14 januari 2015
Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz introduceert C450 AMG 4Matic

14 januari 2015 | Mercedes-Benz introduceert de C450 AMG 4MATIC. Als binnenkomer in de wereld van AMG combineert de C450 AMG 4MATIC een 270-kW (367-pk) 3,0-liter V6 biturbomotor met een permanent vierwiel-aandrijvingsysteem  en een ondersteltechnologie afkomstig uit de Mercedes-AMG C63. Het nieuwe AMG sportmodel komt beschikbaar als sedan en als Estate. De marktlancering van de C450 AMG 4MATIC zal medio 2015 plaatsvinden.

Het nieuwe AMG sportmodel onderscheidt zich door zijn verschijning. Ook op het eerste gezicht laat de karakteristieke AMG-styling er geen twijfel over bestaan dat dit model deel uitmaakt van de Mercedes AMG-modelfamilie. Een ander kenmerk van de nieuwe modelstrategie is de speciale AMG-badge op de voorste spatschermen.

De nieuwe C450 AMG 4MATIC is gebaseerd op het meest krachtige productiemodel van de C-Klasse, de C400 4MATIC. De ingenieurs hebben veel technische eigenschappen van het nieuwe AMG sportmodel aangepast, met als doel een hoog niveau van authentieke rijdynamiek, gericht op de eigenschappen van de Mercedes-AMG C63. Hiertoe werden tal van onderstelcomponenten overgenomen van het V8-topmodel.

De nieuwe 3.0-liter V6 biturbomotor maakt deel uit van de BlueDIRECT motorenfamilie van Mercedes-Benz. Technische vooruitgang en een gemodificeerde turbodruk maakte het voor AMG mogelijk het vermogen en het motorkoppel te verhogen. Met 270 kW (367 pk) en 520 Newtonmeter zet de V6-krachtbron komt de nieuwkomer tot overtuigende prestaties: een sprint vanuit stilstand tot 100 km/u in 4,9 seconden (Estate: 5,0 seconden). Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 7,6 liter per 100 kilometer en een CO2- uitstoot van 178 gram per kilometer (Estate: 7,7 liter en 180 g CO2 per km).

Mercedes-Benz C-Klasse

Met behulp van diverse AMG-specifieke rijprogramma's kan de bestuurder het karakter van de C 450 AMG 4MATIC aanpassen aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren: de rijprogramma's "Eco", "Comfort", "Sport" en "Sport Plus" evenals "Individual" zijn daarvoor beschikbaar. De rijprogramma's passen het onderstel aan de wensen aan, maar ook de besturing en de aandrijflijn door middel van de AMG DYNAMIC SELECT schakelaar links van de touchpad. 

Het "Sport Plus" programma zorgt in het bijzonder voor AMG-typische dynamiek en versterkt de emotionele aantrekkingskracht: gedeeltelijke cilinderuitschakeling tijdens schakelmomenten zorgt voor zeer korte en precieze vertraging van ontsteking en brandstofinjectie bij volgas rijden; de techniek wordt ook akoestisch aan de bestuurder duidelijk gemaakt. De tussengasfunctie tijdens terugschakelen en het 'gebrom van de uitlaat' bij het afremmen op de motor zorgen voor de passende begeleiding. Het sportieve  motorgeluid speelt ook een belangrijke rol in het meest krachtige V6-model: de ingenieurs hebben hiervoor een nieuw sportuitlaatsysteem ontwikkeld met minder tegendruk en aanzienlijk minder gewicht.

De rijbeleving wordt ook gekarakteriseerd door de set-up van het gaspedaal: hoe meer de bestuurder de instelling van AMG DYNAMIC SELECT van "Eco" naar "Sport Plus" schakelt, des te spontaner en dynamischer de response van het gaspedaal van de V6-biturbomotor wordt. De rijder ervaart indien gewenst ook een authentieke en emotionele dynamiek tijdens het starten van de motor: wanneer de V6-biturbomotor gestart wordt in het "Sport Plus" rijprogramma, springt het toerental even snel en kort naar 2000 tpm. Of de rijder het starten van de motor vergezeld wil laten gaan van een sportief of meer ingetogen geluid hangt af van het geactiveerde rijprogramma; de instelling blijft vier uur opgeslagen.

