30 september 2014
Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

Skoda toont Fabia Combi in Parijs

30 september 2014 | Op de Autosalon van Parijs 2014 beleeft de nieuwe Skoda Fabia Combi zijn werelddebuut. De nieuwkomer staat daar naast de ook al nieuwe Fabia hatchback. De derde generatie Fabia Combi is ontworpen volgens de nieuwe designtaal van het Tsjechische merk. De nieuwe Skoda Fabia Combi komt medio februari 2015 naar Nederland.

De inhoud van de bagageruimte bedraagt 530 liter, dit neemt toe tot 1.395 liter met neergeklapte achterbank. Dit is 25 liter meer dan in de voorganger. Er passen spullen met een lengte van 1,55 meter in de auto. De achterklep is goed voor een stahoogte van bijna 1,90 meter.

De totale interieurruimte is in de breedte met 21 mm toegenomen. Hoewel de wagenhoogte aan de buitenkant is gereduceerd, genieten de voorinzittenden van meer hoofdruimte dan voorheen. De nieuwe Skoda Fabia Combi is 10 mm langer, 90 mm breder en 31 mm lager dan zijn voorganger..

Skoda Fabia Combi

Onder de motorkap van de nieuwe Fabia Combi verschijnt een volledig nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren. Die zijn zuiniger en schoner dan voorheen, met een verbruik dat tot 17 procent lager is dan dat van de tweede generatie. De zuinigste uitvoering wordt de in de loop van 2015 te introduceren Skoda Fabia Combi Greenline met een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 82 g/km. Daarmee valt deze in 2015 in de 14%-bijtellingscategorie.

De Fabia Combi verlaat de fabriek in 3 benzine- en 3 dieselversies, die alle een start-stopsysteem hebben en remenergie opnieuw gebruiken. Vanzelfsprekend voldoen de motoren aan de Euro 6-emissienorm. De benzinemotoren zijn 55 kW (75 pk) tot 81 kW (110 pk) sterk. De nieuwe 3-cilinder diesels variëren van 55 kW (75 pk) tot 77 kW (105 pk). Er is keuze uit handgeschakelde versnellingsbakken en DSG-automaten.

De nieuwe Skoda Fabia Combi is gebaseerd op het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Tot dit modulaire concept behoren de motoren, elektromechanische stuurbekrachtiging en een groot deel van het elektrisch circuit, zoals de ECU's, het instrumentenpaneel, de infotainmentsystemen en elektronische assistentiesystemen.

Skoda Fabia Combi

Mede dankzij MQB weegt de lichtste versie (de Skoda Fabia Combi met 3-cilinder 1.0 MPI-motor) 1.004 kg. Afhankelijk van de configuratie is deze derde generatie tot 55 kg lichter dan de zijn voorganger. De spoorbreedtes voor en achter zijn met 30 mm gegroeid en de wielbasis is nu 5 mm langer.

De optionele Front Assistant met geïntegreerd City Emergency Braking brengt de auto beneden een bepaalde snelheid indien nodig volledig tot stilstand indien nodig, wat het risico op kop-staartbotsingen vermindert. Multi-Collision Brake voorkomt doorrollen van de auto na een aanrijding, wat een vervolgongeval moet vermijden.

De Driver Activity Assistant waarschuwt de bestuurder als deze tekenen van vermoeidheid vertoont, terwijl de snelheidsbegrenzer helpt om een vooraf ingestelde snelheid niet te overschrijden. De Hill-Hold Control assisteert bij het wegrijden vanaf een helling. Ook de standaard elektronische bandenspanningssensor draagt bij aan veilig rijden. De nieuwe Skoda Fabia Combi is standaard uitgerust met de XDS+ elektronische sperfunctie, die in bochten helpt de tractie te verbeteren.

Skoda Fabia Combi

De nieuwe Skoda Fabia Combi is er naar wens met een instelbare dubbele bagagevloer. Daarmee is de bagageruimte horizontaal in te delen, waardoor spullen op 2 niveaus zijn te vervoeren. De tweede vloer is ook schuin te plaatsen, om in- en uitladen te vergemakkelijken. Als de dubbele vloer niet nodig is, schuift deze eenvoudig over de hoofdvloer en neemt dan vrijwel geen plek in.

Andere handige kenmerken achterin de nieuwe Skoda Fabia Combi zijn het uitneembare afdekscherm dat door een lichte aanraking vanzelf oprolt, daarnaast komt een flexibel bagagevak in de prijslijst te staan, bestemd om diverse spullen op hun plek te houden.

De Skoda Fabia Combi staat medio februari 2015 bij de Nederlandse Skoda-dealers.