroen Aircross Citroen Aircross Citroen Aircross
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via