2 oktober 2014
Renault Espace

Renault Espace

Renault geeft specificaties nieuwe Espace vrij

2 oktober 2014 | Renault geeft de specificaties van de nieuwe Espace vrij. De nieuwe Renault Espace wijkt af van de conventionele MPV-vorm en heeft zich met zijn dynamische lijnen ontwikkeld tot een crossover. Zijn brede schouderlijn, royale lengte van 4,85 meter (in configuratie voor vijf en zeven plaatsen) en breedte van 1,87 meter geven de nieuwe Espace een onmiskenbaar uiterlijk. Met zijn hoogte van 1,68 meter is de Espace 63 mm lager dan zijn voorganger, wat hem met zijn hoge taillelijn een gestroomlijnde uitstraling geeft. De wielbasis van 2,88 meter (16 mm langer dan die van de huidige Grand Espace) draagt bij aan een ruimer interieur.

LED-dagrijverlichting in een asymmetrische C-vorm, geeft de nieuwe Renault Espace een direct herkenbare identiteit. Renault voorziet toekomstige modellen ook van dit type dagrijverlichting. Full LED-techniek is standaard voor alle uitvoeringen van de nieuwe Espace. Twee Pure Vision LED-modules in de koplampen vervullen de functie van dim- en grootlicht. De lichtbundel is 20 % krachtiger dan een halogeenlamp en de intensiteit is vergelijkbaar met daglicht.

Wielen, variërend van 17 tot en met 19" in diameter, vullen de geprononceerde wielkasten. De grondspeling is 16 cm, 4 cm meer dan die van de huidige generatie. Een panoramische voorruit laat veel licht toe in het interieur en reikt tot boven de voorstoelen. De panoramische voorruit heeft een oppervlakte van 2,8 m2. Een glazen dak is als optie leverbaar.

In het interieur van de nieuwe Renault Espace versie met automatische EDC-versnellingsbak springt de zwevende middenconsole direct in het oog. Een verticaal geplaatst, geïntegreerd 8,7-inchscherm toont het R-Link 2-multimedia- en navigatiesysteem.

Renault Espace

Via de hendel van de automatische EDC-versnellingsbak activeert de bestuurder de 'Shift-by-Wire'-transmissie. Het designteam putte voor de futuristische pook inspiratie uit de luchtvaart. De versnellingspook dient ook als steun voor de pols van de bestuurder als die het R-Link 2-multimedia- en navigatiesysteem bedient.

De nieuwe Espace blinkt uit met de beenruimte op de tweede zitrij: tot 308 mm met vijf geplaatste stoelen. Het interieur bevat diverse opbergruimten. De Renault Magic Drawer (12 liter groot en al bekend uit de Captur) biedt eenvoudige toegang, zelfs voor de bestuurder. Door de lade aan te raken schuift die automatisch open.

Tussen de twee voorstoelen bevindt zich een opbergruimte van 7,4 liter onder de centrale armsteun. Links van het stuur is nog een opbergruimte van 0,3 liter. Rechts van de versnellingshendel bevindt zich een afsluitbaar compartiment van 0,5 liter, met USB-poort, SD- en AUX-aansluitingen en een verwijderbare bekerhouder. Onder de console bevindt zich een opbergruimte van 1,0 liter met twee bekerhouders. De 2,5 liter grote lade onder in de console is handig geplaatst voor de passagiers op de tweede zitrij. In alle portieren bevindt zich een bekleed compartiment; van 2,5 liter in de voorportieren en van 0,85 liter in de achterportieren. De bagageruimte meet 660 liter (configuratie 5 personen).

De nieuwe Renault Espace is handsfree toegankelijk, zowel via de portieren als de achterklep. Die opent automatisch door een voetbeweging onder de achterbumper. De maximale hoogte tot waar de achterklep dan openzwaait, kan de bestuurder zelf instellen.

Renault Espace

Drie identieke, individuele stoelen vormen de tweede zitrij. De derde zitrij biedt plaats aan nog twee passagiers. Alle stoelen van de achterste zitrijen kunnen in de vloer worden weggeklapt. Wanneer alle stoelen uit de auto verwijderd worden, ontstaat een bagageruimte van 2.040 liter.

De nieuwe Renault Espace biedt keuze uit drie interieurpakketten in combinatie met diverse uitrustingsniveaus (kan per land verschillen). In Frankrijk bijvoorbeeld biedt Renault keuze uit vier uitrustingsniveaus:

  • Life: voorzien van een bruin dashboard, een met leder bekleed stuurwiel en donkerbruine stoffen bekleding.
  • Zen: dashboard in de kleur Lune Grey of bruin, een met generfd nappaleder bekleed stuurwiel en een gepersonaliseerde zwevend console. De bekleding is donkerbruin.
  • Intense: identiek aan de Zen-uitvoering, maar dan met donkerbruin lederen bekleding.
  • Initiale Paris: dashboard met sierstiksel in de kleur Lune Grey of bruin. De bekleding is leverbaar in Lune Grey verlopend naar Brown of in uni-bruin generfd nappaleder. De stuurwielrand, de deurpanelen en de armsteunen zijn ook bekleed met generfd nappaleder.

