1 november 2014
Subaru Outback

Subaru Outback

Nieuwe Subaru Outback krijgt EyeSight

1 november 2014 | Subaru lanceert deze maand de volledig nieuwe Outback in Europa met Subaru's EyeSight, een systeem dat de bestuurder ondersteunt tijdens het rijden en werkt als een extra paar ogen. Het is voor het eerst dat EyeSight beschikbaar is op een model in Europa. De technologie moet volgens de fabrikant worden gezien als de belangrijkste stap in botspreventie sinds de introductie van Symmetrical All-Wheel Drive.

Subaru's EyeSight werd voor het eerst geïntroduceerd in mei 2008 in Japan. Het was het eerste systeem ooit, dat alleen gebruik maakte van stereo camera-technologie om bewegende objecten zoals auto's, voetgangers en fietsers en statische objecten als spoorbomen en rijstroken te detecteren. Inmiddels is het tijd voor de derde generatie van EyeSight.

Het systeem is tot stand gekomen nadat Subaru diverse andere technische mogelijkheden zoals radar en laserradar (al eind jaren tachtig op modellen voor de thuismarkt) uitgebreid heeft onderzocht. EyeSight, zoals dat nu is te vinden op de volledig nieuwe Outback, behoort tot de nieuwste generatie van een technologie die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. In vergelijking met het vorige systeem bevat deze versie van EyeSight volledig nieuwe stereocamera's met een grotere kijkhoek en een bereik dat met ongeveer 40% is toegenomen. Dit leidt volgens Subaru tot een betere preventieve veiligheid en een afname van belasting van de bestuurder.

Subaru Outback

EyeSight bestaat onder meer uit twee kleurencamera's die naast de achteruitkijkspiegel zijn gemonteerd en zicht hebben op verkeerssituaties voor de auto. Het systeem controleert voortdurend de rijomstandigheden en waarschuwt de bestuurder wanneer het mogelijk gevaar detecteert. Zo wordt het risico op ongevallen aanzienlijk beperkt. 

EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Het systeem houdt ook toezicht op verkeersstromen en regelt desgewenst de snelheid van de auto. 

Dankzij geavanceerde software ziet het systeem niet alleen de objecten, maar kan het deze ook herkennen en het risico op een ongeluk inschatten. Vervolgens bepaalt het systeem wat de meest passende maatregelen zijn om een ongeluk te voorkomen. De bestuurder krijgt eerst een visuele waarschuwing, daarna klinkt er een alarm. Wanneer de bestuurder vervolgens geen passende maatregelen neemt of er niet in slaagt op tijd te reageren om een obstakel te ontwijken, dan grijpt de techniek in.

Subaru Outback

EyeSight bestaat uit een aantal functies. Zo zorgt Pre-Collision Brake Warning er voor dat de bestuurder een signaal krijgt dat hij moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen. Pre-Collision Automatic Braking gaat een stap verder en zorgt voor een maximale vertraging om zo een aanrijding te voorkomen. Het systeem kan de auto tot stilstand brengen bij snelheden tot 50 km/h.

Het is ook mogelijk om vanuit stationair toerental het motorvermogen te beperken (Pre-Collision Throttle Management), zoals het ook waarschuwt als de bestuurder slingert op zijn rijstrook (Lane Sway Warning) of deze dreigt te verlaten. Deze voorziening heet Lane Departure Warning. De aanwezige Adaptieve Cruise Control houdt de rijsnelheid gelijk of laat deze af- of toenemen, afhankelijk van de snelheid van de voorganger. EyeSight kan dit bij snelheden tussen 0 tot 180 km/h.

Tot slot is er Pre-Collision Brake Assist, dat de bestuurder ondersteunt met krachtig remmen. Gelijktijdig wordt dan de snelheid waarmee wordt ingestuurd verhoogd, hetgeen uitwijken vergemakkelijkt.

Subaru Outback

In de regio's waar EyeSight al eerder werd geïntroduceerd, wist het systeem hoge scores te halen in onafhankelijke tests. Het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), gedaan door National Agency for Automotive Safety and Victims' Aid, hebben uitgebreide tests uitgevoerd. De instantie voelde 26 modellen van negen verschillende merken aan de tand en riep Subaru met EyeSight uit tot grote winnaar. De populariteit van het systeem blijkt ook uit de verkoopstatistieken. Maar liefst 80% van alle nieuwe Subaru's die momenteel in Japan worden verkocht, zijn uitgerust met EyeSight.