12 januari 2015
Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes introduceert C350 Plugin hybrid

12 januari 2015 | Mercedes-Benz introduceert de C350 Plug-in Hybrid. De plug-in hybrid kan 31 kilometer elektrisch rijden. De viercilinder benzinemotor zorgt samen met de elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm. De C350 belooft daarom de prestaties van een sportauto, gekoppeld aan een gecertificeerd minimaal verbruik van 2,1 liter brandstof per 100 kilometer (sedan en Estate). Dit komt overeen met CO2-emissies van 48 gram (Estate: 49 gram) per kilometer. Hierdoor komen beide modellen bij zakelijke inzet in aanmerking voor 7% bijtelling.

De C350 PLUG-IN HYBRID  is standaard uitgerust met AIRMATIC luchtvering en de via internet bedienbare preconditionering, wat mede zorgt voor een hoog niveau van rij- en klimaatcomfort. De C 350 PLUG-IN HYBRID staat vanaf maart 2015 bij de dealer. Prijzen en uitrustingsmogelijkheden worden begin februari bekendgemaakt.

De C350 PLUG-IN HYBRID is na de C300 BlueTEC HYBRID het tweede hybridemodel van de nieuwe C-Klasse en het tweede Mercedes-Benz model met PLUG-IN HYBRID-technologie aan boord. De elektromotor kan de verbrandingsmotor vervangen of ondersteunen in situaties waarin de verbrandingsmotor minder gunstig is en maakt gebruik van opgeslagen energie die geconverteerd wordt bij het remmen. 

Mercedes-Benz C-Klasse

De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion hoogspanningsbatterij met een totale capaciteit van 6,2 kWh, die met een externe stroombron kan worden opgeladen en zodoende een effectieve bijdrage levert aan het lage verbruik en de lage emissiecijfers. De batterij is vloeistofgekoeld, weegt ongeveer 100 kilogram en is ondergebracht in een plaatstalen behuizing boven de achteras voor maximale botsveiligheid, maar ook voor meer rijdynamiek en een maximale kofferruimte. 

Dankzij een intelligent on-board laadsysteem kan de accu in ongeveer 1 uur en 45 minuten opgeladen worden aan een Wallbox of aan één van het toenemend aantal openbare laadpalen (230 V, 16 A, 3,7 kW, enkelfase). Opladen via een stopcontact thuis behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Afhankelijk van het netwerk is de oplaadtijd dan ongeveer twee uur (met 230 V en 13 A, 3.0 kW). Ondanks de ruimte die de batterij inneemt, heeft de C350 PLUG-IN HYBRID Limousine een kofferruimte van 335 liter (Estate: 350 liter - 1370 liter).  

In de nieuwe Mercedes-Benz C350 PLUG-IN HYBRID wordt de hybrideaandrijving voor het eerst gecombineerd met een viercilinder benzinemotor. De tweeliter motor produceert 155 kW (211 pk) en een maximum koppel van 350 Newtonmeter. Zijn directe benzine injectiesysteem met straalgeleide verbranding maakt gebruik van een elektronisch gecontroleerde, meervoudige precisie-injectie en supersnelle multi-vonk ontsteking voor  hoge efficiency. De elektromotor van de C350 PLUG-IN HYBRID heeft een piekvermogen van 60 kW en een systeemkoppel van 340 Nm. Het totale systeem levert een gecombineerd vermogen tot 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm.

Mercedes-Benz C-Klasse

De hybridemodule van de standaard 7-traps automatische transmissie 7G-TRONIC PLUS omvat zowel de elektromotor als een extra koppeling tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. In de volledig elektrische modus wordt de verbrandingsmotor losgekoppeld van de aandrijflijn. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om weg te rijden met de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor, met soortgelijke prestaties als bij een vloeistofkoppeling: hier vormt de koppeling  in combinatie met de EV het substituut voor de koppelomvormer.

De sedan kan van 0 naar 100 km/u sprinten in 5,9 seconden, terwijl de Estate met 6,2 seconden bijna net zo snel uit de startblokken komt. De sedan kan een topsnelheid bereiken van 250 km/u, de Estate 246 km/u, terwijl beide een NEDC gecertificeerd brandstofverbruik hebben van 2,1 liter per 100 kilometer. Dit komt overeen met CO2-emissies van 48 gram per kilometer (Estate: 49 gram per kilometer). Beide varianten komen hierdoor bij zakelijke inzet in aanmerking voor slechts 7% bijtelling.  De C350 PLUG-IN HYBRID kan in totaal 31 kilometer volledig elektrisch, dus lokaal emissievrij, rijden; bijvoorbeeld bij ritten in de stad. 

Nieuw is het zogenaamde haptische gaspedaal van de C350 PLUG-IN HYBRID, dat meehelpt het brandstofverbruik en dus ook de uitlaatgasemissies te reduceren. Het pedaal geeft twee soorten informatie:

  1. Wanneer in de E-Mode: de bestuurder op een bepaald punt weerstand in het gaspedaal bemerkt, is dat een indicatie dat de maximale elektrische prestatie geleverd wordt. Wanneer de bestuurder het pedaal verder indrukt, zal de verbrandingsmotor inschakelen om additioneel vermogen te leveren.
  2. Een dubbele impuls van de ECO Assist functie geeft aan dat de bestuurder zijn voet van het gaspedaal dient te halen om zo de verbrandingsmotor uit te schakelen en los te koppelen van de aandrijflijn. Wanneer de bestuurder dit doet, zal het intelligente motormanagement van de C350 PLUG-IN HYBRID – gebruik makend van de data uit het radarsysteem van de auto; de vertragingsmodus variëren tussen ‘zeilen' en recuperatie.
Mercedes-Benz C-Klasse

De nieuwe C350 PLUG-IN HYBRID biedt de uitrusting van de C-Klasse en heeft bovendien het extra comfort van standaard AIRMATIC luchtvering en diverse mogelijkheden op het gebied van preconditionering.  

Dankzij de elektronisch geregelde continu variabel instelbare schokdemping op zowel voor- als achteras, biedt de luchtvering uitstekend rijcomfort met minimaal weg- en bandengeluid, ook wanneer de auto zwaar beladen is, en  niveauregeling rondom.

Met de standaard preconditionering, kan reeds vóór vertrek het gewenste klimaat in de auto ingesteld worden; zowel in de zomer door te koelen als in de winter door te verwarmen. Dit systeem kan direct worden geactiveerd door een knop in te drukken of door de vertrektijd in te toetsen. Preconditionering is mogelijk door de elektrische koelcompressor en de elektrische verwarmingselementen door de circulatie van warme lucht. In voertuigen uitgerust met stoelventilatie of –verwarming wordt deze gelijktijdig geactiveerd. Bovendien is het mogelijk de laadstatus van de hoogspanningsbatterij te checken, evenals de actieradius van het voertuig in de elektrische modus.