12 maart 2015
 

Opel

Opel ontwikkelt met het oog gestuurde koplampen

12 maart 2015 | Opel werkt aan koplampbundels die de oogbewegingen van de bestuurder volgen. Opel werkt tevens aan de derde generatie van zijn adaptieve bochtverlichting. Binnenkort neemt die de scepter over van het AFL Bi-Xenonsysteem, dat met zijn tien verlichtingsfuncties al leverbaar is voor veel Opel-modellen. Binnen afzienbare tijd neemt Opel ook adaptieve LED matrixverlichting in productie.

"We zijn nu zo'n twee jaar bezig met het verlichtingsconcept waarbij de bestuurder de richting en de intensiteit van de koplampbundels met de ogen kan sturen. We zien nu al veel voordelen. Voor ons een reden om intensief door te gaan met verdere ontwikkeling", zegt Ingolf Schneider, Director Lighting Technology bij Opel.

Opel

Opel werkt samen met de Technische Universiteit van Darmstadt. Het ontwikkelen van een oogvolgsysteem voor koplampen is immers een behoorlijke uitdaging. Er zijn systemen die met vijf tot tien camera's oogbewegingen volgen, maar Opel kiest voor een eenvoudiger opzet met een webcam. De camerabeelden worden omgezet in commando's voor elektrische servomotoren die de koplampreflectoren bewegen. Het werkt, maar aanvankelijk te traag. Uiteindelijk is daar een oplossing voor gevonden door de camera te voorzien van infraroodsensoren en lichtgevoelige diodes. De oogbewegingen van de bestuurder worden meer dan vijftig keer per minuut gescand, ook bij schemering en in het donker. Door andere parameters en rekenalgoritmen is bovendien een snellere dataverwerking gerealiseerd, zodat de servomotoren bij de koplampen alerter op oogcommando's reageren.

Eén probleem restte toen nog. Een bestuurder beweegt de ogen en het hoofd in het verkeer vaak snel heen en weer. De koplampen moeten deze bewegingen niet exact volgen. "Dus hebben we een soort vertragingsfilter ingebouwd voor een meer vloeiende beweging van de lichtbundels", aldus Schneider. "Kalibreren van het oogvolgsysteem voor elke individuele bestuurder is daardoor ook niet nodig. En als de bestuurder even opzij kijkt, blijven de koplampen gewoon in de rijrichting schijnen."

Opel

Opel loopt voorop met slimme en veilige verlichtingstechnologie. AFL is al beschikbaar voor de Mokka, Cascada, Zafira Tourer, Astra en Insignia. In combinatie met de Opel Eye frontcamera kan dit systeem nu de bundels van de Xenon-koplampen op tien verschillende manieren aanpassen aan diverse weers- en wegcondities. In de stad, op de buitenweg, op de snelweg en bij lastige weersomstandigheden biedt AFL een zo optimaal mogelijke verlichting van de weg.

AFL omvat ook dynamische en statische bochtverlichting en LED-dagrijverlichting. De richting en de intensiteit van de lichtbundels is stuurhoek- en snelheidsafhankelijk. De Opel Eye camera, die is geïntegreerd in de binnenspiegel, zorgt dat automatisch van groot- naar dimlicht wordt geschakeld als een tegenligger nadert of als de achterlichten van een voorligger worden gesignaleerd. Een speciaal Zicht & Licht pakket biedt nu ook automatisch inschakelend dimlicht bij het inrijden van tunnels en bij regen.

Opel

Opels International Technical Development Center in Rüsselsheim voert op dit moment ook de finale testen uit met de adaptieve LED matrix verlichtingstechnologie. Deze doorontwikkeling van AFL past de koplampbundels automatisch en heel precies aan om andere weggebruikers niet te verblinden. Het werkt net als AFL samen met de Opel Eye camera. Verschillende LED-zones zijn echter onafhankelijk van elkaar op dim- of grootlicht te schakelen. Daarmee is dit systeem in staat een naderde auto of een voorligger uit de grootlichtbundel te houden, terwijl de rest van de weg goed verlicht blijft. Opel wil de LED matrix verlichting binnen 18 maanden in productie nemen.

Opel Opel Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via