3 maart 2015
Renault Clio

Renault Clio

Renault Clio RS nu ook in Trophy-uitvoering

3 maart 2015 | Renault introduceerde het Trophy-label in 2005 op de Clio R.S. Net als de Mégane R.S. Trophy die Renault in 2014 introduceerde, is ook de Clio R.S. 220 EDC Trophy ontwikkeld voor nog betere prestaties en een scherpere wegligging.

De motor levert nu meer vermogen en tot 40 Nm extra trekkracht dankzij nieuwe software voor het motormanagement. Renault monteert ook een grotere turbo en een aangepast inlaattraject en uitlaatsysteem. Het motorvermogen bedraagt nu 220 pk (162 kW) bij 6.800 t.p.m. Het koppel is gestegen tot 260 Nm, met de tijdelijke boost-functie bedraagt de maximale trekkracht zelfs 280 Nm. De Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy voldoet aan de Euro 6-emissienorm. Renault heeft de CO2-emissie verlaagd tot 138 g/km.

Renault Clio

De verfijnde EDC-transmissie schakelt tot 30% sneller dan de vorige EDC. Terugschakelen gaat ook sneller dankzij de kortere slagen van de schakelpeddels aan het stuur. De Sport-modus zorgt voor meer sportief rijplezier. Het Stop & Start-systeem werkt alleen in de Normal-modus en is uitgeschakeld in Sport- en Race-modus.

Het Trophy-onderstel is verlaagd en harder gedempt. De Clio is aan de voorzijde 20 en aan de achterzijde 10 mm verlaagd. Een nieuw stuurhuis met een van 14,5 tot 13,2:1 gereduceerde overbrenging maakt de besturing uiterst direct en precies. Dit is het beste systeem op de markt. De Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy staat op Michelin Pilot Super Sport-banden in de maat 205/40R18.

Renault Clio

De Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy is meteen herkenbaar aan de kenmerkende, matte carrosseriekleur Givre Nacré (optioneel met een glanzend zwart dak) die aan het kleurenaanbod is toegevoegd. Andere kleuren zijn Blanc Glacier, Noir Profond, Rouge Flamme en Jaune Sirius. De Clio R.S. 220 EDC Trophy staat op 18 inch Radical-wielen met diamanteffect. Een Trophy-badge op de voorspoiler, op de sierstrips, op de portieren en op de genummerde dorpelpanelen, completeren het uiterlijk.

De uitrusting is afgestemd op de liefhebber, met een met leder bekleed stuurwiel en het Trophy-interieurpakket. Dat bestaat uit verwarmbare en met leder beklede stoelen met geïntegreerde hoofdsteun, en koolstofvezel-look voor de randen van de ventilatie-openingen, de deurgrepen en de basisplaat van de versnellingspook. De inserts van de ventilatieopeningen zijn mat verchroomd in plaats van rood geanodiseerd. Ook is de Clio R.S. 220 EDC Trophy leverbaar met het telemetriesysteem R.S. Monitor. Het systeem geeft de bestuurder onder meer keuze uit vijf gradaties van gasrespons.

Renault Clio

Elke Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy is individueel genummerd en wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd. De auto is vooral bedoeld voor veeleisende gebruikers, die met de auto deelnemen aan bijvoorbeeld circuitdagen. De verkoop van de Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy gaat in juni 2015 eerst in Europa van start, waarna nog tien landen elders op de wereld volgen. Prijzen worden later bekend gemaakt.