12 januari 2015
Mercedes-AMG GLE63

Mercedes-AMG GLE63

Mercedes-AMG introduceert GLE 63 Coupe

12 januari 2015 | De Mercedes-AMG introduceert de GLE 63 Coupé 4Matic op de autotentoonstelling van Detroit. Hij beschikt over een 5,5-liter V8 bi-turbomotor met een vermogen van 410 kW/557 pk. In de nog sportievere S-uitvoering levert de V8 zelfs 430 kW/585 pk. De nadruk van het onderstel ligt volledig op dynamiek. Standaard beschikken de nieuwe modellen over het AMG RIDE CONTROL sportonderstel, het ACTIVE CURVE SYSTEM (actieve rolstabilisatie) en het Sports Direct Steer system.

De nieuwe GLE 63 Coupé moet de sportiviteit van een Coupé met de sterke punten van een SUV combineren. De hoge zitpositie van een SUV gaat volgens de makers samen met typische AMG-dynamiek en directe reacties op elk commando. De bestuurder kan dankzij DYNAMIC SELECT voor elk rit kiezen uit één van de vijf rijprogramma's: Slippery, Individual, Comfort, Sport en Sport Plus. Op basis van het gekozen programma worden onder meer de reactietijd op het gaspedaal, de schakelkarakteristiek, de afstemming van het ESP, de mate van stuurbekrachtiging en de demperkarakteristiek aangepast. Zo maakt de GLE 63 Coupé uiteenlopende rijbelevingen mogelijk.

De AMG 5,5-liter V8 biturbomotor die wordt gebouwd volgens het "one man, one engine"-principe levert een vermogen van 410 kW/557 pk en een maximaal koppel van 700 Nm. De S-uitvoering is dankzij een hogere turbodruk nog krachtiger met 430 kW/585 pk en 760 Nm. De GLE 63 Coupé sprint in 4,3 seconden van 0-100 km/h. De S-versie heeft hiervoor 4,2 s nodig. Het gemiddelde NEDC-verbruik van beide modellen bedraagt 11,9 l/100 km (CO2: 279 g/km). De V8 valt ook op door het indrukwekkende geluid van het sportuitlaatsysteem. Het optionele Performance uitlaatsysteem zet het motorgeluid nog sterker aan. 

Mercedes-AMG GLE63

Afhankelijk van het gekozen rijprogramma reageert de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G TRONIC sporttransmissie uitermate dynamisch of juist zeer comfortabel met nauwelijks waarneembare versnellingswisselingen. Met de M-knop kan de bestuurder de sportstand selecteren om vervolgens uitsluitend via de 'stuurpaddles' te schakelen; de automatische schakelfunctie wordt dan gedeactiveerd. Zo is de trekkracht in het volledige toerengebied optimaal te gebruiken. De dynamiek wordt ook dan ook akoestisch ondersteund door de automatische tussengasfunctie.

Ook een verkort M-programma is beschikbaar. Dit combineert de kracht van de handschakelfunctie met automatisch op- en terugschakelen. In deze modus gaat de transmissie na een bepaalde periode vanzelf weer over op de automatische schakelfunctie. De zeventraps automatische transmissie beschikt over een speciale snelheidsgevoelige torsiedemper. Deze oplossing brengt vibraties terug tot een minimum en draagt bij aan optimaal comfort. 

De GLE 63 Coupé beschikt over een specifieke verdeelbak die de aandrijfkracht ten behoeve van optimale dynamiek in de verhouding 40/60 over de voor- en achterwielen verdeelt. Standaard is het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met AIRMATIC pakket (luchtvering, speciale veerpoten, automatische niveauregeling en variabele demperregeling ADS Plus). Dit wordt eveneens standaard gecombineerd met de actieve rolstabilisatie van het ACTIVE CURVE SYSTEM. Op zowel de voor- als achteras worden hierbij actieve torsiestabilisatoren gebruikt. Deze beperken de overhelneiging van de carrosserie in bochten. Samen met het precieze stuurgedrag belooft dit een hoge mate van laterale dynamiek en dus voor optimaal rijplezier.

Mercedes-AMG GLE63

Tegelijkertijd verhoogt dit systeem de stabiliteit en daarmee de veiligheid, vooral bij hogere snelheden. De rolstabilisatie, vering en demping worden automatisch aangepast aan de rijsituatie en bieden mede daardoor altijd optimaal comfort in combinatie met maximale stabiliteit. Afhankelijk van het via DYNAMIC SELECT gekozen rijprogramma wordt de demperkarakteristiek aangepast.

In Sport Plus ligt de nadruk op maximale dynamiek. Aan de andere kant staat de Comfort-modus voor maximaal rijcomfort. De luchtvering werkt snelheidsafhankelijk: de carrosserie wordt bij hogere snelheden automatisch verlaagd voor minder luchtweerstand en extra stabiliteit. Het dempingssysteem krijgt informatie van vele sensoren (stuurhoek, niveau, carrosserie, snelheid, rem/gaspedaal). Op basis hiervan wordt automatisch de dempingskracht per wiel ingesteld.

