17 september 2014
Ford Grand C-Max

Ford Grand C-Max

Ford introduceert vernieuwde C-MAX

17 september 2014 | Ford presenteert de vernieuwde C-MAX en Grand C-MAX, met nieuw ontworpen interieur met meer opbergmogelijkheden, een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.De 5-zits C-MAX en de 7-zits Grand C-MAX zijn vanaf begin 2015 verkrijgbaar in heel Europa. De modellen zijn voorzien van moderne technologieën, zoals SYNC 2, het spraakgestuurde connectiviteitssysteem van Ford.

De C-MAX-serie is voor het eerst leverbaar met de nieuwe 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford en de 1,5-liter TDCi ECOnetic-dieselmotor met een vermogen van 105 pk en een CO2-uitstoot van 99 g/km in de 5-zits C-MAX.

Ook de nieuwste generatie is leverbaar als 5-zits C-MAX en 7-zits Grand C-MAX. Dit laatste model is voorzien van de dubbele schuifdeur en het 'walk-through'-stoelsysteem dat zorgt voor meer gemak, ruimte en flexibiliteit.

Ford Grand C-Max

De C-MAX-serie heeft een nieuw ontwerp op basis van de wereldwijde 'One Ford'-filosofie en is verkrijgbaar in de nieuwe kleuren Red Rush en de  bruingrijze tint Caribou. De vormgeving voorziet in een elegantere voorkant met de omgekeerde trapeziumvorm van Ford. De ruitensproeiers zijn verborgen onder de voorruit, wat bijdraagt aan de strakkere aanblik van de vernieuwde motorkap.

De slankere, minder hoekige koplampen en de rechthoekige, langwerpige mistlampen geven beide uitvoeringen een meer expressief front. De achterklep bestaat uit één stuk en heeft een gladdere en stijlvollere vormgeving. Door de lasersoldeertechniek kunnen de dunne metalen platen steviger en minder zichtbaar aan elkaar worden gelast.

De nieuwe interieurs van de Ford C-MAX en de Grand C-MAX zijn aangepast op basis van klantsuggesties, zoals eerder gebeurde met de vernieuwde Focus. De indeling heeft minder knoppen en schakelaars, en de nieuwe zwarte satijnen sierrand en verchroomde details dragen bij tot een rustigere, modernere uitstraling. Bovendien zijn de functies eenvoudiger te gebruiken. Zo wordt de airconditioning nu bediend met gemakkelijker te herkennen en onderscheiden knoppen.

Ford Grand C-Max

De nieuwe middenconsole biedt meer ruimte en is voorzien een schuifbare, ingebouwde armsteun. De nieuwe, afstelbare console is geschikt voor verschillende soorten flessen en bekers en kan tegelijkertijd een literfles water en een beker van 0,4 liter herbergen. Verder zijn de spullen in het handschoenenkastje nu gemakkelijker te bereiken. De diepere opbergruimte bovenin verhoogt de opslagcapaciteit op het dashboard aanzienlijk. Deze is ook voorzien van een nieuwe USB-aansluiting, zodat mobiele apparaten kunnen worden geïntegreerd en opgeladen.

Rijgeluiden worden beperkt doordat de zijruiten dikker en de afsluitingen rond de achterklep en de achteruitkijkspiegel absorberender zijn. Het hitteschild van het motorcompartiment is opgevuld met geluiddempend materiaal, waardoor de aandrijving minder hoorbaar is. De dieseluitvoeringen zijn daarnaast uitgerust met extra akoestische afsluitingen voor minder geluidsoverlast.

Onder de motorkap zorgt het vernieuwde dual-mass vliegwiel ervoor dat de auto minder trilt als de motor wordt belast, terwijl de nieuwe motorophangpunten een meer verfijnde Auto-Start-Stop-werking mogelijk maken. De sterkere lichtmetalen velgen zorgen voor minder geluid en trillingen.

Ford Grand C-Max

De nieuwe C-MAX-serie is voorzien van geavanceerde Ford-technologieën waarmee bestuurders het risico op incidenten, zoals schade tijdens het parkeren of botsingen bij hogere snelheden, kunnen voorkomen of beperken.

Met het Active Park Assist van Ford kunnen bestuurders fileparkeerplekken vinden die groot genoeg zijn, en nadat de bestuurder op een knop heeft gedrukt, stuurt het systeem de auto in de parkeerruimte terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient. De C-MAX en de Grand C-MAX bieden ook de mogelijkheid voor haaks inparkeren dankzij twee nieuwe ultrasonische sensoren aan de achterzijde van de auto. Het systeem ondersteunt bestuurders bij het achteruit inparkeren in parkeerplaatsen naast andere auto's.

