6 januari 2015
Lexus GS F

Lexus GS F

Lexus introduceert GS F

6 januari 2015 | Nog geen maand na de introductie van de RC F, kondigt Lexus vandaag een tweede sportief F-model aan: de GS F. De 4-deurs Lexus GS F maakt gebruik van de krachtige aandrijflijn van de RC F. Het betreft een atmosferische V8 met 477 pk en 527 Nm. Daarbij heeft de GS F een aangepast onderstel, achterwielaandrijving en Lexus' Torque Vectoring Differential.

De Lexus GS F (waarbij F staat voor Fuji en daarmee een verwijzing is naar het roemruchtige circuit) is gebaseerd op de achterwielaangedreven Lexus GS-serie, die in Nederland wordt geleverd in twee hybride varianten; de GS300h en GS450h. Lexus gooit het met de GS F over een heel andere boeg. Imponerende prestaties waren het vertrekpunt bij de ontwikkeling van deze sportsedan.

Lexus GS F

De aandrijflijn van de GS F omvat een atmosferische V8, gekoppeld aan een snel schakelende 8-traps automatische versnellingsbak die desgewenst ook met de hand kan worden bediend. Het 477 pk sterke en 527 Nm krachtige 5.0 liter blok combineert de Otto én Atkinsons Cycle voor maximale prestaties bij vollast of juist een gereduceerd brandstofverbruik bij  minder sportief gebruik. 

Voor extra stijfheid werd de carrosserie van de GS-serie verstevigd en ging het onderstel opnieuw naar de tekentafel. De sportieve aspiraties van de GS F worden ondersteund door het (standaard) Torque Vectoring Differential (TVD), dat het buitenste wiel meer vermogen geeft in bochten. Lexus TVD kent drie standen: Standaard (lichtvoetig maar stevig), Slalom (zeer direct reagerend op commando's) en Track (met extra stabiliteit bij hoge snelheden).

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!