17 september 2014
Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Citroen onthult Concept C4 Cactus Airflow

17 september 2014 | Verbruik is voor Citroen een belangrijk onderwerp vanwege milieu-eisen en het kostenaspect. Citroën gaat deze uitdaging aan en zet daarbij al zijn creativiteit en technologie in. Het resultaat zal op de Salon van Parijs te zien zijn: de C4 Cactus Airflow 2L. Met de concept C4 Cactus Airflow 2L presenteert Citroën een auto die 2 l/100 km verbruikt.

Puur en gaaf vormgegeven, licht van gewicht en uitgerust met moderne motoren: het seriemodel Citroën C4 Cactus heeft nu al veel in huis om het verbruik te beperken. Met de concept C4 Cactus Airflow 2L gaat Citroën nog verder. Het unieke design van de Citroën C4 Cactus verenigt vorm en functie door stijlelementen in te zetten ten dienste van het gebruik (bescherming met de Airbumps en de wielkasten, transport van objecten op de dakstijlen, licht via het panoramische, glazen dak).

Citroen C4 Cactus

De concept C4 Cactus Airflow 2L heeft in vergelijking met het seriemodel een aantal wijzigingen ondergaan, en een aantal stijlelementen is toegevoegd:

  • De nieuwe voorbumper heeft drie elektronisch bediende luchtinlaten die geactiveerd worden als de auto rijdt zodat ze maximaal geopend zijn. De motor wordt met deze lucht gekoeld, maar ook de luchtstroom wordt via deze luchtinlaten efficiënt weggeleid.
  • Aan de zijkant zijn ter hoogte van de zijruiten flexibele spoilers geplaatst die de luchtstroom om de auto heen leiden
  • Bewegende schoepen in de velgen worden geactiveerd en gestuurd door de centrifugale krachten.

De auto rust op de allernieuwste "Tall&Narrow" 19 inch banden. De rechte banden met een grote diameter bevorderen het energetisch rendement van de auto door hun ' ultra ultra' lage rolweerstand (WBRR) en betere aerodynamica. Met de grote diameter dragen ze ook bij aan het comfort doordat ze de onregelmatigheden van het wegdek beter absorberen. Ook is er een zogenaamd "Air Curtain" toegevoegd in de wielkuipen. Dankzij kleine, verticale aerodynamische gleuven aan beide uiteinden van de voorbumper, zorgt dit luchtgordijn voor de kanalisering van de luchtstroom langs de wielen wat leidt tot een betere luchtcirculatie.

Citroen C4 Cactus

De spoiler is verlengd en een luchtuitstroomopening ter hoogte van de bumper is geïntegreerd om de luchtstroom beter om de C4 Cactus Airflow 2L heen te leiden en daarmee de turbulentie te verlagen die van invloed is op de luchtweerstand van de auto. De klassieke achteruitkijkspiegels zijn vervangen door kleinere en dunnere achteruitkijkcamera's die op hun beurt ook weer bijdragen aan een betere luchtcirculatie rondom de auto.

Het subframe is geheel gestroomlijnd. De circulatie van lucht onder de auto door wordt niet langer verstoord door uitstekende delen. Tenslotte vervangt een LED-lampmodule voor en achter de bestaande. Ze verbruiken minder elektriciteit waardoor energie en dus brandstof wordt bespaard. Deze ontwikkelingen zijn allemaal herkenbaar aan kleur of materiaal: zo is er oranje gebruikt voor de aerodynamische elementen, een kleur die ook het technische karakter van de concept C4 Cactus Airflow 2L accentueert.

Citroen C4 Cactus

In vergelijking met het seriemodel is de aerodynamica van de concept door al deze wijzigingen en toevoegingen met 20% verbeterd. De C4 Cactus is al 200 kg lichter dan een Citroën C4, de concept C4 Cactus Airflow 2L is nog eens 100 kg lichter (inclusief aandrijflijn). De constructie bestaat uit lichtere delen: voor het subframe van de concept C4 Cactus Airflow 2L zijn nieuwe materialen gebruikt:

  • aluminium voor het bovenste scherm, de interne langsbalken en de achtervloer;
  • zeer sterk staal voor de voorste balken;
  • kunststofmaterialen voor het voorste scherm.

