25 november 2014
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes introduceert CLA Shooting Brake

25 november 2014 | Mercedes-Benz introduceert de CLA Shooting Brake. Hij geeft de lijnen van de CLA letterlijk een nieuwe dimensie door het lange, licht aflopende coupédak. Hierdoor biedt de Shooting Brake meer hoofdruimte dan de CLA. De verkoop start in januari 2015, waarna de CLA Shooting Brake in het voorjaar van 2015 bij de dealer staat. Hij is er dan met keuze uit twee diesel- en drie benzinemotoren. Ook 4Matic vierwielaandrijving is leverbaar.

De nieuwe CLA Shooting Brake is 4,63 m lang, 1,78 m breed en 1,44 m hoog. Zijn vormgeving kenmerkt zich door een lange motorkap en een lange, maar licht aflopende daklijn. De passagiers achterin hebben hierdoor meer hoofdruimte dan in de reguliere CLA.

Ook de vele bijzondere details leveren een belangrijke bijdrage aan de unieke verschijning. Dat begint met de opvallende 'diamantgrille' met centraal geplaatste ster. Op de motorkap springen de langgerekte "powerdomes" in het oog en in het profiel is de geïntegreerde derde zijruit een echte aandachtstrekker. De achterzijde kenmerkt zich door de afgeronde vormen van de achterruit en de achterklep. Samen met achterlichtunits uit één stuk zorgt dit voor een atletische aanblik. In de achterspoiler zijn alle antennes geïntegreerd.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Door zijn lange daklijn bedraagt de hoofdruimte achterin 94,7 cm; 4 cm meer dan in de CLA. In standaardconfiguratie is 495 l bagagevolume beschikbaar. Door de verstelbare rugleuningen achterin meer rechtop te zetten, komt dat op 595 liter en is er nog steeds plaats voor 5 personen. Met neergeklapte achterbank is 1.354 liter bagageruimte beschikbaar. De breedte van het bagagecompartiment bedraagt 1,33 m. En dan zijn er doordachte details zoals de magnetische 'stop' in de doorlaadklep voor bijvoorbeeld ski's. Optioneel zijn de elektrisch bedienbare EASY-PACK achterklep en het bagageruimte-pakket leverbaar. Dit laatste maakt het mogelijk de bagageruimte variabel in te delen. Ook een extra 12V-aansluiting, een opvouwbare boodschappenkrat en een bagagenet opzij zijn dan inbegrepen.

Net als de CLA, beschikt de Shooting Brake over een dashboard met 'twin-tubes', de wijzerplaten zijn zilvergrijs en de wijzers zijn zilverkleurig met rode inleg. Het driespaaks stuur is er in drie versies, waaronder de multifunctionele sportvariant die aan de onderzijde is afgevlakt. De CLA Shooting Brake is er met de nieuwste telematicasystemen met onder meer een groot (diameter 17,8 cm) vrijstaand scherm. In combinatie met COMAND Online of op wens bij Audio 20 is een scherm met een schermdiagonaal van 20,3 cm leverbaar.

Bij de uitrustingsniveaus AMG line en Urban zijn integrale sportstoelen voor en achter standaard. De achterbank wordt daardoor een 2 plus 1-zitter. Op verzoek zijn contrasterende stiksels leverbaar. En dan nog een detail: de optionele ambienteverlichting maakt gebruik van 13 lichtbronnen en er is keuze uit 12 kleurschema's.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Collision Prevention Assist Plus is standaard op de CLA Shooting Brake. Dit vult alle eigenschappen van Collision Prevention Assist aan met de mogelijkheid tot autonoom remmen. Dit vermindert het risico op kop-staartbotsingen. Als er een aanrijdingsrisico is, waarschuwt het systeem met een lichtsignaal op het dashboard. Ook klinkt er een waarschuwingssignaal. Als de bestuurder niet reageert, volgt een autonome remactie waardoor de snelheid sterk afneemt. Dit kan voldoende zijn om een aanrijding te voorkomen of om de gevolgen ervan te beperken. Ook Attention Assist vermoeidheidsherkenning is standaard. Dit is nu actief bij snelheden tussen 60 en 200 km/h.

Met 'Mercedes connect me' is de CLA Shooting Brake verbonden met de buitenwereld. Deze communicatiemodule maakt het mogelijk om gebruik te maken van de standaard diensten van Mercedes connect me. Zo is er Accident recovery. Als de CLA Shooting Brake betrokken raakt bij een ongeval, wordt automatisch het Mercedes-Benz Alarmcentrum gebeld. Dit stuurt de locatie en de positie van het voertuig automatisch door naar hulpdiensten. Het systeem is ook handmatig te activeren. Via het optionele Remote Online is de CLA altijd en overal via de URL 'connect.mercedes.me' online 'te volgen'. Zo kan op een smartphone bijvoorbeeld de resterende tankinhoud zichtbaar worden gemaakt.

Ook in aerodynamisch opzicht komt de CLA Shooting Brake sterk voor de dag. Zijn Cw-waarde bedraagt slechts 0,26. Vermenigvuldigd met het frontaal oppervlak komt de bepalende waarde voor de luchtweerstand naar voren: 0,57.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

De CLA Shooting Brake is er vanaf de verkoopstart volgend voorjaar met keus uit twee diesel- en drie benzinemotoren. Alle uitvoeringen zijn standaard uitgevoerd met de ECO start/stop functie. De CLA 200 CDI Shooting Brake is mede dankzij de goede stroomlijn goed voor een topsnelheid van 215 km/h en een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km (CO2: 101 g/km). 4Matic vierwielaandrijving is direct leverbaar, om te beginnen zijn er de CLA 250 4Matic en de CLA 250 Sport 4Matic. In september 2015 volgen de dieselversies met 4Matic.