2 oktober 2014
Fiat 500X

Fiat 500X

Fiat introduceert 500X

2 oktober 2014 | Fiat breidt de 500-familie uit met een nieuwe compacte crossover. Het is de 500X, die op de Autosalon van Parijs als wereldprimeur staat. Er is keuze uit twee versies: de 500X en de 500X Cross met een op off-roadgebruik gericht uiterlijk. De nieuwe modelvariant komt beschikbaar met een keur aan benzine- en dieselmotoren. Er zijn versies met handgeschakelde transmissie, een automatische transmissie met dubbele koppeling en een volledig nieuwe negentrapsautomaat; een primeur voor Fiat. De 500X en 500X Cross zijn er met voor- en vierwielaandrijving of voorwielaandrijving met het nieuwe Traction Plus-systeem, dat de grip onder moeilijke omstandigheden optimaliseert.

De Fiat 500X is 4,25 meter lang (500X Cross 4,27 m), 1,80 meter breed en 1,61 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 350 liter.

Fiat 500X

Er is keuze uit de benzineversies 1.6 E-torQ met 81 kW (110 pk) vermogen, 1.4 Turbo MultiAir II met 103 kW (140 pk) en de krachtige Tigershark 2.4 met 135 kW (184 pk). De laatste is standaard voorzien van de negentrapsautomaat en 4WD. Verder zijn er drie dieselversies: 1.3 MultiJet II met 70 kW (95 pk), 1.6 MultiJet II met 88 kW (120 pk) en 2.0 MultiJet II met 103 kW (140 pk).

Het 4WD-systeem voor de Fiat 500X, dat is afgeleid van dat van de nieuwe Jeep Renegade, past zich automatisch aan de omstandigheden aan. Als de voorwielen grip verliezen, worden de achterwielen bijgeschakeld. De vierwielaandrijving is alleen actief als het nodig is en dat scheelt in het brandstofverbruik. Met de Drive Mood Selector is het mogelijk motor, remmen, besturing en schakelgedrag van de automatische transmissie aan diverse omstandigheden aan te passen.

Fiat 500X

De positie "Auto" is gericht op comfort en een laag verbruik. De positie "Sport" is gericht op dynamiek en de stand All Weather garandeert maximale veiligheid en grip op een gladde ondergrond. In de 500X Cross versie is "All Weather" vervangen door de functie "Traction". In de versies met vierwielaandrijving gaat dan zo nodig meer aandrijfkracht naar de achterwielen. Bij de 500X Cross met voorwielaandrijving bevordert Traction Plus de tractie op onverharde en gladde wegen.

De 500X en 500X Cross zijn voorzien van onafhankelijke wielophanging. Ook achter past Fiat McPherson-wielophanging toe.

Fiat 500X

Standaard is de 500X uitgerust met zes airbags, dagrijverlichting en ESC. Ook Lane Assist, Blind Spot Assist, een achteruitkijkcamera en het door Euro NCAP gelauwerde remassistentsysteem Brake Control zijn beschikbaar. Dit systeem remt zo nodig automatisch, zelfs bij hoge snelheden. Net als voor de andere versies van de Fiat 500 is ook het Uconnect-infotainment- en -navigatiesysteem voor de 500X en 500X Cross verkrijgbaar.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!