9 oktober 2014
 

Volvo

Volvo rondt Non-Hit project af

9 oktober 2014 | Volvo heeft een nieuw actief veiligheidssysteem ontwikkeld dat een auto uit gevaarlijke situaties kan redden met autonome uitwijkmanoeuvres, waarbij ook obstakels worden omzeild. Daarmee zet Volvo een van de laatste stappen op weg naar het bereiken van zijn missie: dat in 2020 niemand in een nieuwe Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt.

In december wordt na vier jaar het project Non-Hit Car and Truck afgesloten. Het resultaat van dit project is onder meer nieuwe technologie waarmee de bestuurder een compleet 360°-zicht rond de auto krijgt. Een andere nieuwe veiligheidsvoorziening vindt in elke verkeerssituatie waarin een ongeval dreigt, een vrije ontsnappingsroute.

Het Non-Hit Car and Truck-project, een samenwerking tussen partijen uit de Zweedse academische wereld, overheidsinstellingen en de industrie, richt zich op het ontwikkelen van nieuwe technologie en het verbeteren van bestaande, om het risico van ongevallen met personen- en bedrijfsauto's te beperken.

Volvo

Een van de doelen van het project was een samenhangend detectiesysteem te ontwikkelen, op basis van sensoren die onopvallend op de auto zijn gemonteerd. Daarmee krijgt de bestuurder voor het eerst een compleet 360o-beeld van de situatie rond de auto. Hiervoor is een zogenoemd Sensor Fusion-netwerk in de auto gerealiseerd, waarin diverse technologieën (camera's, radar, lidar, GPS, etc.) samenwerken en informatie delen. Het systeem biedt een 360°-beeld van de omgeving van de auto. Het neemt ook obstakels waar die de bestuurder niet kan zien.

Doordat het project zich richtte op sensoren die zich al hebben bewezen in de autowereld, is deze technologie in de nabije toekomst in de praktijk toe te passen.

Het systeem dat het 360°-beeld genereert, is gecombineerd met een zogenoemde 'manoeuvre-generator'. Dit is een nieuwe veiligheidsvoorziening die op basis van speciale software in elke denkbare verkeerssituatie een ontsnappingsroute zoekt die vrij is van obstakels. Het systeem analyseert voortdurend de eventuele bedreigingen rond de auto, biedt de bestuurder assistentie bij het sturen en voert zonodig autonome remingrepen uit. Om te demonstreren hoe het 360°-beeld en de manoeuvre-generator in de praktijk samenwerken, zijn twee testvoertuigen gebouwd.

Volvo

Het Non-Hit Car and Truck-project is in september 2010 gestart en loopt af in december 2014. Het project ondersteunt de missie van Volvo Cars, dat in 2020 niemand in een Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt. De focus van het project ligt op de ontwikkeling van technologie waarmee het ongevalsrisico voor zowel personen-'s als bedrijfsauto's wordt beperkt. Partners zijn onder meer Volvo Cars, AB Volvo, AF (sensorfusie-ontwikkeling), HiQ (sensorfusie-ontwikkeling, risicoanalyse), Mecel (sensorleverancier) en de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg (sensorfusie-ontwikkeling, interactie met bestuurder). Het Non-Hit Car and Truck-project werkt samen met SAFER, het voertuig- en verkeersveiligheidscentrum van TU Chalmers.

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via