8 januari 2015
Seat Leon ST

Seat Leon ST

Seat introduceert Leon ST Cupra

8 januari 2015 | Seat presenteert de Leon ST Cupra 280. De Leon 3-deurs SC en Leon 5-deurs gingen hem al voor, en nu introduceert Seat ook een Cupra 280-variant op basis van de Leon ST. Daarmee combineert de Spaanse autofabrikant de ruimte van een stationwagon met de prestaties van een 'hot hatch' uit de compacte middenklasse. Deze Leon ST heeft een maximale bagageruimte van 1.470 liter en sprint in 6,0 seconden van 0-100 km/u.

Aan de basis van de Leon ST Cupra 280 staat een 2.0 TSI turbo benzinemotor met dubbele inspuiting en variabele nokkenastiming, en een vermogen van 206 kW/280 pk. Voorzien van de optionele 6-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling accelereert hij in 6,0 seconden (manueel: 6,1 sec.) vanuit stilstand naar 100 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter is beschikbaar over een breed toerengebied (1.700 - 5.600 tpm) en garandeert onder alle omstandigheden voldoende trekkracht.

Tegenover die performante prestaties staan een gecombineerd brandstofverbruik van 6,6 l/100 km voor de uitvoering met DSG (manueel: 6,7 l/100 km/u) en een CO2-uitstoot van 154 gram (manueel: 157 gram). De grenzen van de Leon ST Cupra 280 worden desgewenst verlegd met het optionele Performance Pack, met ondermeer grotere Brembo-remklauwen, exclusieve velgen en side skirts.

Seat Leon ST

Dankzij DCC dynamische chassiscontrole, een sperdifferentieel op de vooras en progressieve besturing noteert de Leon ST Cupra 280 op het circuit snelle rondetijden. Veilige en betrouwbare remprestaties zijn te danken aan het speciaal voor de Cupra ontwikkelde high-performance remsysteem, te herkennen aan de rode remklauwen.

Andere kenmerken van de Leon ST Cupra 280 zijn een laag gewicht en een stijve koetswerkstructuur, en uiteraard de systematische lichtgewichtbouw waarvan de voltallige Leon-familie profiteert. Daarnaast is de nieuwste generatie van de DCC dynamische chassiscontrole, die speciaal voor deze Cupra-generatie is ontwikkeld, gevoeliger en responsiever, om de dempingeigenschappen van het chassis binnen milliseconden aan de actuele situatie aan te kunnen passen. 

Het chassis kan worden ingesteld via het Cupra Drive Profile. Aanvullend op de vooraf geprogrammeerde Comfort-, Sport- en Cupra-standen voorziet dit systeem ook in een individuele setting waarmee de bestuurder het chassis helemaal op basis van zijn eigen voorkeuren kan instellen. In de Cupra-stand worden overigens alle rijsystemen op scherp gezet. Het resultaat is een kwiekere gaspedaalrespons, de sportiefste schakelstand voor de DSG-transmissie en het volle geluid van de turbomotor die in het interieur via het audiosysteem extra wordt versterkt. Ook de chassiscontrole, progressieve besturing en het sperdifferentieel staan in deze instelling in hun meest sportieve configuratie.

Seat Leon ST

Het sperdifferentieel op de vooras belooft veel tractie en handling. Het systeem maakt gebruik van een meerplatenkoppelingconstructie die hydraulisch bediend en elektronisch aangestuurd wordt. De maximale sperkracht bedraagt 1.600 Newtonmeter en in extreme gevallen kan 100 procent van de aandrijfkracht zelfs naar één voorwiel worden gedirigeerd. Het differentieel is geïntegreerd met handlingsystemen als het ESP en EDS en verbetert niet alleen de tractie, maar voorkomt ook de 'trekkende' werking van de aandrijfkrachten in het stuurwiel. Zonder overigens het stuurgevoel op negatieve wijze te beïnvloeden.

Een progressieve besturing is eveneens standaard op de Leon ST Cupra 280. Daarmee hoeft het stuur minder vaak overgepakt te worden, met name bij het nemen van bochten en bij inparkeren. De besturing werkt met een progressieve overbrenging door middel van een variabele vertanding in de tandheugel.

Het ESP handlingsysteem kan in twee standen worden uitgeschakeld. In de eerste wordt de tractiecontrole uitgezet en schakelt het ESP over in de sportstand, met een grotere drifthoek tot gevolg. In de tweede stand staat het ESP volledig uit.

Seat Leon ST

Op basis van die standaard uitmonstering kan de ST Cupra 280 naar wens verder op smaak worden gebracht met tal van opties, waaronder de White Line-, Black Line- en Orange Line-pakketten. Waarbij de omlijsting van de radiatorgrille, de buitenspiegels en delen van de two-tone gespoten velgen in de respectievelijke kleuren worden uitgevoerd.

In Nederland wordt de Seat Leon ST Cupra 280 net als de 3-deurs SC en 5-deurs enkel leverbaar in de meest potente vorm met 206 kW/280 pk, in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of optioneel met een 6-traps DSG-transmissie. Op korte termijn is hij al te bestellen bij de Nederlandse Seat-dealers; de officiële marktintroductie vindt in april plaats.  De prijs van de Seat Leon ST CUPRA 280 wordt binnenkort bekengemaakt.