10 december 2014
Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz introduceert GLE Coupe

10 december 2014 | Mercedes-Benz introduceert de GLE. De GLE is een combinatie van een een coupé SUV. Het sportieve karakter voert de boventoon. Dat komt al tot uiting in het uiterlijk met het vloeiende profiel, de gestrekte daklijn, de  grille en de markante achterzijde. De GLE Coupé is er met benzine- of dieselmotoren met vermogens van 190 kW/258 pk tot 270 kW/367 pk. De GLE 450 AMG is de eerste representant van de nieuwe Mercedes-AMG reeks: de AMG-sportmodellen. Alle uitvoeringen van de GLE Coupé zijn uitgerust met het nieuwe DYNAMIC SELECT, het Sports Direct stuursysteem, de nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie en 4Matic permanente vierwielaandrijving.

Het sportieve karakter van de vijfzits GLE Coupé zit hem niet alleen in het uiterlijk. Ook het motorgeluid en de directe reacties op de commando's van de bestuurder dragen daar aan bij. Met DYNAMIC SELECT, het dynamische onderstelafstemmingssyteem kan de bestuurder ook voor maximaal comfort kiezen. De GLE Coupé zou dan rijden als een comfortabele SUV.

Mercedes-Benz GLE

De GLE 450 AMG is het eerste AMG-sportmodel. Hij beschikt over een direct ingespoten V6 biturbo benzinemotor met een vermogen van 270 kW/367 pk. DYNAMIC SELECT is evenals bij de andere uitvoeringen standaard. Het dynamische Sport+ programma is in de GLE 450 AMG altijd beschikbaar. Met een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder het gewenste of meest geschikte rijprogramma kiezen: INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY, SPORT of SPORT+.

Bij SPORT of SPORT+ ligt de nadruk op dynamiek. In deze modi realiseert de GLE 450 AMG snellere acceleraties en hogere bochtsnelheden als gevolg van het perfecte samenspel van rijdynamische regelsystemen ASR, ESP met actieve bochtassistent, het elektronische tractiesysteem 4ETS en ADAPATIVE BRAKE. De COMFORT-modus is het andere uiterste van het DYNAMIC SELECT-spectrum. SLIPPERY is de stand voor besneeuwde en ijzige ondergrond en INDIVIDUAL maakt een eigen 'set-up' mogelijk.

Mercedes-Benz GLE

Ongeacht de gekozen modus heeft DYNAMIC SELECT direct invloed op de onderstelafstemming, de besturing en de aandrijflijn. Daarbij stuurt het ook het motorgeluid, de dynamische rijverlichting met LED techniek (spontaniteit van de bochtenverlichting) en zelfs het instrumentenpaneel als ook het COMAND systeem aan.

De nieuwe GLE Coupé modellen zijn standaard uitgerust met de nieuwe 9G-TRONIC, een negentraps automatische transmissie. Met de GLE Coupé hebben de ontwikkelaars voor het eerst de 9G-TRONIC standaard toegepast in een vierwielaangedreven Coupé met in langsrichting geplaatste aandrijflijn. Bij de GLE 350 d en de GLE 400 wordt het aandrijfkoppel 50/50 verdeeld over vóór en achteras. In de GLE 450 AMG bedraagt de verhouding 40/60.

Mercedes-Benz GLE

De GLE Coupé is ook leverbaar met de verder verbeterde AIRMATIC luchtvering. Dit systeem kan voor het eerst geleverd worden met het volledig en traploos instelbare Adaptieve Dempings Systeem ADS plus ofwel continu variabele demping. Het dempingsysteem past zijn karakteristiek aan op basis van DYNAMIC SELECT. Het systeem krijgt informatie van een stuurhoeksensor, vier draaihoeksensoren en de voertuigsnelheid via het ESP-signaal en de rempedaalschakelaar. Deze signalen worden gebruikt om elk wiel op elk moment de juiste individuele dempingskracht te geven.

Het ACTIVE CURVE SYSTEM met actieve rolstabilisatie is actief in de SPORT en SPORT+ modus. De actieve rolstabilisatoren voor en achter verbeteren het comfort en tegelijkertijd compenseren ze heftige onregelmatigheden aan één zijde, bijvoorbeeld bij het rijden door gaten. Samen met het nieuw geconfigureerde, degressieve Sports Direct stuursysteem met zeer directe stuuroverbrenging (17,4:1) en het compacte sportstuur maakt dit onder alle omstandigheden een goede 'handling' mogelijk: van stadsverkeer via ritten op bochtige bergwegen tot en met hoge snelheden op de snelweg.

Mercedes-Benz GLE

De GLE 350 d 4Matic en de GLE 400 4Matic zijn standaard uitgevoerd met het AGILITY CONTROL staalgeveerde onderstel met een amplitude-selectief dempingssysteem. AIRMATIC met ADS Plus is hier optioneel.

De V6 dieselmotor met turbo van de GLE 350 d 4Matic is goed voor 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 620 Nm vanaf 1.600 tpm. De GLE 400 4Matic beschikt over de nieuwe direct ingespoten V6 biturbo met 245 kW/333 pk en een koppel van 480 Nm vanaf 1.400 tpm. De GLE 450 AMG is het meest sportieve model. Hij is goed voor 270 kW/367 pk en een koppel van 520 Nm vanaf 1.400 tpm.

Mercedes-Benz GLE

De koplampen, dagrijverlichting en achterlichten maken gebruik van LED-technologie. Het nieuwe DYNAMIC SELECT is standaard en dat geldt tevens voor de elektrisch bediende EASY-PACK achterklep (openen én sluiten) en de achteruitrijcamera. Ook veiligheidssystemen als ESP met Curve Dynamic Assist, Zijwindassistent, COLLISION PREVENTION ASSIST Plus zijn standaard. Het eveneens standaard aanwezige BAS Plus systeem is indien gewenst uit te breiden met de kruispuntassistent.

De GLE Coupé belooft ruimte voor vijf. Het ruimtelijke gevoel kan extra worden benadrukt door het panoramische glazen dak te bestellen. De inhoud van de bagageruimte bedraagt maximaal 1.650 liter. Voor een  groter gebruiksgemak is de GLE Coupé als eerste in zijn klasse leverbaar met een elektrisch bedienbare aanhangerkoppeling. ESP met aanhangerstabilisatie is dan ook inbegrepen. Het maximale geremd trekgewicht bedraagt 3.500 kg.