12 december 2014
Audi RS3

Audi RS3

Audi presenteert RS3 Sportback

12 december 2014 | Audi presenteert de RS3 Sportback. De RS levert 270 kW/367 pk en 465 Nm aan koppel. Voorzien van een 2.5-liter TFSI turbogeblazen vijfcilinder accelereert de RS3 Sportback in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar kan op speciaal verzoek worden verhoogd tot 280 km/u.

De 2.5 TFSI levert in de RS 3 Sportback 270 kW/367 pk en 465 Nm koppel. Dat koppel is al bij 1.625 tpm beschikbaar en houdt aan tot 5.550 omwentelingen. De trekkracht gaat samen met het onmiskenbare geluid van de vijfcilinder. Dit mede dankzij twee vlinderkleppen in het RS uitlaatsysteem die via het "drive select" systeem door de bestuurder zijn te bedienen. De 2.5 TFSI verbruikt in de NEDC-cyclus 8,1 liter brandstof per 100 kilometer, een besparing van tien procent ten opzichte van zijn voorganger dankzij energieterugwinning, een nieuwe oliepomp en een start/stop-systeem, bij een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer.

Audi RS3

Een zeventraps S-Tronic versnellingsbak, die sneller schakelt dan de variant in het voorgaande model, brengt het vermogen van de 2.5 TFSI via Quattro permanente all-wheel-drive over op alle vier wielen. Daarkan kan, afhankelijk van de rijstijl en het gripniveau, tussen de 50 en 100 procent van het beschikbare koppel naar de achteras kan worden gedirigeerd. Het Quattro-systeem wordt gecombineerd met "torque vectoring",  waarbij in bochten op basis van slimme software het binnenste voorwiel wordt afgeremd voor extra grip.  Dit systeem is op alle fronten ontworpen met het oog op maximaal rijplezier. Launch control garandeert bij een staande start optimale grip bij minimaal doorslippen van de wielen.

Vergeleken met de A3 Sportback is de koets van de RS3 Sportback met 25 millimeter verlaagd. De taatslagers op de vooras (verantwoordelijk voor het verwerken van de grote langskrachten), de progressieve besturing, het speciale RS-sportonderstel en de optionele Audi magnetic ride adaptieve dempercontrole zijn specifiek voor de RS ontwikkeld. De RS3 Sportback staat op 19 inch wielen met 235/35 banden. Vóór krijgt de auto standaard 370 mm composiet remschijven (310 mm achter). Als optie zijn remklauwen met acht zuigers, koolstof-keramische remmen op de vooras (eveneens 370 mm en een primeur in het compacte premiumsegment)  te bestellen.

Audi RS3

Het totale Audi RS 3 Sportback-pakket wordt afgerond met opvallende kenmerken voor het exterieur en interieur. Uiterlijk is de RS3 Sportback bijvoorbeeld direct te herkennen aan de bredere wielkasten vóór vanwege het grotere wielspoor, evenals aan sportief gestylde bumpers (achter met geïntegreerde hoogglans zwarte diffuser), 'dikke' dorpels, ovalen uitlaatpijpen en de optionele stylingpakketten met hoogglans zwarte en mat aluminium features. Verder zijn de koetswerkkleuren Nardo grijs en Catalunya rood nieuw, waarvan de laatste specifiek is voorbehouden aan de RS3 Sportback.

In het interieur krijgt het RS-karakter glans door ondermeer de RS-emblemen op het lederen sportstuurwiel, de schakelpook, de dorpellijsten en in het informatiesysteem voor de bestuurder. Verder zijn daar sportstoelen met Fijnnappa leer standaard; optioneel kan ook worden gekozen voor S sportstoelen met ruitpatroonbekleding en geperforeerd leer, evenals RS kuipstoelen met geïntegreerde zijairbags en een koolstofvezel schaal (goed voor een gewichtsbesparing van ruim 7 kilogram per stoel vergeleken met de standaard sportstoel).

Audi RS3

De Nederlandse prijs en beschikbaarheid van het nieuwe topmodel binnen de Audi A3 modelfamilie worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.