3 februari 2015
Ford Focus

Ford Focus

Ford onthult nieuwe Focus RS

3 februari 2015 | Ford heeft vandaag een vooruitblik gegeven op de compleet nieuwe Focus RS. In deze nieuwste RS beleeft Performance All-Wheel-Drive zijn debuut. Dit systeem zou ongekende bochtsnelheden mogelijk maken en belooft ongeëvenaard rijplezier.De Focus RS is uitgerust met een 2.3-liter EcoBoost-motor met meer dan 320 pk. Het is het meest recente sport-model dat het licht ziet als onderdeel van een modeloffensief van Ford. Dit programma zal resulteren in meer dan 12 uit te brengen sportwagens tot 2020.

De nieuwe Ford Focus RS is ontwikkeld door een klein team van Ford Performance-ingenieurs in Europa en Amerika en is de derde generatie Ford Focus RS-modellen, na eerdere lanceringen in 2002 en 2009. Hij is het 30e model dat het legendarische RS-embleem draagt, na technologische trendsetters als de 16-kleps Escort RS1600 uit 1970, de Sierra RS Cosworth turbo uit 1985 met zijn extreme aerodynamica en de vierwielaangedreven Escort RS Cosworth uit 1992.

De nieuwe Focus RS is het eerste RS-model ooit dat wereldwijd op de markt komt en zal vanaf later dit jaar voor alle markten worden gebouwd in de Ford-fabriek in Saarlouis, Duitsland. Gymkhana- en World Rallycross-ster Ken Block werd aangetrokken als consultant voor de nieuwe Focus RS.

Het Ford Performance AWD-systeem is gebaseerd op een dubbele, elektronisch gestuurde koppeling aan iedere kant van de aandrijving achter. Deze regelt de distributie van de aandrijfkracht voor en achter en kan ook de aandrijfkracht op de achteras naar de wielen aansturen waardoor 'torque vectoring' mogelijk is. Dit heeft een grote positieve invloed op het rijgedrag en de bochtvastheid.

De controle-unit in de achterste aandrijflijn verdeelt voortdurend de aandrijfkracht naar voren en achter, alsmede naar de achterwielen, afgestemd op de rijomstandigheden van dat moment. De input daarvoor wordt 100 maal per seconde geleverd door talloze sensoren. Maximaal 70 procent van de aandrijfkracht kan worden overgebracht naar de achteras. 100 procent van de beschikbare trekkracht op de achteras kan naar een van de twee achterwielen worden overgebracht.

Bij het nemen van een bocht brengt de aandrijving achter preventief onmiddellijk de trekkracht naar het buitenste wiel gebaseerd op input door bronnen als de stuuruitslag, de zijwaartse versnelling, de wijziging van de richting en de snelheid. Deze overdracht van de trekkracht zou ervoor zorgen dat de auto de bocht meer in 'gereden' dan in gestuurd wordt, en uiterst stabiel blijft zonder enige vorm van onderstuur.

Ford Focus

Andere exclusieve voorzieningen zijn een sportonderstel met veren, lagers en anti-roll bars die stijver zijn dan die van de Focus ST. Tweevoudig instelbare schokdempers zorgen voor een strakkere setting voor het rijden tijdens trackdays. Een nauwkeurig afgestelde besturing met elektrische stuurbekrachtiging werkt in combinatie met een steviger uitgevoerde voorwielophanging en kortere draagarmen, waardoor de besturing directer en responsiever is met een prima gevoelsbeleving.

De Ford-ingenieurs hebben nauw samengewerkt met Michelin voor de ontwikkeling van een serie high-performance 235/35 R19 banden die de rijdynamiek van de Focus RS aanvullen. Standaard is de Pilot Super Sport-band gemonteerd voor alledaags gebruik. Voor het eerst bij een RS-model is de Pilot Sport Cup 2 band optioneel leverbaar voor een verbeterde dynamiek bij het rijden op een circuit.

De krachtbron, die meer dan 320 pk levert, deelt zijn fundamentele structuur met die van de volledig aluminium 2.3-liter viercilinderkrachtbron van de nieuwe Mustang. Deze motor is echter fors opgewaardeerd middels een fiks aantal ingrijpende wijzigingen.

Het toegenomen motorvermogen is te danken aan een nieuwe, wrijvingsarme twinpower turbo met grotere compressor, die naast een veel grotere intercooler garant staat voor een aanzienlijk grotere luchtdoorstroming. De luchttoevoer naar de motor is ook verder verbeterd door een gewijzigde luchtinlaat met minder tegendruk en een uitlaatsysteem met een grotere diameter, voorzien van een elektronisch gestuurde klep in de uitlaatpijp die de balans tussen het geluid en de tegendruk optimaliseert.

