22 september 2014
Opel Mokka X

Opel Mokka X

Nieuwe dieselmotor voor Opel Mokka

22 september 2014 | Vanaf begin 2015 is de Opel Mokka leverbaar met een gloednieuwe 1,6-liter CDTI turbodieselmotor met 100 kW (136 pk) vermogen. De Opel Mokka 1.6 CDTI gaat in première op de Autosalon van Parijs (van 4 t/m 19 oktober 2014). Deze uiterst compacte viercilinder dieselmotor vervangt de 1,7-liter dieselmotor. De 1.6 CDTI levert meer vermogen en koppel dan zijn voorganger (tot 4 kW (6 pk) en 20 Nm) met een kleinere cilinderinhoud en een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Het koppel bedraagt 320 Nm. De Opel Mokka 1.6 CDTI valt bij zakelijk gebruik in de categorie van 20 procent fiscale bijtelling.

De 1.6 CDTI-motor behoort tot een nieuwe familie Opel-motoren die volledig uit aluminium zijn vervaardigd. De acceleratie van 0 tot 100 km/u vergt 9,9 seconden en die van 80 tot 120 km/u in de vijfde versnelling ook 9,9 seconden. De topsnelheid van de 1.6 CDTI bedraagt 191 km/u.

Met Opels vernieuwde, handgeschakelde zesversnellingsbak en standaard start/stop-systeem, verbruikt de Mokka 1.6 CDTI 4,1 l/100 km in de gecombineerde cyclus, met een CO2-uitstoot van 109 g/km. Dat is bijna 0,5 l/100 km minder brandstof en 11 g CO2/km minder dan zijn voorganger. De nieuwe dieselmotor voldoet aan de Euro 6-emissienorm en valt in de categorie van 20 procent bijtelling.

Opel Mokka X

Het hele ontwikkelingsproces van de motor was gericht op geruisloosheid en souplesse. De Opel-ingenieurs pasten geavanceerde CAE-simulaties (Computer Aided Engineering) en talloze verbeteringen toe om het geluid dat elk onderdeel produceert te evalueren nog voordat ze een prototype van de motor bouwden.

De ingenieurs focusten zich ook op een lager gewicht van de motor. Ze gebruikten daarom aluminium in plaats van gietijzer voor het motorblok, voor het eerst in de productie van dieselmotoren bij Opel. Ook de grondplaat van de krukas en de cilinderkop zijn uit aluminium vervaardigd, wat meer dan twintig kilogram scheelt.

Ook de turbo met variabele geometrie en de common-rail brandstofinspuiting dragen bij aan de  prestaties. Het systeem spuit brandstof in onder een druk van maximaal 2.000 bar en maximaal tien injecties per cyclus. Dat zorgt voor een betere verneveling van de brandstof, efficiëntere vermenging met de inlaatlucht en een hoog vermogen. Om te voldoen aan de Euro 6-norm, is de 1.6 CDTI voorzien van een zogenoemde Lean NOx Trap (LNT), een systeem dat vóór het dieselroetfilter zit en de stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen afbreekt.

Opel Mokka X

De Opel Mokka met de nieuwe 1.6 CDTI-motor is standaard uitgerust met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De nieuwe turbodiesel in combinatie met de handgeschakelde transmissie is leverbaar voor zowel de voor- als vierwielaangedreven versies. Een automatische zesversnellingsbak is leverbaar in combinatie met voorwielaandrijving.

Vanaf eind dit jaar is de Mokka met de 1.6 CDTI-motor te bestellen. Vanaf begin 2015 staat hij bij de Opel-dealers.