3 februari 2015
 

Ferrari 488 GTB

Ferrari introduceert 488 GTB

3 februari 2015 | Veertig jaar na de onthulling van Ferrari's allereerste midden-achter gemonteerde V8-model, the 308 GTB, voegt het merk met het steigerende raspaard een nieuw hoofdstuk aan zijn achtcilinderhistorie toe. De Ferrari 488 GTB belooft circuitwaardige prestaties die bij dagelijks gebruik maximaal kunnen worden aangesproken, ook door niet-professionele bestuurders.

De nieuwe 3.902cc V8 turbomotor in de Ferrari 488 GTB genereert 670 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 760 Nm. De reactietijd van het gaspedaal bedraagt 0,8 seconde bij 2.000 tpm. Dankzij deze waarden accelereert de Ferrari 488 GTB in 8,3 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u. Daarmee realiseert hij op het Fiorano-circuit een rondetijd van 1 minuut 23 seconden.

Ferrari 488 GTB

De aerodynamica van de auto levert eveneens een bijdrage aan de prestaties. De efficiencywaarde van 1,67 is een nieuw record voor een productie-Ferrari en is het resultaat van een 50 procent grotere neerwaartse druk en lagere luchtweerstand. De grootste uitdaging lag hem er in deze twee doelstellingen tegelijkertijd te realiseren. Diverse innovatieve voorzieningen werden speciaal voor dit doel ontwikkeld, waaronder een dubbele voorspoiler, speciale luchtinlaten aan de zijkanten en achter de implementatie van actieve aerodynamica in combinatie met een geblazen spoiler. De aerodynamisch gevormde bodemplaat, die is voorzien van wervelingelementen, is eveneens geavanceerd.

De subsystemen en elektronische bediening van de Ferrari 488 GTB zorgen ervoor dat het vermogen en de prestaties direct beschikbaar en controleerbaar zijn. Het is volgens de fabrikant de meest responsieve productieauto van dit moment, met razendsnelle reactietijden vergeleken met die van een circuitauto.

Ferrari 488 GTB

De evolutieversie van het Side Slip Angle Control systeem, de SSC2, zou preciezer zijn, subtieler ingrijpen en een betere rechtuit acceleratie vanuit bochten bewerkstelligen. Naast de integratie met het F1-Trac en E-Diff stuurt de SSC2 nu ook de actieve dempers aan, waardoor de dynamische prestaties van de auto tijdens lastige manoeuvres nu nog vlakker en stabieler zouden aanvoelen.

De 488 GTB is ontworpen door het Ferrari Styling Centre en is voorzien van hoekige flanken die aan de basis staan van zijn geheel eigen karakter. De grote, kenmerkende luchtinlaat vormt een knipoog naar de oorspronkelijke 308 GTB en wordt in tweeën gedeeld door een splitter. De brede voorspoiler heeft een dubbel profiel om de efficiency van de radiateurs aan de zijkanten te verbeteren. In het midden worden twee staande elementen gecombineerd met een windgeleider die de rijwind richting de platte bodemplaat dirigeert.

Ferrari 488 GTB

De brede, lage achterkant wordt eveneens gedomineerd door aerodynamische oplossingen, waaronder een innovatieve geblazen spoiler die neerwaartse druk genereert zonder de luchtweerstand te vergroten. Dit systeem werkt in samenspel met een agressieve hellingshoek voor de diffuser, die is voorzien van actieve kleppen. De grotere benodigde hoogte voor de diffuser werd gerealiseerd door de uitlaatpijpen een nieuwe plaats te geven. De ronde LED-achterlichten zijn eveneens nieuw.

In het interieur wekt de naadloze integratie van de nieuwe bedieningsclusters, hoekige uitstroomopeningen en het instrumentarium nog meer de indruk dat de cockpit geheel rondom de bestuurder ontworpen is. Daarnaast zijn er ook genoeg klassieke stijlelementen van Ferrari terug te vinden, zoals de duidelijke scheiding tussen het dashboard en de tunnel, het multifunctionele stuurwiel, het schakelaarcluster op de tunnel en de nauwsluitende stoelen. Het design en de interface van het infotainmentsysteem zijn eveneens compleet nieuw ontworpen, terwijl de keyless start sleutel van de 488 GTB zijn vormgeving dankt aan de cilinderbank van de motor.

Ferrari 488 GTB

De Ferrari 488 GTB beleeft zijn wereldprimeur in maart op de internationale autoshow van Genève. Vanaf vandaag is hij echter al te bewonderen op Ferrari.com in de nieuwe kleur Rosso Corsa Met.