1 december 2014
 

BMW

BMW brengt eDrive-technologie naar meer modellen

1 december 2014 | BMW Group streeft naar eigen zeggen naar een zo breed en flexibel mogelijk aanbod van aandrijftechnieken in verschillende modellen. De eDrive-technologie van de BMW i3 en de i8 zal daarom in komende jaren in een groot aantal modellen worden geïntegreerd. Als voorproefje van BMW's toekomstplannen werd op de IAA in Frankfurt 2013 de plug-in hybride X5 eDrive Concept voorgesteld. Nu wordt getest met een prototype van een 3-Serie met plug-in hybridetechnologie en integratie van EfficientDynamics en ConnectedDrive. Belangrijke ontwikkelingen voor de toekomst zijn er in de vorm van nieuwe hybrideconcepten met vermogens tot 500 kW (680 pk) en een emissievrije actieradius van 100 kilometer uit een tot 20 kWh grote batterij.

De daadwerkelijke efficiency van een hybridevoertuig hangt nauw samen met het volledig elektrische rijbereik. De voortdurende ontwikkeling en verfijning van hybride-aandrijflijnen binnen het EfficientDynamics-programma is in de eerste plaats bedoeld om de auto zo veel mogelijk in de elektrische modus te laten rijden. Om er zeker van te zijn dat een grotere emissievrije actieradius geen invloed heeft op de karakteristieke rijprestaties van elke BMW, ontwikkelt de BMW Group ook een nieuwe generatie hybrideconcepten.

De Power eDrive-technologie van toekomstige modellen zal zich onder meer onderscheiden door veel krachtigere elektromotoren en batterijen met een capaciteit die twee keer groter is dan bij de huidige generatie. Met deze technologie opent BMW een nieuw hoofdstuk op het gebied van elektrische aandrijving. De ontwikkeling van de Power eDrive-technologie is bedoeld om zowel de efficiency als de dynamiek van toekomstige hybride-BMW's naar een hoger niveau te tillen.

BMW

Het Power eDrive-systeem zal naar verwachting circa tweederde van het totale vermogen voor zijn rekening nemen, terwijl de TwinPower Turbo-verbrandingsmotor nog slechts een derde van het vermogen levert. De aandrijfcomponenten in deze toekomstige hybridesystemen zullen tot 500 kW (680 pk) vermogen leveren, terwijl ook de capaciteit van de lithium-ionbatterij (tot 20 kWh) die van de huidige systemen ver zal overtreffen.

Dankzij de voordelen van de Power eDrive-technologie met een emissievrije actieradius tot 100 kilometer zullen bestuurders nagenoeg alle dagelijkse ritten emissievrij kunnen afleggen in de volledig elektrische modus. De verbrandingsmotor krijgt in dit concept dus een ondersteunende rol, die verschillende vormen kan aannemen. Enerzijds kan de verbrandingsmotor een vermogensboost leveren wanneer extra dynamische acceleraties vereist zijn. Anderzijds kan hij de reikwijdte uitbreiden tot het niveau van een conventionele BMW.

Bij toekomstige hybrideconcepten wordt de elektromotor de voornaamste vermogensbron voor de dagelijkse ritten. Hij zal dan ook de achterwielen aandrijven terwijl een tweede elektromotor op de voorwielen een volledig elektrische vierwielaandrijving zonder mechanische verbindingen zal opleveren. In het specifieke geval dat de verbrandingsmotor direct vermogen op de as overbrengt, zal dat de vooras zijn. Met deze ontwikkelingen op het gebied van eDrive-technologie positioneert de BMW Group zich als de autofabrikant met het breedst mogelijke gamma aan uiterst efficiente aandrijfconcepten. Terwijl de BMW i3 de ideale oplossing blijft voor mobiliteit in stedelijk gebied, zullen de toekomstige hybridesystemen het mogelijk maken om het verbruik en de emissies ook over langere afstanden sterk terug te dringen.

BMW

Met een prototype van de 3-Serie plug-in hybride blikt BMW vooruit op de nabije toekomst. In deze efficiënte versie zorgt het samenspel van een viercilinder TwinPower Turbo-benzinemotor en een eDrive-elektromotor voor hetzelfde prestatieniveau als een reguliere 328i. Het gecombineerde vermogen bedraagt 180 kW (245 pk) en het maximumkoppel 400 Nm. Zoals het een plug-in hybride betaamt, is het brandstofverbruik substantieel lager. Het gemiddelde normverbruik bedraagt circa 2,0 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 50 g/km. In de volledig elektrische modus kan het prototype een afstand van maximaal 35 kilometer volledig emissievrij rijden, met een topsnelheid van 120 km/u.

De 3-Serie Sedan vormt de basis voor de ontwikkeling van een sportieve plug-in hybride. Het model is al sterk op het gebied van intelligent lichtgewicht design, aerodynamica en talloze standaard gemonteerde BMW Efficient Dynamics-technieken. De aandrijfkrachten van zowel de benzine- als de elektromotor worden via de beproefde achttraps Steptronic-automatische transmissie naar de achterwielen gestuurd.

Net als de huidige productiemodellen is de 3-Serie plug-in hybride voorzien van een Driving Experience Control-schakelaar, waarmee de bestuurder verschillende rijmodi kan activeren: COMFORT, SPORT en ECO PRO. Er zijn ook twee hybridemodi. De modus 'MAX eDrive' verzekert een volledig elektrische aandrijving. Door de 'SAVE Battery'-modus in te schakelen, blijft de laadtoestand van de batterij constant. Wanneer die minder dan 50 procent is opgeladen, wordt het laadniveau verhoogd. Zo kan de bestuurder ervoor zorgen dat hij voldoende energiereserve heeft om volledig elektrisch te rijden wanneer de route hem later in de stad brengt.

BMW

Ook bijzonder is de Proactive Driving Assistant, op maat ontwikkeld voor dit hybridesysteem. De functie is geïntegreerd in het navigatiesysteem en beïnvloedt de aandrijving op basis van de wegen, de snelheidsbeperkingen en de verkeersomstandigheden.

BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via