10 september 2014
 

Peugeot

Nieuwe motoren bij Peugeot

10 september 2014 | Peugeot introduceert Euro6-motoren voor de 208, de 308, de nieuwe 508, de 2008, de 3008 en de 5008. De PureTech- en de 1.6 THP benzinemotor en de BlueHDi-diesels zijn veelal uitgerust met een Stop/Start-systeem. Deze motoren kunnen gebruikt worden in combinatie met een elektronische 6-traps EAT6-automaat (Efficient Automatic Transmission) van de 3e generatie.

In 2014 werd de PureTech-familie van moderne, zuinige 3-cilinder benzinemotoren uitgebreid met een 110 pk en een 130 pk versie, beide met een turbo. Ze maakten hun debuut bij de introductie van de Nieuwe Peugeot 308.

Was de Nieuwe Peugeot 308 1.2 PureTech 130 tot dusver alleen leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, voortaan is deze ook leverbaar met de nieuwe elektronische 6-traps automaat (EAT6). Indien gekozen wordt voor de optie Driver Sport Pack is de auto uitgerust met schakelflippers achter het stuur. Het is voor het eerst dat Peugeot het Stop/Start-systeem combineert met een automatische versnellingsbak en een benzinemotor.

Peugeot

De EAT6 (Efficient Automatic Transmission) was al leverbaar in combinatie met de 2.0 BlueHDi-motoren. Deze automatische versnellingsbak is ontwikkeld in samenwerking met AISIN AW. Door het terugdringen van inwendige wrijving en het gebruik van de lockup heeft deze versnellingsbak een bijzonder gunstig rendement.

De Peugeot 308 1.2 PureTech 130 EAT6 heeft een verbruik van  4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km, dat is een winst van 2 l/100 km en 45 g CO2 /km in vergelijking met zijn voorganger, de 1.6 VTi 120 Automaat. De 1.2 PureTech 110 zal later dit jaar het Nieuwe Peugeot 308-gamma versterken met een verbruik van 4,6 l/100 km en CO2-uitstoot van 105 g/km.

De vernieuwde Peugeot 508 komt met een nieuwe Euro6-motor: de 1.6 THP 165 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de nieuwe, elektronische 6-traps automaat (EAT6). De motor werd speciaal ontwikkeld om aan de Euro6-norm te kunnen voldoen en belooft betere prestaties bij een lager verbruik. Deze turbobenzinemotor met directe benzine-inspuiting is in samenwerking met BMW ontwikkeld en vervangt de 1.6 THP 155 Euro5. Het maximum vermogen steeg met 10 pk terwijl de uitstoot van CO2 werd teruggedrongen van 144 g/km tot 129 g/km.

Peugeot

Het vermogen steeg door een nieuwe turbo die sneller reageert bij lage toerentallen. De inspuitdruk steeg van 120 tot 200 bar waardoor de brandstof beter met de lucht wordt gemengd. Het resultaat is een betere verbranding, een hoger rendement en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Een hogere inspuitdruk, inspuiting onder een andere hoek, een 2-fase inspuitstrategie en het starten van de motor met een hoge druk zorgen voor aanzienlijk minder roetuitstoot.

Na de 1.6 THP 270 van de Peugeot RCZ R begin dit jaar is de 1.6 THP 165 de 2e 1.6 THP die aan de Euro6-norm voldoet. Deze motor zal later dit jaar ook in de Peugeot 3008 en 5008 toegepast worden. Aan het eind van dit jaar zal er nog een 3e variant van 1.6 THP Euro6 verschijnen, een versie die 208 pk levert en zijn debuut maakt in de Peugeot 208 GTi 30th.

Peugeot blijft innoveren en is altijd op zoek naar nieuwe manieren om het brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot van haar motoren terug te dringen. Zo is door een lager gewicht van de 208 en 308 (resp. 110 en 140 kg) het brandstofverbruik teruggebracht tot 3,4 respectievelijk 3,2 l/100 km bij de diesel. Voor de benzinemotoren is dit 4,1 en 4,6 l/100 km.

Peugeot

Op de Mondial de Paris presenteert Peugeot de 208 HYbrid Air 2L conceptcar. Een conceptcar ontwikkeld in het kader van een Franse overheidsproject met als doel  een auto te creëren die 2,0 l/100 km verbruikt. Een project met een absolute eis: er mogen alleen technologieën gebruikt worden die uiterlijk in 2020 tegen aanvaardbare kosten toegepast kunnen worden.

Om het verbruik te beperken tot 2,0 l/100 km hebben de ingenieurs van Peugeot gebruik gemaakt van vele uiteenlopende technologieën, afkomstig uit de autosport of het exclusieve topsegment. Daarbij hebben ze zich geconcentreerd op technologieën die in de huidige bestaande fabrieken op grote schaal toegepast zouden kunnen worden. Maar het terugdringen van het brandstofverbruik mocht op geen enkele wijze ten koste gaan van de kwaliteiten van de auto, zoals styling en rijeigenschappen.

De standaard Peugeot 208 is voor een groot deel van staal gemaakt, zowel voor de structuur als in het interieur. Bij een volumetrische massa van 7.850 kg/m3 biedt het gebruik van alternatieve materialen zoals composiet of aluminium grote voordelen. Deze materialen hebben een veel lagere massa, koolstofcomposiet ongeveer 1.200 kg/m3 en aluminium ongeveer 2.700 kg/m3. Toch is het niet mogelijk om al het staal systematisch te vervangen door aluminium. Er moet immers ook rekening gehouden worden met de mechanische eigenschappen en de kosten van het materiaal.

Peugeot

Een standaard 208 weegt al niet veel maar de 208 HYbrid Air 2L conceptcar laat zien dat er nog veel meer mogelijk is. Door het gebruik van nieuwe materialen, nieuwe technieken en de aanpassing van bestaande onderdelen kon er maar liefst 100 kg worden gewonnen.

De standaard 208 heeft een 1.2 PureTech 82 benzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Deze aandrijfunit is bij de 208 HYbrid Air 2L conceptcar vervangen door een hybride-aandrijving (benzine/perslucht). De HYbrid Air-technologie combineert twee vormen van energie voor een optimaal rendement onder verschillende omstandigheden. Zo kan de perslucht de benzinemotor assisteren of zelfs vervangen, voor de optimale aandrijving in elke fase: bij het wegrijden en tijdens het accelereren.

De energievoorraad wordt aangevuld tijdens het afremmen op de motor (gas loslaten of remmen) of door een gedeelte van het vermogen van de 3-cilinder benzinemotor te gebruiken. In beide gevallen wordt de tank heel snel weer volledig maximaal gevuld, dit duurt slechts 10 seconden.

Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via