20 oktober 2014
Audi RS7

Audi RS7

Audi toont zelfrijdende auto op racesnelheid

20 oktober 2014 | Tijdens het DTM-evenement op het circuit van Hockenheim toonde Audi een zelfrijdende RS7 conceptauto die zonder bestuurder op racesnelheid over het circuit raasde. Met de demonstratie zette Audi  een belangrijke stap in de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Voor het eerst is een auto namelijk in staat om zelfstandig, zonder bestuurder, op racesnelheid tot zelfs 240 km/u op de limiet te rijden. Het Audi RS7 studiemodel had iets meer dan twee minuten nodig om een ronde over het Hockenheimring-circuit te voltooien.

Voor zijn locatiebepaling op de baan maakt het technologische studiemodel gebruik van GPS-signalen. Deze GPS-data wordt via WiFi (op basis van voor de auto-industrie geldende normen) en aanvullend via een hoge-frequentie radiosignaal aan de auto doorgegeven. Daarnaast filmen 3D-camera's vanuit de auto het circuit, waarbij een computerprogramma de beeldinformatie van de camera's vergelijkt met data die reeds in de auto is opgeslagen. Die technologie maakt het voor de auto mogelijk zijn locatie op het circuit nauwkeurig, tot op enkele centimeters, te bepalen.

Audi RS7

De autonoom rijdende auto is voor Audi één van de belangrijkste ontwikkelingsgebieden. De eerste successen werden tien jaar geleden al geboekt. Geleidelijk worden de testresultaten omgezet in technologieën die in de serieproductieauto's van vandaag kunnen worden verwerkt. De nieuwste gegevens, waarbij op de limiet wordt gereden, bieden de ingenieurs van Audi bijvoorbeeld waardevolle feedback voor het ontwikkelen van technologieën om uitwijkmanoeuvres in kritieke situaties uit te kunnen voeren.

Rijassistentiesystemen van Audi zorgen er nu al voor dat autorijden comfortabeler en beter beheersbaar wordt. Tot het aanbod behoren Audi side assist, Audi active lane assist en adaptieve cruise control met Stop&G0-functie inclusief Audi pre sense front.

Audi RS7

Experts van Volkswagen Group Research, het Electronics Research Laboratory (ERL) en Stanford University (beide in Californië) zijn als partners van Audi betrokken bij de doorontwikkeling van de zelfrijdende auto.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!