Daarnaast bieden de extra sensoren nog twee technologieën die bestuurders helpen bij het uitrijden uit parkeerplaatsen:

  1. Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders voor naderende auto's bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats. Dit systeem, dat werkt met een radar met een bereik tot 40 meter, geeft drie verschillende waarschuwingssignalen af wanneer het een naderende auto detecteert.
  2. Park-Out Assist helpt bestuurders bij het wegrijden vanuit een parallelle parkeerplaats bij fileparkeren. Nadat de bestuurder met de richtingaanwijzer de linker- of rechterkant heeft gekozen, neemt het systeem de besturing over terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient.
Ford Grand C-Max

Ford heeft tevens het botsingsvermijdingssysteem Active City Stop verbeterd, dat de sensoren aan de voorzijde van de auto gebruikt om stilstaande objecten op de voorliggende weg te detecteren en de remmen voorbereidt als de auto een object te snel nadert. Als de bestuurder dan nog niet reageert, reduceert het systeem het motorkoppel en worden de remmen automatisch geactiveerd om zo de gevolgen van botsingen te beperken. De nieuwe C-MAX beschikt over de nieuwste versie, dat nu werkt bij snelheden van 30 km/u t/m 50 km/u.

Bij bewegende objecten werkt het "Active Braking"-systeem op een vergelijkbare manier als Active City Stop, maar dan bij een voertuigsnelheid van 8 km/u tot 180 km/u. Het systeem ondersteunt bestuurders bij hogere snelheden (bijvoorbeeld op de snelweg) door waarschuwingen te genereren en zo nodig te remmen.

De nieuwe Adaptive Cruise Control-technologie stelt Ford C-MAX-bestuurders in staat om op een vaste afstand ten opzichte van de voorligger te blijven rijden, zelfs wanneer die auto langzamer rijdt. Voor wanneer Adaptive Cruise Control niet actief is, kunnen bestuurders met het Distance Alert-systeem een voorkeursafstand instellen die ze ten opzichte van de voorligger willen aanhouden. Als voorliggers te dichtbij komen, genereert het systeem een driefasenwaarschuwing (van groen naar geel naar rood) op het instrumentenpaneel.

Ford Grand C-Max

De vernieuwde C-MAX-serie van Ford beschikt over het spraakgestuurde connectiviteitssysteem SYNC 2 met een 8-inch kleurenaanraakscherm met een hoge resolutie en geavanceerde spraaksturing voor eenvoudiger toegang tot audio, navigatie, klimaatbeheersing en functies van verbonden mobiele telefoons.

Daarnaast wordt het navigatiesysteem van SYNC 2 ondersteund door de kaartendienst HERE en beschikt het systeem over een split-screendisplay met gedetailleerde snijpunten, hardop uitgesproken straatnamen, weergaven met 3D-snelwegverbindingen en grensmarkeringen, alsmede de Michelin-reisgids.

De nieuwe C-MAX en Grand C-MAX hebben een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot. Voor het eerst zijn alle EcoBoost-benzinemotoren en de 2,0-liter TDCi-dieselmotoren standaard uitgerust met de Auto-Start-Stop-technologie van Ford. De CO2-uitstoot van het meest verbeterde model ligt naar verwachting 20% lager.

Ford Grand C-Max

De aandrijving van de nieuwe C-MAX-serie is uitgebreid met de nieuwe 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford met een vermogen van 150 pk of 182 pk, en het model is tevens verkrijgbaar met de nieuwe 1,5-liter TDCi-dieselmotor met een vermogen van 95 pk of 120 pk en een nieuwe ECOnetic-versie met een CO2-uitstoot van naar verwachting 99 g/km voor de 5-zits C-MAX. De C-MAX-serie blijft tevens verkrijgbaar met een 100 pk- en 125 pk-uitvoering van de veelvuldig bekroonde 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor.

De nieuwe 1,5-liter dieselmotor met een vermogen van 120 pk levert naar verwachting een 6% lagere CO2--uitstoot ten opzichte van de huidige 1,6-liter dieselmotor, terwijl deze 5 pk meer vermogen levert. De aangepaste 2,0-liter dieselmotor heeft naar verwachting 20% minder uitstoot en levert 4% meer vermogen.

De nieuwe C-MAX-serie is leverbaar met LED-dagverlichting, Bi-Xenon HID-koplampen en het Adaptive Front Lighting System van Ford, waarbij de hoek van de lichtbundel wordt afgestemd op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de verkeers- en wegomstandigheden. Bij het nemen van bochten met lagere snelheden wordt er bijvoorbeeld een straal licht naar de zijkant van de weg geprojecteerd om zo de zichtbaarheid van fietsers en voetgangers te verbeteren. Ook bestuurders die bochten met een hogere snelheid nemen worden door het systeem ondersteund, doordat het licht verder in de bocht wordt geprojecteerd.