16 december 2014
 

Mazda

Mazda6 en Mazda CX-5 aangepast voor 2015

16 december 2014 | De Mazda6 en Mazda CX-5 zijn verbeterd voor modeljaar 2014. Meer veiligheidstechnologieën, meer keuzes uit aandrijflijnen, subtiele aanpassingen aan het exterieur en een nieuw meer verfijnd interieur gericht op comfort, kwaliteit en vooral ergonomie moeten de modellen aantrekkelijker maken. De vernieuwde verschijnt de vernieuwde Mazda6 eind februari in Nederland, de CX-5 volgt in maart. Mazda introduceert in Nederland bovendien een nieuwe topuitvoering in het zakelijke SKYLEASE-gamma, de SKYLEASE GT.

De Mazda6 2015 en CX-5 2015 zijn de eerste twee modellen van Mazda die voorzien zijn van het nieuwe Adaptive LED Headlights systeem (ALH). ALH is een autonoom werkende lichttechnologie met vier onafhankelijk regelbare LED-blokken per koplamp. Om verblinding van andere automobilisten te voorkomen schakelt ALH alleen de LED's uit die in de specifieke richting van tegenliggers en voorliggers schijnen. Op deze wijze blijft het grootlicht altijd aan, waardoor het zicht wordt verbeterd en daarmee ook de veiligheid 's nachts. ALH, dat ook beschikt over een verbrede dimlichtbundel en automatische niveauregeling, omvat de functionaliteit van zowel High Beam Control (HBC) als Adaptive Front-lighting System (AFS), twee systemen die momenteel al beschikbaar zijn op diverse modellen van Mazda.

De Mazda6 2015 en Mazda CX-5 2015 zijn ook uitgerust met een aantal andere nieuwe veiligheidssystemen, waaronder Blind Spot Monitoring (BSM). Dit is een uitbreiding van het al bestaande Rear Vehicle Monitoring systeem (RVM) met Rear Cross Traffic Alert (RCTA), dat de bestuurder tijdens het achteruitrijden waarschuwt voor van links en rechts naderende voertuigen.

Het Lane-keep Assist System (LAS) helpt de bestuurder bij het onbedoeld wisselen van rijstrook middels een subtiele correctie en trilling in het stuur als aanvulling op het reeds bestaande Lane Departure Warning (LDW). Een andere primeur voor Mazda is het Driver Attention Alert (DAA), dat de alertheid van de bestuurder controleert bij het rijden op de snelweg en tijdig pauzes adviseert.

Mazda

Smart City Brake Support Forward / Reverse (SCBS F/R) is een uitbreiding van het huidige SCBS systeem, dat automatisch remt als er een verhoogd risico op een ongeval is en voegt nu achterwaarts detectie toe aan de reeds bestaande voorwaartse, waardoor het systeem nuttig is in een breder scala aan rijsituaties. De CX-5 krijgt nu ook Smart Brake Support (SBS) en Mazda Radar Cruise Control (MRCC)*, twee systemen die eerder in Europa debuteerden op de Mazda6.

Als uitbreiding op de reeds beschikbare aandrijflijnen wordt de Mazda6 2015 Sportbreak met  2.2 liter SKYACTIV-D 175 dieselmotor nu op sommige markten ook leverbaar met Mazda's nieuwe generatie vierwielaandrijving (AWD, niet in Nederland). Dit systeem is al beschikbaar op de CX-5 en omvat een wielslipdetectiesysteem voor de voorwielen en maakt nu gebruik van een speciaal ontwikkelde olie met lage viscositeit om het brandstofverbruik te verlagen.

De CX-5 2015 wordt op zijn beurt nu ook in Europa aangeboden met de 2.5 liter SKYACTIV-G 192 benzinemotor in combinatie met i-ELOOP, Mazda's regeneratieve remsysteem en met Drive Selection, een keuzeknop waarmee de bestuurder de mogelijkheid heeft te kiezen voor een meer responsieve rijstijl. Vanaf de introductie van de CX-5 2015 zal deze in Nederland in de benzineversies ook beschikbaar komen als 2WD automaat. Tot nu toe was de SKYACTIV-Drive zestraps automaat op de benzineversies uitsluitend leverbaar in combinatie met AWD.

In beide auto's wordt het ergonomische heads-up interieur geïntroduceerd, zoals dat voor het eerst te zien was in de nieuwe Mazda3, met inbegrip van de nieuwe generatie human-machine interface (HMI). Beide krijgen MZD Connect, Mazda's nieuwe auto-, multimedia- en smartphone-connectiviteitsysteem met USB-aansluiting, Bluetooth en spraakbesturing alsmede een 7-inch touchscreen display met gekoppelde infotainmentfuncties.

Mazda

Tot slot beloven een aangepaste wielophanging en geavanceerde geluidsisolatie meer rijcomfort en minder geluid in het interieur.

De Mazda6 2015 wordt in Nederland voor zowel de Sedan als Sportbreak geleverd in drie verschillende zakelijke uitrustingsniveaus, alle drie met 20% bijtelling in 2015, in combinatie met de 2.2 liter SKYACTIV-D 150 dieselmotor en handgeschakelde zesversnellingsbak.

De Mazda6 SKYLEASE beschikt onder andere over 17-inch lichtmetalen velgen, dual zone climate control, LED-achterlichten, MZD Connect (inclusief Bluetooth), navigatie, lederen stuurwiel en pookknop, privacy glass, Smart City Brake Support, licht- en regensensor, Mazda audio (radio/CD/MP3/USB/AUX, zes speakers), mistlampen en cruise control. Deze uitvoering is als Sedan leverbaar vanaf € 33.490,- en als Sportbreak vanaf € 34.490,-.

De Mazda6 SKYLEASE+ voegt hieraan toe: verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren vóór en achter, Blind Spot Monitoring (RVM + RCTA), adaptieve bochtenverlichting en een ontvanger voor Digital Radio+. Bovendien is de SKYLEASE+ voorzien van de nieuwe GT-M grille, voorbumper en LED-achterlichten, evenals LED-verlichting voor de koplampen, dagrijverlichting en mistlampen. De meerprijs van de SKYLEASE+ ten opzichte van de SKYLEASE is € 1.350,-.

Mazda

Nieuw is de zakelijke topuitvoering Mazda6 SKYLEASE GT. Ten opzichte van de SKYLEASE+ biedt deze als extra's BOSE Premium Audiosysteem met 11 speakers, Smart Keyless Entry, zwartlederen interieur en elektrisch verstelbare voorstoelen, beide in hoogte en diepte verstelbaar, plus een elektrisch verstelbare lendensteun en een geheugenfunctie op de bestuurdersstoel. De SKYLEASE GT kost € 1.150,- meer dan de SKYLEASE+.

Daarmee komt de prijs voor deze uitvoering op € 35.990,- voor de Sedan en € 36.990,- voor de Sportbreak. De volledige prijslijst van de Mazda6 2015 zal later deze maand bekend worden gemaakt. De prijzen van de Mazda CX-5 2015 volgen in januari.

Mazda Mazda Mazda
 
Websitewww.mazda.nl
Deel via