Deze nieuwe materialen dragen allemaal bij aan de absorptie van de energie die vrijkomt bij een eventuele aanrijding.

Citroen C4 Cactus

Dit multi-materiaal subframe heeft geleid tot het ontwikkelen van bijzondere en nieuwe assemblagetechnieken binnen de automobielindustrie. Constructiedelen van kunststof zijn een nog onontgonnen gebied dat niet genegeerd kan worden als we de auto's van de toekomst lichter willen maken. Massaproductie hiervan vormt momenteel een technische en industriële uitdaging binnen de autosector.

Verder is er naast de constructiedelen grondig gekeken naar alle andere elementen in de auto die zouden kunnen bijdragen aan een gewichts-vermindering van de C4 Cactus Airflow 2L. Zo is er gekozen voor lichte  en sterke materialen: kunststofmaterialen op basis van carbon zijn gebruikt voor de schokdempers, de achterklep, de achterbank, de carrosserieflanken, het dak, de dwarsbalken van het dak, de zijschermen en de portieren. Bij de dorpels, de wielkasten en ook het onderste deel van de voorbumper, versterkt de structuur van het carbon het matte uiterlijk waardoor ze mooi contrasteren met de parelmoer kleur van de omliggende delen.

Citroen C4 Cactus

Voor het subframe van de motor is gekozen voor aluminium. De motorkap is net als bij de serie geproduceerde C4 Cactus ook van aluminium.

Vanwege het aanzienlijk lichtere gewicht (2700 kg/m3 aluminium en ongeveer 1200 kg/m3 carbon tegenover 7800 kg/m3 staal) heeft toepassing van deze materialen een forse bijdrage geleverd aan de beperking van het uiteindelijke gewicht van de auto.

Citroen C4 Cactus

En omdat iedere gram telt heeft Citroën ook gekozen voor gebruik van nieuwe processen om de dikte van de onderdelen van de uitlaatlijn te beperken en daarmee ook het gewicht. Doorzichtig polycarbonaat voor het panoramisch, glazen dak. Dit materiaal is nog lichter dan meerlaags glas en heeft dezelfde warmte- en geluidwerende en UV-filterende eigenschappen. Carbonfiber voor de Airbump dat lichter is, maar waarmee de technische eigenschappen behouden blijven.

Dankzij de allernieuwste motoren en de lage cilinderinhoud conform de Euro 6-eisen levert de serie geproduceerde Citroën C4 Cactus al een topprestatie in zijn klasse met een CO2-uitstoot vanaf 82 g en een verbruik van slechts 3,1/100 km. De concept C4 Cactus Airflow 2L gaat nog verder met de Hybrid Air aandrijflijn. Dit systeem werd door PSA in januari 2013 gepresenteerd op de Citroën C3. De techniek is gebaseerd op de combinatie van een aantal factoren en beproefde technologieën: de 3 cilinder benzinemotor PureTech, energieopslag in de vorm van perslucht, een unit bestaande uit twee motoren-hydraulische pompen en een automatische transmissie.

Citroen C4 Cactus

Bij de concept C4 Cactus Airflow 2L zijn de twee kunststof reservoirs met perslucht achterin de auto geplaatst. De PureTech 82 motor, die al wordt aangeboden op serie geproduceerde modellen, is verder verbeterd en afgestemd op gebruik met de nieuwe hybride aandrijflijn. Vermogensverlies door wrijving - goed voor 20% van het verbruikte vermogen door de motor - is beperkt dankzij het gebruik van een Diamond Like Carbon coating, lichtere bewegende delen en het gebruik van rollagers voor de draaiende delen. Verdere verbeteringen zijn tenslotte nieuwe polymeren lagerschalen en gebruik van een olie met zeer lage viscositeit. In combinatie met de verbetering van het verbrandingsrendement is het totale rendement van de motor hiermee met 5% gestegen.

Combinatie van de PureTech 82 en de Hybrid Air technologie zorgt bij de concept C4 Cactus Airflow 2L voor een verlaging van het benzineverbruik met 30 % en draagt daarmee significant bij aan het eindresultaat: een auto die 2 l/100 km verbruikt maar de dynamische prestaties benadert van een auto met de PureTech 110 motorisatie.