3 maart 2015
Renault Kadjar

Renault Kadjar

Renault geeft specificaties Kadjar vrij

3 maart 2015 | Na het succes van de Renault Captur crossover in het B-segment, breidt Renault met de Kadjar zijn crossover-aanbod uit naar het C-segment. Hij is gebaseerd op het C-/D-platform van de Alliantie Renault-Nissan. De ervaring die de Alliantie heeft op het gebied van crossovers, is in de Kadjar gebundeld. Met de Kadjar heeft Renault internationale ambities. Renault produceert de Kadjar in het Spaanse Palencia voor de Europese markt, verschillende Afrikaanse landen en de landen langs de Middellandse zee.

De Renault Kadjar is ontworpen onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker (Directeur Industrial Design) en is een frisse, atletische verschijning van 4,45 bij 1,84 meter. Zijn lage daklijn geeft de auto een dynamische uitstraling. De brede spatborden met zwarte wielkastranden en de sensuele lijnen over zijn licht bollende flanken geven de Kadjar een vloeiend, atletisch silhouet.

Alle versies zijn voorzien van buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur. De raamlijsten, de omlijsting van de dagrijverlichting en de dorpelpanelen zijn verchroomd. De carrosseriekleur Rouge Flamme is de introductiekleur.

Zijn robuuste bouw heeft de Renault Kadjar van SUV's. En met de optionele vierwielaandrijving biedt hij optimale grip in vele situaties. De royale bodemvrijheid van 190 mm en de aan- en afrijhoek van resp. 18 en 25o maken dat de Kadjar menig terrein en veel obstakels de baas is. Skidplates voor en achter beschermen de onderkant van de carrosserie.

Renault Kadjar

Het interieur van de Kadjar is flexibel in te delen. Met de hendels in de bagageruimte en het Easy Break-systeem is de 60:40 deelbare achterbank neer te klappen. Met de hendel onder de zitting is ook de leuning van de rechter voorstoel eenvoudig neer te klappen. De achterkant kan als tafel fungeren. Met de stoel in deze positie kunnen extra lange voorwerpen in de Kadjar vervoerd worden.

De vloer van de bagageruimte heeft een dubbele bodem. In de hoge stand is de laadvloer volledig vlak. Met de vloer in de lage positie is de inhoud van de bagageruimte 472 liter. De ruimte is optioneel ook in twee of drie compartimenten te splitsen, zodat voorwerpen in de bagageruimte niet kunnen schuiven en goed beschermd zijn. Achterin behoren de hoogte tot de hemelbekleding (910 mm) en de breedte op schouderhoogte (1.456 mm) tot de grootste in het segment. Bovendien is er verspreid in het interieur nog zo'n dertig liter opbergruimte.

De Renault Kadjar is optioneel leverbaar met het door de Alliantie Renault-Nissan ontwikkelde Electronic Traction Control (ETC). Een draaischakelaar biedt keuze uit drie modi. In de stand Lock is de vierwielaandrijving continu ingeschakeld. 50 % van het koppel gaat naar de achterwielen en 50 % naar de voorwielen. Dit is de aanbevolen stand voor ruw terrein, op gladde ondergrond – sneeuw, modder, grind – en bij lage snelheid. Deze modus is tot een snelheid van 40 km/uur te gebruiken.

In de Auto-stand wordt het koppel automatisch over de voor- en achterwielen verdeeld, afhankelijk van de omstandigheden. Maximaal 50 % van het koppel kan naar de achterwielen gevoerd worden. In de 2WD-stand zijn alleen de voorwielen aangedreven. De gekozen stand van de transmissie wordt weergegeven op het dashboard en de bestuurder wordt continu geïnformeerd over de verdeling van de aandrijfkrachten.

Renault Kadjar

Alle motoren voor de Renault Kadjar zijn voorzien van het Stop & Start-systeem en een regeneratief remsysteem. De motoren zijn voorzien van de nieuwste technieken voor de reductie van de inwendige wrijving.

De Energy dCi 110-motor, de succesvolste van de Alliantie Renault-Nissan, plaatst de Kadjar aan de top in zijn segment als het om uitstoot en gemiddeld verbruik gaat: 99 g CO2/km en 3,8 l/100 km (gecombineerde NEDC-cyclus). Voor het eerst is de Energy dCi 110-motor voorzien van stalen zuigers die de inwendige wrijving reduceren. Dat zorgt naar schatting voor een 3 % lagere CO2-emissie. Standaard is de Energy dCi 110-motor gecombineerd met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak, maar optioneel is er ook een automatische EDC zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Verbruik en CO2-emissie zijn vergelijkbaar met die van de motor met handmatig te bedienen transmissie.

Voor de Energy dCi 130-motor – leverbaar in zowel de twee- als de vierwielaangedreven versie van de Kadjar – heeft Renault zijn kennis en ervaring uit de Formule 1 toegepast met betrekking tot verlaging van de inwendige wrijving. Dankzij downsizing levert deze zestienkleppen dieselmotor een maximumvermogen van 130 pk (96 kW). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het koppel van 320 Nm is beschikbaar over een breed toerengebied. Om te voldoen aan de Euro 6-emissienorm, zijn deze motoren voorzien van een dieselkatalysator en een roetfilter.

De Renault Kadjar is ook leverbaar met de Energy TCe 130 benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met een vermogen van 130 pk (96 kW) bij 5.500 t.p.m. en een koppel van 205 Nm vanaf 2.000 t.p.m. levert deze motor prestaties de vergelijkbaar zijn met die van een atmosferische tweelitermotor. Dankzij de directe brandstofinspuiting levert de motor extra trekkracht bij lage toerentallen. De directe inspuiting verbetert ook de verbranding, wat vervolgens ook het verbruik en de CO2-emissie beperkt. De 'Renault Driving eco2'-functies helpen de bestuurder van de Renault Kadjar een economische en milieuvriendelijke rijstijl aan te nemen.

Renault Kadjar

In de Nederland wordt de Renault Kadjar leverbaar in vier uitrustingsniveaus. Het basis uitrustingsniveau is de Authentique en vervolgens wordt het aanbod uitgebreid naar de Expression, Dynamique en ten slotte de meest luxueuze uitvoering, de Bose. De optie Extended Grip en het uitrustingsniveau X-Mod worden niet leverbaar in Nederland. Prijzen van de nieuwe Renault Kadjar worden in een later stadium bekendgemaakt en vanaf begin zomer staat de auto bij de Renault dealer in de showroom.