De stoelen van beide achterste zitrijen verdwijnen afzonderlijk en volledig in de vloer. De stoelen zijn met één druk op de knop op te vouwen: via het R-Link-systeem of via een knop in de bagageruimte. Het mechanisme laat de stoelen één voor één invouwen, of allemaal tegelijk.

Renaults Multi-Sense controleert en coördineert onder meer het 4Control-onderstel, de Electronic Damper Control, de besturing, de motor, de automatische EDC-versnellingsbak, het instrumentenpaneel, het motorgeluid en de ambiance-verlichting. Om de gewenste stemming te creëren, heeft de bestuurder keuze uit vier voorgeprogrammeerde modi: 'Eco', 'Comfort', 'Neutraal' en 'Sport'. En dan is er ook nog de modus 'Perso' die zelf is te configureren.

Renault Espace

De sfeer in de auto wordt aangepast door verandering van:

  • de kleur van de interieurverlichting (groen, blauw, wit, rood, paars),
  • de inhoud, de weergave en de kleur van de informatie op de instrumenten,
  • het geluid van de motor,
  • de intensiteit en de frequentie van de stoelmassage,
  • de instellingen voor het climate control-systeem.

Het 4Control-onderstel maakt het mogelijk dat de achterwielen van de Espace meesturen. Deze vierwielbesturing verbetert de stuurprecisie en de stabiliteit aanzienlijk en zorgt er in de bebouwde kom voor dat de bestuurder de auto soepel kan manoeuvreren bij lage snelheden. Bovendien vergroot het de wendbaarheid, bijvoorbeeld bij parkeren en het maken van scherpe bochten. Dankzij het 4Control-onderstel heeft de nieuwe Renault Espace een van de kleinste draaicirkels in zijn klasse.

De nieuwe Espace is tot 250 kilogram lichter dan de Grand Espace van de vorige generatie. De gewichtsreductie van 13 % is evenredig verdeeld over de carrosserie, het onderstel, de aandrijflijn en de uitrusting, inclusief de stoelen.

De nieuwe Renault Espace is gebouwd op het modulaire platform CMF (Common Module Family) dat door de Alliantie Renault-Nissan ontwikkeld is. Renault past verder lichtgewicht materialen toe, zoals aluminium voor de portieren en de motorkap, NORYL-kunststof voor de voorspatborden en thermoplastisch materiaal voor de achterklep. De Cw-waarde van de Renault Espace bedraagt 0,30. Dat is 0,031 lager dan die van de vorige generatie.

Renault Espace

Renault biedt voor de nieuwe Renault Espace keuze uit drie 1.6 turbomotoren – één benzinemotor en twee dieselmotoren. Dat wordt versterkt door het aerodynamische design en de lichtgewicht carrosserie van de crossover. Het is Renault gelukt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de Espace met 20% te verlagen ten opzichte van de vorige generatie.

De Renault Espace Energy dCi 160 EDC met twinturbotechniek is voorzien van een 1.598 cc metende dieselmotor met 160 pk (118 kW). Het maximumkoppel van 380 Nm is reeds vanaf 1.750 tpm beschikbaar. De motor levert de prestaties van een 2,0-litermotor, maar met 25% minder verbruik. De motor onderscheidt zich door zijn surplus aan trekkracht bij lage toerentallen en een hoog vermogen bij hoge toerentallen.

De Espace dCi 130 met 1.6 dieselmotor, 130 pk (96 kW) en een maximumkoppel van 320 Nm (eveneens beschikbaar vanaf 1.750 tpm) is gekoppeld aan een handbediende zesversnellingsbak.

Voor wie liever benzine rijdt, introduceert Renault de Espace Energy TCe 200 EDC. De 1,6-liter benzinemotor, bekend uit de Clio R.S., levert 200 pk (147 kW). Het maximumkoppel bedraagt echter 260 Nm, dat beschikbaar is vanaf 2.500 tpm. De Renault Espace Energy TCe 200 EDC is uitgerust met een nieuw ontwikkelde close-ratio zeventrapsautomaat.

Renault Espace

Om de nieuwe Renault Espace op het vereiste kwaliteitsniveau te produceren, heeft de fabriek in Douai de afgelopen drie jaar ingrijpende veranderingen en voortdurende verbeteringen ondergaan. Er is volop geïnvesteerd in nieuwe apparatuur. Ook is de spuiterij voorzien van nieuwe verlichting, die zelfs de kleinste gebreken aan het licht brengt die voor het blote oog vrijwel onzichtbaar zijn. Verder is de fabriek gestart met een speciaal kwaliteitscontroleprogramma. Dagelijks worden willekeurige voertuigen van de productielijn gehaald en uitgebreid onder de loep genomen. Daarmee wil Renault bereiken dat de Espace altijd voldoet aan alle kwaliteitsnormen.