19 november 2014
 

Volkswagen XL1

Eerste Volkswagen XL1 op kenteken gezet

19 november 2014 | Op de 11e van de 11e heeft de eerste Volkswagen XL1 een Nederlands kenteken gekregen. Een passende datum voor het meest innovatieve model dat Volkswagen ooit bouwde. De XL1 heeft namelijk een vastgesteld verbruik van 1 op 111 en is daarmee de zuinigste Volkswagen ter wereld. 

In Nederland rijden inmiddels twee XL1's, met de chassisnummers 17 en 38. Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor klanten beschikbare XL1's verkocht. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar zijn bedenker: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch.

Volkswagen XL1

De straattoelating voor de XL1 vereiste een speciale permissie van de RDW. In plaats van conventionele buitenspiegels heeft de XL1 als eerste auto's op de Nederlandse wegen e-Mirrors, ofwel camera's die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee displays. 

Aan zo'n beetje elk onderdeel van de tweezits Volkswagen XL1 zit een verhaal van vernieuwing. De speciale e-Mirrors dragen bijvoorbeeld bij aan de extreem gunstige luchtweerstand van de XL1, met een Cw-waarde van 0,189 de laagste ter wereld. Ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht (totaal: 795 kg) zijn veel structuur- en carrosseriedelen van koolstofvezel, de zijruiten van polycarbonaat en de versnellingsbak van magnesium.

Volkswagen XL1

De plug-in hybride-aandrijflijn van de XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI-dieselmotor (48 pk) en een e-motor (27 pk). De XL1 heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/h; de aerodynamica is zo efficiënt dat een topsnelheid van 200 km/h mogelijk zou zijn met de 48 pk dieselmotor. De energiezuinigheid komt ook tot uiting in het officieel vastgestelde verbruik van 1 op 111. Én in het feit dat de XL1 voor het aanhouden van een constante snelheid van 100 km/h maar 8,4 pk nodig heeft.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!