2 april 2015
 

Kia Novo

Kia onthult Novo studiemodel in Seoul

2 april 2015 | Kia heeft vandaag op de Seoul Motor Show 2015 zijn nieuwste studiemodel onthuld: de Novo. De Kia Novo met zijn stoer, coupé-geïnspireerde design en een minimalistische cabine geeft de richting aan van het design van de volgende generatie compacte auto's van het merk.

De Kia Novo ontleent zijn naam aan het Latijnse ‘novatus' (vernieuwd of opgefrist). Het interieur van de Novo zorgt volgens Kia voor een kalmerende omgeving, waarin de bestuurder tot rust zou kunnen komen.

De Novo werd ontworpen in Kia's designcentrum van Namyang in Korea, met als basis een speciaal aangepaste versie van het platform van de Cerato (Forte). Hij schittert met een door een coupé geïnspireerd silhouet en het onmiskenbare Kia-design.

Kia Novo

Het gladde, geometrische design van de auto wordt vermengd met een serie scherpe lijnen en vormen van de carrosserie, die ervoor zorgen dat de auto aerodynamisch zeer efficiënt is. Het front van de Novo toont de nieuwste interpretatie van de typische "tiger nose" grille van Kia, die nu iets breder en dieper is.

Het minimalistische interieur is vooral op de bestuurder gericht en zorgt voor zo weinig mogelijk afleiding en rust tijdens het rijden. Alle inzittenden profiteren van genoeg ruimte, een resultaat van de lange carrosserie van de auto.

Het langgerekte en brede dashboard is naar de bestuurder toe gebogen en de scherpe lijnen ervan worden verfraaid door het gebruik van leder, stiksels en aluminium accenten. De instrumentenkoepel geeft relevante informatie via een compact driedimensionaal hologram display, terwijl een touchpad naast het stuurwiel de bestuurder in staat stelt de auto te bedienen zonder zijn of haar ogen van de weg te halen. Het touchpad heeft ook een vingerafdrukscanner, waardoor instellingen automatisch ingeschakeld kunnen worden.

Kia Novo

De Novo wordt aangedreven door de nieuwste high-tech aandrijflijn van Kia, een 1.6 liter Kappa turbo-benzinemotor met directe injectie (T-GDI). Deze is gekoppeld aan de zeventraps DCT van het merk en drijft de voorwielen aan.

De Kia Novo concept is uitgerust met adaptieve en holle wielen, met een verzonken middensectie tussen de twee punten die contact maken met de weg. Deze is bedoeld om het rubber te koelen en overvloedig water te kunnen afvoeren, om meer grip te bieden. De banden hebben twee kleine banen op de buitenste hoeken, die contact met het wegoppervlak maken. Dat zorgt voor een lagere rolweerstand en minder geluid, terwijl ze tegelijkertijd een hoog gripniveau in de bocht zouden hebben.

De Novo concept geeft een kijkje in de plannen van Kia met betrekking tot de toekomstige line-up van compacte auto's. Er bestaan momenteel geen plannen om de Novo-concept in productie te nemen.

Kia Novo Kia Novo Kia Novo
 
Websitewww.kia.nl
Deel via