8 september 2014
Peugeot 308 GT

Peugeot 308 GT

Peugeot introduceert 308 GT

8 september 2014 | De Peugeot 308 wordt leverbaar in een sportieve variant. Van zowel de Berline als de SW komt er een "GT". De "GT 205" is een 205 pk sterke benzinemotor. De "GT 180" is een 2.0 BlueHDi 180 met EAT6 automatische versnellingsbak. De Peugeot 308 GT onderscheidt zich bovendien met zijn styling en gunstige stroomlijn.

Het front van deze sportieve varianten wordt natuurlijk gesierd door de zo bekende leeuw en de grille met drie horizontale lamellen. De verlichting is geheel in de vorm van LED's uitgevoerd. De "full LED"-koplampen bestaan uit in totaal 62 LED's.  De Peugeot 308 GT heeft aan de voorzijde sequentiële richtingaanwijzers met van binnen naar buiten oplichtende leds. Ze geven de auto een eigen gezicht en onderstrepen het karakter van de auto. Ze bevinden zich boven de extra luchtinlaten in de voorbumper.

De zwart gelakte buitenspiegels lijken één geheel te vormen met de zijruiten, waarvan de achterste extra donker getint zijn. De auto oogt breed en laag dankzij de skirts en de glanzende 18 inch lichtmetalen velgen met Michelin Pilot Sport 3-banden. De "Diamant"-velg heeft geprofileerde spaken in twee kleuren dankzij een speciale oppervlaktebehandeling.

Peugeot 308 GT

Ook van achteren toont de 308 GT stoer en breed, mede dankzij een zwarte diffuser en de dubbele uitlaatpijp. Op de grille, de achterklep en de voorschermen prijkt het GT-logo. Exclusief voor de 308 GT is de carrosseriekleur Bleu Magnetic. Deze blauwe kleur verwijst naar de geschiedenis van de autosport, Mede dankzij het verlaagde onderstel (voor/achter met 7/10 mm) toont de 308 GT zijn ware ambities.

Het sportieve karakter komt ook tot uitdrukking in de hemelbekleding en bekledingspanelen in antraciet grijs en de contrasterende rode stiksels, standaard TEP/alcantara bekleding of Club Nappaleer als optie. De rode stiksels zijn terug te vinden op het dashboard, de portierpanelen, de pook hoes en de vloermatten. De aluminium pedalen en de roestvrijstalen dorpellijsten benadrukken de techniek van de auto.

Het kleine stuur is met geperforeerd leer bekleed en voorzien van het GT-logo. Het instrumentenpaneel heeft wijzerplaten met een geblokte achtergrond. Bij het inschakelen van het contact wordt de bestuurder in het informatiedisplay met een GT-logo begroet. Het grote centraal geplaatste touchscreen heeft een specifiek rood/zwart thema, genaamd "Redline".

Peugeot 308 GT

De 308 GT benzineversie accelereert van 0 tot 100 km/h in 7,5 seconden. De 4-cilinder 1.6 THP 205 is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en levert een maximum koppel van 285 Nm. van 1.750 tot 4.500 tr/min. Sterke prestaties en dat met een verbruik van slechts 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km.

De 4-cilinder 2.0 BlueHDi 180 ontwikkelt een vermogen van 180 pk bij 3.750 tr/min en levert een maximum koppel van 400 Nm. bij 2.000 tr/min. Met een vermogen-/gewichtsverhouding van 7,3 kg/pk accelereert deze motor van 80 tot 120 km/h in 5,5 seconden (5e versnelling). Deze 1.997 cc motor scoort bijzonder goed met een brandstofverbruik van 4,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 103 g.

Deze dieselmotor is gekoppeld aan een elektronische 6-traps automaat (EAT6) die in samenwerking met Aisin AW werd ontwikkeld. Deze beschikt over Quickshift-technologie voor supersnel en soepel schakelen. Door het verminderen van de inwendige wrijving en de toepassing van een koppelomvormer met elektronische lockup is het rendement van deze automaat volgens Peugeot bijna gelijk aan dat van een handgeschakelde versnellingsbak.

Peugeot 308 GT

De onderstellen (McPherson-veerpoten vóór en flexibele traverse achter) zijn aangepast aan de sterke motoren en het sportieve karakter van de auto. Schokdempers met een specifieke dempingskarakteristiek passen zich op elk moment aan de omstandigheden op de weg aan. De voor- en achtertrein is 10 tot 20% stugger voor een reactief rijgedrag zonder enige latentie.

Het Bosch 9CE-remsysteem verdeelt de remkracht over de 4 wielen. Remschijven vóór met een diameter van 330 mm en een dikte van 30 mm, zwevende remklauw en een remzuiger van 60 mm.  Achter zijn schijven met een diameter van 268 of 290 mm gemonteerd bij respectievelijk de 308 GT/308 GT SW. Zowel de diesel- als de benzineversies zijn beide standaard uitgerust met ESP (uitschakelbaar).