11 november 2014
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz introduceert Maybach label

11 november 2014 | Maybach was voorheen een merk. Voortaan staat het voor de meest exclusieve uitvoering van een Mercedes-Benz. De eerste Mercedes-Maybach is de S600 die in november zijn debuut maakt in Guangzhou en Los Angeles. Daarnaast introduceert Mercedes-Benz begin 2015 een nieuwe benaming voor de aanduiding van de modelreeksen en aandrijflijnen, waardoor klanten op een eenvoudige manier inzicht krijgen in het steeds groter worden aanbod.

Voortaan biedt Mercedes-Benz met de introductie van het submerk "Mercedes-Maybach", analoog aan de sportieve positionering van Mercedes-AMG, een nieuw model aan in het exclusieve topsegment. Met de Mercedes-Maybach S-Klasse, die in november zijn wereldpremière viert, begint het merk met de ster daarom aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis.

Tot de onderscheidende eigenschappen behoren: meer ruimte, speciale zitplaatsen en uiterst representatieve en geïndividualiseerde interieurs. De voertuigen van Mercedes-Maybach zouden voldoen aan de wensen van de meest veeleisende klanten ter wereld. Mercedes-Maybach is geen uitrustingslijn maar een submerk dat in de toekomst nog exclusievere voertuigen zal aanbieden.

Mercedes-Benz S-Klasse

Het modelprogramma van Mercedes-Benz is in de afgelopen jaren enorm uitgebreid en groeit nog steeds. Het grote modeloffensief heeft tot gevolg dat het concern tot 2020 wereldwijd meer dan 30 modellen op de markt brengt, waarvan er minstens 11 niet in het huidige productportfolio zijn vertegenwoordigd. Daarnaast komen nog de verschillende carrosserie- en aandrijflijnvarianten. Hierdoor wordt de benaming van de modellen steeds complexer.

Om de klanten beter te kunnen informeren is een eenvoudigere, transparante en begrijpelijke systematiek in de modelreekstypering ontwikkeld. Daarvoor is nu het ideale tijdstip, onder andere omdat in de komende jaren bijna het gehele SUV-palet wordt vernieuwd.

De modelbenaming bestaat altijd uit één tot drie hoofdletters. De aandrijflijnvarianten worden aangeduid met kleine letters. Centraal staan de vijf kernmodelreeksen A, B, C, E en S die ook in de toekomst blijven bestaan. Voor de aanduiding van SUV's geldt: in navolging van de legendarische G-Klasse krijgen alle SUV-modellen de beginletter 'GL'. Daarbij is de 'G' de aanduiding voor de modelreeks.

Mercedes-Benz S-Klasse

De 'L' komt in de geschiedenis van Mercedes-Benz herhaaldelijk voor. Het is een verbindingsletter die ervoor zorgt dat de typeaanduiding makkelijker kan worden uitgesproken en is onder meer bekend van de legendarische SL of recent van de CLS en de CLA. Daarna volgt de derde letter die aangeeft tot welke kernmodelreeks de auto behoort. Concreet houdt dit in:

GLA = GL A-Klasse
GLC = C-Klasse; voormalige GLK
GLE = E-Klasse; voormalige M-Klasse resp. ML
GLE Coupé = GL E-Klasse Coupé
GLS = GL S-Klasse; voormalige GL
G = onveranderd

Bij de vierdeurs coupés is de systematiek hetzelfde opgebouwd. De eerste twee letters 'CL' verwijzen naar de herkomst, de derde letter naar de kernmodelreeks: dus CLA en CLA Shooting Brake en CLS en CLS Shooting Brake.

Mercedes-Benz S-Klasse

De roadsters krijgen vanaf 2016 de toevoeging 'SL', de derde letter is de verwijzing naar de kernmodelreeks. Daardoor wordt de benaming SLK veranderd in SLC. Net als bij de G blijft bij de SL de huidige benaming behouden vanwege zijn status als icoon.

Parallel aan de modelreeksaanduiding krijgen ook de aandrijflijnvarianten een nieuwe benaming. Deze zijn duidelijk en korter dan de tot nu toe gehanteerde typeringen. In de toekomst staan kleine letters op de achterklep die de volgende betekenis hebben:

c = 'compressed natural gas'; tot nu toe Natural Gas Drive
d = 'diesel'; tot nu toe BlueTEC en CDI
e = 'electric'; tot nu toe PLUG-IN HYBRID, BlueTEC PLUG-IN HYBRID en Electric Drive
f = 'fuel cell'; tot nu toe F-CELL
h = 'hybrid'; tot nu toe HYBRID en BlueTEC HYBRID

Mercedes-Benz S-Klasse

Voor benzineauto's blijft de typeaanduiding zonder toevoeging. De benaming 4MATIC voor vierwielaangedreven auto's blijft bestaan en viert volgend jaar haar dertigste verjaardag. Vanwege de gestaag groeiende vraag wordt het 4MATIC segment in de toekomst verder uitgebreid.