De cilinderkop is vervaardigd van een hoogwaardig lichtmetaal dat bestand is tegen hogere temperaturen, en is gemonteerd op een sterkere, hittebestendigere koppakking cilinderblok. De koeling is verbeterd dankzij een grotere radiateur, de grootste die ooit is toegepast voor een Focus, wat vooral van pas komt bij snelle ronden op een circuit.

De handgeschakelde zesversnellingsbak is geoptimaliseerd met onder andere een kortere pook voor snellere en accuratere gangwisselingen. Zowel de transmissie als de koppeling is opgewaardeerd met sterkere componenten om om te kunnen gaan met het grotere vermogen.

Ford Focus

De motor levert dankzij het hoogst efficiënte EcoBoost-design met directe brandstofinjectie, dubbele onafhankelijke variabele kleptiming en het geavanceerde turbosysteem, ook nog eens een duidelijk verbeterd brandstofverbruik. Met het standaard gemonteerde Auto-Start-Stop wijzen de eerste verbruikscijfers uit dat de CO2-uitstoot beduidend lager is vergeleken met het voorgaande model.

Ontwerpers hebben samengewerkt met het Ford Performance-team om zeker te zijn dat de noodzakelijke functionele voorzieningen gerealiseerd zouden worden. Daarbij lag de nadruk op een design ten faveure van de aerodynamische downforce en balans, alsmede voor de koeling van de aandrijflijn en de remmen.

Gebaseerd op de nieuwe Focus heeft de RS een krachtig, nieuw front met een stoere, trapeziumvormige grille boven de splitter, met daarin de grootst mogelijke luchtinlaten voor de koeling van de motor. De brede, gespierde uitstraling wordt versterkt door de dorpelverbredingen en de grote openingen aan de zijkant die dienen voor de koeling van de remmen. De imposante aanblik wordt gecompleteerd door verticaal geplaatste mistlampen.

Aan de achterkant domineert een extreem grote diffuser die de luchtstroom onder de auto optimaliseert om de luchtweerstand te verminderen. Daarin zijn tevens de dubbele ronde high-performance uitlaatopeningen en het mistachterlicht opgenomen. De forse dakspoiler is naadloos geïntegreerd in het silhouette van de auto, met de zijkanten uitgevoerd in de carrosseriekleur en voorzien van een RS-logo.

Het dynamische zijprofiel wordt gekenmerkt door de uitstekende dorpels en de stoere spatschermverbreders waardoor 19-inch RS lichtmetalen wielen gemonteerd konden worden. Ze zijn uitgevoerd in matzwart, zijn sterker en wegen een kilo minder dan de wielen van de voorgaande RS.

De standaard Bi-Xenon HID koplampen bieden Adaptive Front Lighting, dat de intensiteit en stralingshoek van de koplampen aanpast op basis van de snelheid, stuuruitslag en afstand tot voorliggende objecten. Kopers kunnen ook kiezen voor Active City Stop automatisch remmen, dat actief is tot een snelheid van maximaal 50 km/u.

Ford Focus

Het high-performance karakter van de RS is terug te vinden in het interieur door de gedeeltelijk lederen Recaro sportstoelen die een optimale steun beloven. RS Recaro kuipstoelen met authentieke microvezelstof, afkomstig uit de autosport, zijn een optie.

Het interieur is voorzien van de nieuw ontworpen bedieningslayout van de Focus, met een eenvoudiger, intuïtiever design. SYNC connectiviteit verschaft toegang tot de audio, de navigatie, de klimaatregeling en mobiele telefoons via voice control en via een high-definition, 8-inch kleuren toetsscherm. Eenvoudige spraakgestuurde commando's zoals 'zoek een circuit' stellen RS-eigenaren in staat direct de route naar het dichtstbijzijnde circuit te krijgen. SYNC kan ook worden uitgerust met een achteruitrijcamera met controle van de parkeerafstand, alsmede een Sony geluidsysteem met tien speakers waaronder een subwoofer.

De RS rijervaring wordt versterkt door het sportstuur met platte onderkant, voorzien van een zachtleren rand, aluminium pedalen en unieke graphics in het instrumentenblok. Een additioneel blok met meters boven de middenconsole toont de turbodruk, de olietemperatuur en de oliedruk.

In het hele interieur is het onderscheidende blauwe RS-thema terug te vinden. Ondermeer in de stiksels op de stoelen, het stuurwiel, de matten en de bekleding, de afbeelding in kleur op de pookknop en via het RS-logo zelf, dat een prominente plaats heeft op de stoelen, het stuur en de dorpellijsten.