27 november 2014
BMW 2-Serie Active Tourer

BMW 2-Serie Active Tourer

BMW 2 Serie Active Tourer nu ook met xDrive

27 november 2014 | De BMW 2 Serie Active Tourer is voortaan leverbaar met vierwielaandrijving. Het is voor het eerst dat BMW xDrive toepast in een oorspronkelijk voorwielaangedreven auto met een dwarsgeplaatste motor. Met de nieuwe BMW 225i xDrive Active Tourer (6,4 l/100 km; CO2-emissie 148 g/km) en de BMW 220d xDrive Active Tourer (4,6 l/100 km; CO2-emissie 122 g/km) zijn de twee krachtigste motorvarianten nu ook leverbaar met  vierwielaandrijving voor  betere tractie, stabiliteit en wegligging in bochten. Beide xDrive-versies zijn standaard uitgerust met de achttraps Steptronic transmissie.

Het ontwerp van het xDrive-systeem bestaat voornamelijk uit lichtgewicht onderdelen. Vanwege de compacte bouw neemt het weinig ruimte in beslag, terwijl de gewichtstoename van de BMW 2-Serie Active Tourer met xDrive 61 kilo bedraagt. Additionele verbeteringen op het gebied van aandrijfverliezen en inwendige weerstand dragen bij aan het relatief gunstige brandstofverbruik.

De aandrijfkracht van de motor wordt via het voorste differentieel haaks overgebracht naar de achterwielen (Power Take-Off). De elektrohydraulisch aangestuurde koppeling in het achterste differentieel zorgt voor een traploze verdeling van de krachten over de achteras. De krachtenverdeling wordt geregeld door een elektronische regeleenheid die eveneens in het achterste differentieel is gemonteerd.

BMW 2-Serie Active Tourer

De haakse overbrenging is gemonteerd op de automatische transmissie en het carter, aan de achterzijde van de motor. Via een holle aandrijfas worden de aandrijfkrachten naar het voorste en achterste differentieel gestuurd. De haakse overbrenging werkt met een vaste overbrenging (verhouding 1: 1,74) en is permanent actief. Dat betekent dat de cardanas altijd draait als de auto rijdt. Het omdraaien van de aandrijfkrachten vindt plaats in de het achterste differentieel , zodat de voor- en achteras exact evenveel omwentelingen maken.

De meervoudige platenkoppeling in het achterste differentieel stuurt op basis van de rijsituatie een deel van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Dankzij de volledig variabele krachtenverdeling kan tot 100 procent van de aandrijving naar de voor- of achteras worden gestuurd. De elektrohydraulische pomp regelt de druk (0 tot 40 bar) en wordt aangestuurd door een elektronische regelunit. Om xDrive altijd en overal optimaal te laten functioneren, past het adaptieve systeem zich automatisch aan als de omstandigheden veranderen.

Het xDrive-systeem is op een zo efficiënt mogelijk brandstofverbruik gericht. Als geen vierwielaandrijving is vereist, zoals onder normale omstandigheden, is de elektrohydraulische pomp uitgeschakeld en wordt de 2-Serie Active Tourer alleen via de voorwielen aangedreven. Voor extra brandstofbesparing zorgt een speciale klep in de meervoudige-platenkoppeling voor verlaging van de oliedruk, wat zorgt voor minder weerstand. Zonder dat de bestuurder er iets van merkt, is de drukopbouw voor aandrijving naar de achterwielen binnen een fractie van een seconde weer maximaal indien dat nodig is.

BMW 2-Serie Active Tourer

Met het oog op een efficiënte en constante aandrijfkrachtenverdeling over de voor- en achteras, wordt xDrive aangestuurd door de regeleenheid van de Dynamic Stability Control (DSC). Deze analyseert continu de rijsituatie en verzamelt een grote hoeveelheid gegevens om een optimale krachtenverdeling te garanderen. De informatie omvat onder meer snelheid, voorwaartse en zijdelingse krachten, de stuurhoek, de draaisnelheid van de wielen, de stand van het gaspedaal en de set-up van de Driving Experience Control. Ook wordt rekening gehouden met de status van de DSC, de Dynamic Traction Control (DTC), de Electronic Differential Lock Control (EDLC) en de Performance Control. De aanpassing van de krachtenverdeling van xDrive duurt slechts milliseconden en belooft een neutraal en veilig rijgedrag in moeilijke omstandigheden.

Het DSC-systeem is volgens BMW in staat wielslip in een vroeg stadium te detecteren. Dankzij de  nauwkeurige krachtenverdeling kan onmiddellijk op de situatie worden gereageerd, bijvoorbeeld als de auto over zijn voorwielen dreigt te slippen. In dat geval wordt, zonder dat de bestuurder daar iets van merkt, meer kracht naar de achterwielen gestuurd om onderstuur te neutraliseren. xDrive functioneert ook andersom. Extra kracht wordt naar de voorwielen gestuurd als de achterwielen beginnen te slippen en de auto dreigt te oversturen.

Daarom zorgt de xDrive-vierwielaandrijving van de 2-Serie Active Tourer niet alleen voor meer tractie en veiligheid, maar ook voor verbeterde dynamiek en stabiliteit in bochten. Als zich een situatie voordoet waarbij de aandrijving naar alle wielen nadelig is (bijvoorbeeld tijdens een noodstop) wordt de meervoudige-platenkoppeling binnen enkele milliseconden geopend. Alleen als optimale krachtenverdeling niet bijdraagt aan de stabiliteit van de 2-Serie Active Tourer, grijpt DSC in door middel van specifieke remingrepen en het terugdringen van de aandrijfkracht. DSC functioneert ook als een sperdifferentieel. Indien nodig wordt het slippende wiel op de as afgeremd, terwijl het differentieel meer aandrijfkracht naar het tegenovergestelde wiel stuurt.