19 november 2014
Mazda CX3

Mazda CX3

Mazda onthult CX3

19 november 2014 | Mazda heeft op de Los Angeles Auto Show 2014 de nieuwe CX-3 onthuld. Deze nieuwe compacte crossover SUV is het vijfde model van Mazda's nieuwe modelgeneratie dat beschikt over de SKYACTIV-technologie en de 'Kodo - Ziel van beweging' designtaal. De CX-3 wordt halverwege volgend jaar op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend.

De Kodo-designtaal is bij dit model op een bijzonder stijlvolle wijze toegepast. De CX-3 straalt kracht uit en laat zien dat de compacte afmetingen geen belemmering voor de designers vormden bij het creëren van een vernieuwend design. Dit werd gerealiseerd door een onconventionele aanpak met betrekking tot de carrosserieverhoudingen en door elk overbodig element achterwege te laten.

De voorzijde van de CX-3 oogt krachtig, waardoor het past bij de rest van de carrosserie. De grille is voorzien van zeven dwarsspijlen met een zilverkleurige afwerking, wat een indruk van samengebalde energie geeft. De vleugelgrille heeft een opvallende driedimensionale vorm, alsof hij uit massief metaal is gefreesd. Dit vormt het startpunt voor een lijnenspel dat in alle opzichten dynamiek uitstraalt.

In de koplampunits zijn de knipperlichten aan de buitenzijde geplaatst, waardoor de koplampunits een vlakke, scherpe vorm hebben die associaties opwekt met priemende ogen. De uiteinden van de vleugelgrille lopen optisch over in de koplampen met geïntegreerde LED-strips, wat bijdraagt aan de uitstraling van dit model.

Doordat het hoogste gedeelte van de voorspatborden naar achteren is verplaatst en zich zodoende nu onderaan de A-stijlen bevindt, oogt de carrosserie van de CX-3 langer dan hij feitelijk is. Er is veel aandacht besteed aan het realiseren van een hoogwaardige uitstraling en een spannend samenspel van carrosserieoppervlakken. Zo beschikt hij over een lang ogende voorzijde die vloeiend gelijnd is, een passagierscompartiment dat dankzij de zwarte D-stijlen een sierlijke uitstraling heeft en een solide ogende achterzijde die kracht en snelheid uitstraalt.

In het bovenste gedeelte van de achterbumper is een uitsparing opgenomen voor de montage van een kentekenplaat. Hierdoor wordt de korte achteroverhang benadrukt, waardoor de achterzijde een dynamische en solide uitstraling heeft.

De CX-3 wordt geleverd met grote wielen die bijdragen aan het krachtige voorkomen en de zelfverzekerde houding. De optionele 18 inch lichtmetalen wielen beschikken over dikke, gesculpteerde spaken die zijn uitgevoerd in de kleur gunmetal grey, waardoor ze fraai contrasteren met de velgen die over de glans van gepolijst metaal beschikken.

Met een lengte van 4.275 mm, een breedte van 1.765 mm en een hoogte van 1.550 mm (onbeladen, inclusief antenne) is de CX-3 compact genoeg om ook in de stad in zijn element te zijn. De lange voorzijde heeft een overhang van 910 mm en de solide ogende achterzijde een overhang van 795 mm, terwijl de wielbasis 2.570 mm bedraagt. Dit zorgt voor elegante proporties in combinatie met een ruim interieur.

Mazda CX3

De zitplaatsen van de achterbank zijn dichter naar het midden van de auto geplaatst dan de voorstoelen en de achterbank is bovendien wat hoger geplaatst, waardoor achterpassagiers een beter zicht hebben en eenvoudiger kunnen praten met de inzittenden voorin. De nauwgezet gekozen plaatsingshoogte van de voorstoelen en de achterbank zorgt er samen met de speciale vormgeving van de dorpels voor dat mensen van een uiteenlopend postuur eenvoudig zouden kunnen in- en uitstappen.

Mazda's nieuwe generatie HMI-systeem is gericht op een maximale veiligheid. Het dashboardontwerp is gebaseerd op Mazda's interieurconcept 'heads-up cockpit', wat ervoor zorgt dat de bestuurder grote hoeveelheden informatie kan verwerken zonder dat dit ten koste gaat van zijn aandacht voor het verkeer.

De benodigde informatiedisplays en de bedieningsknoppen van deze displays zijn zo geplaatst dat ze op een veilige wijze afgelezen en bediend kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn het Active Driving Display, het zeven inch display in de middenconsole en de HMI-Commander op de tunnelconsole. MZD Connect is een connectiviteitssysteem dat het veiliger en eenvoudiger maakt om zaken te bedienen als internettoegang en de communicatiesystemen, zelfs tijdens het rijden. Het zorgt voor meer gemak en biedt via Bluetooth® ook de mogelijkheid om handsfree te telefoneren, sms'jes te ontvangen en naar internetradio te luisteren, waaronder Aha van Harman.

Door toepassing van de SKYACTIV-technologie belooft de CX-3 snelle, voorspelbare reacties op de bestuurder en een goede stabiliteit. Het motorengamma bestaat uit Mazda's compleet nieuwe 1.5 liter SKYACTIV-D en 2.0 liter SKYACTIV-G motoren die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de verschillende markten. Ook wordt dit model geleverd met een nieuwe generatie vierwielaandrijving.

De CX-3 beschikt over het SKYACTIV-Chassis. Dit onderstel claimt niet alleen voorspelbare reacties en een goede stabiliteit, maar ook een hoogstaand veercomfort, met dank aan een grondig herziene wielophanging en besturing. Het chassis is voorzien van een lichtgewicht achterwielophanging met torsieas die weinig ruimte inneemt.

De CX-3 beschikt over Mazda's SKYACTIV-Body, die goed scoort op drie schijnbaar tegenstrijdige onderdelen: veiligheid, gewichtsreductie en stijfheid. De carrosserie en de carrosseriepanelen bestaan voor 63% uit staal met hoge treksterkte, voor 29% uit staal met ultrahoge treksterkte (780 MPa of hoger) en voor 4% uit staal met een MPa-waarde van 1.180. Bij de AWD-uitvoering werden aanvullende maatregelen genomen om geluid en vibraties te reduceren en de overdracht ervan via de carrosserie te verminderen. Zo werd de dwarsdrager waaraan het subframe achter is bevestigd verstevigd en werd de vorm van de bekleding van de reservewielbak geoptimaliseerd.

De CX-3 is ontwikkeld volgens Mazda's Proactive Safety-filosofie, waarbij alles in het werk is gesteld om de kans op een aanrijding te minimaliseren en ervoor te zorgen dat de bestuurder veilig onderweg is. De actieve veiligheidssystemen (waaronder Mazda's geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologie) signaleren potentieel gevaar al in een vroeg stadium en verminderen de kansen op schade en letsel.

Dankzij Mazda's geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën, die gebruikmaken van meetapparatuur zoals een microgolfradar, is de bestuurder altijd gegarandeerd van een maximale bescherming, of hij nu in de stad, op de snelweg of op bochtige wegen rijdt.