Het "Eco" programma integreert de ECO start/stop functie en een uitrolfunctie om brandstof te besparen: wanneer de rijder het gaspedaal loslaat bij snelheden tussen 60 en 160 km/u wordt de koppeling van de transmissie geopend en de motor zodoende ontkoppeld van de aandrijflijn. De elektronica zorgt er voor dat het motortoerental omlaag gaat naar stationair. Compressie en wrijvingsfactoren hebben geen invloed meer op de rijweerstand.

Mercedes-Benz C-Klasse

De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie zorgt voor een extreme kalmte of een maximum aan spontaniteit, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de wens van de bestuurder. De "Sport Plus" modus kenmerkt zich door korte responstijden. De ingenieurs hebben ook in dit opzicht gebruik gemaakt van tal van hard- en softwaretoepassingen uit de C63. De 'M' knop op de middenconsole laat de hoge trekkracht bij alle toerentallen tot zijn recht komen. In dit rijprogramma schakelt de 7G-TRONIC PLUS niet zelf op naar een hogere versnelling, ook niet wanneer daar met een kick-down om gevraagd wordt of wanneer de toerenteller in het rode gebied begrensd wordt. Alleen de bestuurder schakelt en doet dat via de schakelpeddels aan het stuurwiel.

De kortstondige 'M'-modus biedt nog een andere mogelijkheid: het combineert de prestaties van handmatig schakelen met automatisch op- en terugschakelen. De bestuurder heeft de optie wanneer hij of zij dat wil met de schakelpeddels op- of terug te schakelen. Als er niet manueel geschakeld wordt, schakelt het systeem na een gedefinieerd tijdsinterval zelf weer over naar automatische transmissie.

Kenmerk van het AMG RIDE CONTROL sportonderstel is de combinatie van onafhankelijk ontwikkelde componenten voor de assen waarbij veelvuldig gebruik gemaakt is van aluminium en de elektronisch geregelde schokdempers met 3-traps instelmogelijkheden. De bestuurder kan met een druk op de knop het onderstel van de C450 AMG 4MATIC een persoonlijke set-up geven. Het spectrum loopt uiteen van een comfort voor lange afstanden tot maximale sportiviteit.

Het vierwielaandrijvingsysteem dat bekend is van de AMG high performance voertuigen wordt ook gebruikt in de C 450 AMG 4MATIC. De grip tijdens het accelereren voorkomt op effectieve wijze slipverliezen. Voor de nodige rijdynamiek wordt 33 procent van het motorvermogen naar de vooras gestuurd en 67 procent naar de achteras. De voor wat betreft de krachtverdeling op de achteras georiënteerde aandrijving zorgt voor een geoptimaliseerd rijgedrag rond de hoogte-as van het voertuig. Een andere factor van betekenis is de sportievere opzet van ESP met Curve Dynamic Assist. De voelbare effecten voor sportieve chauffeurs bestaan uit betere dynamiek en bochtprestaties, die ver boven het gemiddelde niveau uitstijgen.

Mercedes-Benz C-Klasse

De elektromechanische snelheidsafhankelijke sportbesturing belooft dat een strakke, precieze lijn gevolgd kan worden bij een dynamische rijstijl. De stuurkracht wordt elektronisch aangepast aan de voertuigsnelheid van dat moment. Daarbij wordt ook nog de passende stuurkarakteristiek geselecteerd, afhankelijk van het ingestelde rijprogramma; de rijprogramma's "Sport" en "Sport Plus" voor een sportief stuurgevoel en een dynamische rijstijl op bochtige wegen, de rijprogramma's "Eco" of "Comfort" voor comfortabel sturen. Geventileerde remschijven op de vier wielen hebben een diameter van 360 millimeter vóór en 320 millimeter achter; ook de grijze remklauwen met "Mercedes-Benz" opschrift maken deel uit van de standaard uitrusting.