10 december 2014
Citroen C4

Citroen C4

Citroen C4 ondergaat facelift

10 december 2014 | De Citroën C4 is gelanceerd in 2010 en inmiddels zijn er al meer dan 450.000 exemplaren van de band gerold in de fabriek van Mulhouse in Frankrijk. De tweede generatie Citroën C4 krijgt een kleine facelift met een nieuwe lichtsignatuur, handige technologieën en nieuwe motoren.

De gefacelifte Citroën C4 is herkenbaar aan een expressievere uitstraling dankzij een nieuwe lichtsignatuur met LED-verlichting en een dynamische achterzijde dankzij 3D LED achterlichten. Het interieur wordt gekenmerkt door nieuwe bekledingen en een strakker dashboard met het centraal geplaatst 7 inch touchscreen.

Verder zijn er rijhulpsystemen zoals Hill Start Assist, Intelligent Traction Control en SAM dodehoekdetectie. De Citroën Connect Box zorgt onder andere voor noodoproepen en Citroën Assistance met lokalisatiefunctie. Via internet heeft de klant toegang tot het Virtueel Onderhoudsboekje en EcoDriving.

De vernieuwde Citroën C4 bevat een aantal technologieën die bijdragen aan onbezorgd rijden zoals:

  • Intelligent Traction Control, een systeem dat de aandrijfkracht vergroot op een wegdek dat weinig grip biedt (sneeuw, ijzel, modder...). De functie detecteert tevens situaties waar er weinig grip is, waar het lastig wegrijden of doorrijden is. In deze gevallen stuurt de Intelligent Traction Control de antislipregeling ASR aan dat meer koppel overbrengt op het wiel met de meeste grip waardoor de auto zijn koers behoudt;
  • Hill Start Assist is een elektrische handrem. Deze functie houdt de auto automatisch twee seconden op zijn plaats en zorgt er zo voor dat de bestuurder rustig kan wegrijden op hellingen van meer dan 3%;
  • voorste mistlampen met statische bochtverlichting. Deze lampen zorgen voor een extra lichtbundel aan de binnenkant van de bocht en verhogen zo de zichtbaarheid en de veiligheid in bochten en op kruispunten. Ze worden geactiveerd bij het inschakelen van de richtingaanwijzer of als de stuurhoek meer dan 60° is.  Uiteindelijk kan de mistlamp tot 75° van de rechter- of linkerhoek van de auto verlichten;
  • het Lane Departement Warning System Dit systeem 'leest' via infrarood sensoren in de voorbumper de doorgetrokken of onderbroken strepen op de weg zodat de bestuurder gewaarschuwd kan worden als de auto afwijkt van zijn koers. Het systeem - dat kan worden uitgeschakeld - is actief vanaf 80 km/uur. Als er een afwijking wordt geconstateerd zonder dat de richtingaanwijzer aan staat, wordt de bestuurder gewaarschuwd via twee elementen die gaan trillen in de zitting van zijn stoel. Het geactiveerde trilelement zit aan de kant van de stoel waar de afwijking van de auto wordt bemerkt.
  • SAM Dodehoekdetectiesysteem, dodehoekdetectie met behulp van ultrasone sensoren. Deze functie maakt de bestuurder attent op de aanwezigheid van een auto in de dode hoek via een oranje ledlicht in de hoek van de buitenspiegels. Dit systeem bestaat uit vier sensoren in de voor- en achterbumper en werkt tussen 12 en 140 km/h. Het bestrijkt een gebied vanaf de buitenspiegel tot ongeveer 5 m achter de achterbumper en 3,5 m aan de zijkant van de auto.
Citroen C4

De nieuwe Citroën C4 is leverbaar met nieuwe Euro 6 conforme motoren die zuinigheid en prestatievermogen combineren: twee PureTech benzinemotoren en twee BlueHDi dieselmotoren.

De PureTech 110 met handgeschakelde versnellingsbak ontwikkelt een maximaal vermogen van 81 kW (110 pk CEE) bij 5.500 t/min en een koppel van 205 Nm bij 1.750 t/min waarmee de C4 heerlijk rijdt en perfect presteert. Met deze motor verbruikt de C4 bij gecombineerd gebruik 4,7 l/100 km en wordt er 110 g CO2 per km uitgestoten in combinatie met banden met een ultralage weerstand.

De nieuwe PureTech 130 S&S met EAT6 ontwikkelt een maximaal vermogen van 96 kW (130 pk CEE) bij 5.500 t/min en een koppel van 230 Nm vanaf 1.750 t/min. Versnellingsbak EAT6 is de allernieuwste door AISIN AW ontworpen en ontwikkelde 6-traps automaat.

Deze versnellingsbak verschilt van de vorige door:

  • sneller schakelen (winst van 40%) dankzij een nieuw besturingsprogramma voor de motor en de versnellingsbak (Quick Shift) en dankzij de inbouw van een nieuwe, krachtigere computer
  • meer rijcomfort doordat er met een laag motortoerental kan worden gereden;
  • minder brandstofverbruik door het terugbrengen van de interne wrijving van de automaat (verbeterde koppelingsplaten, regeling van de opbrengst van de oliepomp in functie van de motorbelasting en kleinere oliepomp dankzij het vernieuwde ontwerp van het kleppenhuis van de hydraulische regeleenheid).
Citroen C4

Het gecombineerd verbruik van de PureTech 130 S&S met EAT6 in de nieuwe C4 bedraagt 4,8 l/100 km en Citroën heeft de CO2-uitstoot met 49 g weten terug te dringen. Het verbruik is 110 g CO2 uitstoot per km.

De C4 loopt vooruit op de wijzigingen in de wetgeving en biedt vanaf heden de BlueHDi motoren die voldoen aan de Euro 6 norm door een uitlaatlijn bestaande uit:

  • een katalysator bij de uitgang van de motor om de koolwaterstoffen (HC) en de koolstofmonoxide (CO) afkomstig van de verbranding weg te werken,
  • een SCR-module (Selective Catalytic Reduction) die voor het roetfilter is geplaatst zodat door inspuiting van Adblue (mengsel van water en ureum) tot 90% van de stikstofoxiden (NOx) wordt omgezet in twee onschadelijke stoffen namelijk waterdamp (H2O) en stikstof (N2),
  • het roetfilter met dieseladditief dat in 2000 werd geïntroduceerd door PSA Peugeot Citroën en dat tot 99,9% van de roetdeeltjes wegwerkt.

Het Start & Stop-systeem op de BlueHDi 100 motor is een systeem met startmotor. Dankzij dit Start & Stop-systeem in combinatie met de nieuwe AdBlue technologie kenmerkt deze motor zich door een lage uitstoot van stikstofoxiden (NOx) én een lage CO2 uitstoot van 86 gram/km. Daarmee valt de C4 ook in 2015 in de 20% bijtellingscategorie én voldoet de motor aan de Euro 6 norm. Naast een laag verbruik levert de BlueHDi 100 ook meer vermogen en koppel. Het trekgewicht neemt zelfs toe van 1.350 kg geremd naar 1.550 kg geremd.

De BlueHDi 120 S&S motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6- versnellingsbak en is leverbaar in Feel en Business uitvoeringen.  Deze motorisatie kent hetzelfde principe als de BlueHDi 100 variant, en heeft een CO2 uitstoot van 93 gram/km. Daarmee behoudt de C4 in 2015 zijn 20% bijtelling en voldoet hij aan de Euro 6 norm. Naast een gunstig verbruik levert de BlueHDi 120 S&S ook meer vermogen en koppel.