De GLE 63 Coupé heeft standaard het Sports Direct Steer system  met AMG-specifieke afstemming. Samen met het AMG Performance sportstuur, de elastokinematiek op de vooras en de extra zware achterasstabilisator zorgt dit voor betere handling onder alle omstandigheden. De variabele stuuroverbrenging belooft extra dynamiek met behoud van een hoog veiligheidsniveau, ook op topsnelheid. Ook de mate van stuurbekrachtiging kan door middel van DYNAMIC SELECT worden aangepast.

Mercedes-AMG GLE63

Rondom beschikt de GLE 63 AMG Coupé over geventileerde en geperforeerde remschijven, vóór met een diameter van 390 mm en een dikte van 36 mm en achter 345 mm en 26 mm. De zilverkleurige remklauwen dragen het AMG-logo. 

De AMG designfilosofie komt ook in het uiterlijk van de GLE 63 Coupé sterk naar voren. Een karakteristiek designelement is de driedimensionale 'A-Wing' met geïntegreerde luchtopeningen in de voorbumper. Vooral de openingen met zwarte 'flics' aan weerszijden zijn beeldbepalend voor het frontaanzicht. De splitter is uitgevoerd in carrosseriekleur. Ook twee powerdomes en de specifieke grille met dubbele lamel zijn echte AMG-kenmerken. Standaard zijn koplampen met volledige LED-lichttechnologie.

In het zijaanzicht vallen de in zwart uitgevoerde spatbordverbreders en de V8 BITURBO-aanduidingen op. Als optie zijn verlichte treeplanken beschikbaar. Deze zijn uitgevoerd in aluminium-optiek en met rubberen noppen. Ook de tienspaaks 21-inch (53,3 cm) AMG lichtmetalen velgen zijn echte blikvangers. Voor is de bandenmaat 285/45 R 21, achter 325/40 R 21. 

Mercedes-AMG GLE63

Aan de achterzijde is de familieband met de S-Klasse Coupé duidelijk zichtbaar. Dat komt onder meer door de smalle driedimensionale achterlichten, de brede chroomrand en de prominente Mercedes ster. Een extra spoiler op de achterklep verbetert de stabiliteit bij hoge snelheden. De luchtopeningen op hun beurt verbeteren de Cw-waarde. In de AMG achterbumper is een diffuser geïntegreerd. Hierin zijn aan weerszijden de twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem ondergebracht. De chromen sierlijst doet qua vorm denken aan de A-Wing van de voorzijde.

Bij de GLE 63 S Coupé is de A-Wing in hoogglans zwart uitgevoerd. Samen met de zilverchromen sierlijst en de zwarte flics zorgt dit voor een nog sportiever uiterlijk. Ook de titaangrijze 22-inch (55,9 cm) AMG lichtmetalen velgen in kruisspaakdesign dragen bij aan het indrukwekkende uiterlijk. Vóór zijn 285/40R22 banden gemonteerd, achter 325/35R22. Een ander herkenningspunt van de ‘S' zijn de rode remklauwen. 

Het interieur van de nieuwe GLE 63 Coupé-modellen valt op door de materiaalkeuze en de afwerking. Specifieke AMG-details zijn de  bewerkte aluminium afwerkingsdelen en de sportstoelen die uitstekende zijdelingse steun bieden. Ze zijn bekleed met geperforeerd nappaleder dat op specifieke wijze is gestikt. Het met nappaleer beklede AMG Performance sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. De gripzones zijn afgewerkt met geperforeerd leer.

Mercedes-AMG GLE63

De bestuurder wordt uitgebreid geïnformeerd door middel van twee ronde ‘klokken' en het centraal geplaatste 11,4 cm multifunctionele display. De wijzerplaten zijn uitgevoerd in carbon-look met rode wijzers. De snelheidsmeter loopt tot 320 km/h. Het AMG-menu omvat onder meer een RACETIMER, weergave van de handmatig gekozen versnelling en het AMG opstartscherm. Standaard is het Audio 20 CD infotainmentsysteem met acht luidsprekers en de communicatiemodule remote online voor het gebruik van Mercedes connect me diensten.

Het interieur van de S-uitvoering onderscheidt zich op diverse punten. Zo zijn de gripzones van het stuur bekleed met DINAMICA microvezel. Het instrumentenpaneel valt op door zijn schakeringen van rood licht en de grijze afwerkingsrand. De bekleding is uitgevoerd in Nappa Exclusive-leder. In de hoofdsteunen zijn AMG-logo's opgenomen. Bij de zwarte interieurbekleding zijn de veiligheidsgordels en de stiknaden grijs.