13 januari 2015
Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo introduceert 4C Spider

13 januari 2015 | Alfa Romeo introduceert de 4C Spider. De nieuwe cabrio bouwt verder aan het avontuur van het merk dat ingezet werd met de 8C Competizione (2008), de 8C Spider (2009) en de 4C Coupé (2015). De open tweezitter wordt in het Italiaanse Modena met de hand gebouwd en heeft een op de Formule 1 geïnspireerde koolstofvezel (carbon) monocoque chassis.

Het hart van deze Italiaanse funcar is de 1.750 cc turbomotor met dubbele intercoolers en variabele kleptiming, goed voor 136 pk per liter. Aan de achter- en zijkant zorgen de elegant vormgegeven luchtinlaten voor de nodige koeling van de motor.

Om gewicht te besparen, is zelfs het voorruitframe gefabriceerd van carbon. Hierop zijn de bevestigingspunten aangebracht van het stoffen dak. Een hardtop van carbon komt later beschikbaar. Een op de 4C Spider Concept gebaseerd Akrapovič uitlaatsysteem komt eveneens later.

De cockpit van de nieuwe Alfa Romeo 4C Spider is gebaseerd op de racerij en biedt alleen het meest essentiële. Het interieur is afgewerkt met leer en accentuerende stiksels, terwijl de luchtroosters zijn voorzien van omhulsels van carbon. De twee composiet sportstoelen zijn net als het aan de onderkant afgevlakte sportstuur eveneens standaard bekleed met leder. 

Alfa Romeo 4C

De schakelflippers achter het stuur en aluminium pedalen benadrukken de sportiviteit van de 4C. Het 7 inch full color 'driver information display' toont de nodige voertuiginformatie. Nieuw voor de 4C is een Alpine radio. Dit voor de kritische luisteraar ontwikkelde systeem belooft de inzittenden premium geluidskwaliteit, diverse connectiviteitsdiensten en mediaopties waaronder Bluetooth telefoon en -streaming, USB aansluiting en een iPod interface.

Er zijn zeven verschillende exterieurkleuren beschikbaar voor de 4C Spider waaronder: Rosso Alfa, Nero, Bianco, Grigio Basalto, Rosso Competizione (drielaags), Bianco Madreperla (drielaags) en het nieuwe Giallo (geel).

Voor de 4C Spider zijn vier nieuwe wielen ontworpen waaronder 17 x 7 inch (voor) en 18 x 8 inch (achter) aluminium velgen, afgewerkt in het zilver of donker. Grotere 18 x 7 inch (voor) en 19 x 8,5 inch (achter) in het zilver of donker grijs zijn eveneens beschikbaar. Om de sportieve aanblik te complementeren is er keus uit vier verschillende kleuren voor de remklauwen: zilver (standaard), rood, geel of zwart.

Voor het interieur zijn er zes combinaties waaronder verschillende materialen voor de stoelen: zwart leer met rode stiksels, rood leer met rode stiksels en bijvoorbeeld zwart leer met gele stiksels.

Alfa Romeo 4C

Dankzij de stijfheid van het chassis hebben de Alfa Romeo's engineers de structurele verschillen tussen de 4C en de 4C Spider tot een minimum weten te beperken. Zo is het voorruitframe gefabriceerd van carbon en is een van aluminium vervaardigde rollbar aangebracht die de bevestigingspunten bevat voor de vernieuwde achterklep. Hoogwaardig en extra krachtig staal, verwerkt in onder meer de motorruimte, vergroten de torsiestijfheid van de Spider.

De complete body van de 4C Spider is gemaakt van lichtgewicht SMC (sheet molded compound) dat 20% lichter maar vele malen sterker is dan staal. Om het gewicht nog verder omlaag te brengen zijn de voor- en zijruiten gefabriceerd van 10% dunner glas waardoor er 15% aan gewicht wordt bespaard.

De beide sportstoelen zijn eveneens vervaardigd van carbon en 'fiberglass reinforced' composietstructuur om de kracht en zitpositie te garanderen die nodig is voor zeer sportief rijden.

Voor maximale prestaties kan de Alfa Romeo 4C Spider uitgerust worden met een 'Track Package'. Dit pakket bestaat uit onder meer uit high performance schokbrekers, grotere 18 x 7 inch (voor) en 19 x 8,5 inch (achter) aluminium velgen met Pirelli P-Zero " AR Racing" banden, aan de onderkant afgevlakt performance stuurwiel met microfiber delen en buitenspiegelkappen van carbon.

Alfa Romeo 4C

In lijn met het ultra lichtgewicht design van de Alfa Romeo 4C Spider en het streven naar maximaal contact én gevoel met de weg, is de auto niet voorzien van stuurbekrachtiging. Het remsysteem van de Spider is ontworpen voor circuitgebruik en bestaat uit zelf ventilerende, geperforeerde Brembo schijven en aluminium remklauwen met vier zuigers op de vooras.