8 september 2014
Peugeot 508

Peugeot 508

Vernieuwde Peugeot 508 debuteert in Parijs

8 september 2014 | De Nieuwe Peugeot 508, die zijn opwachting maakt op de Autosalon van Parijs, is zowel stilistisch als technisch op belangrijke punten gewijzigd en is voorzien van nieuwe motoren. De Nieuwe Peugeot 508 heeft een nieuwe grille die kenmerkend is voor de toekomstige modellen van het merk. Bovendien zijn nieuwe voorzieningen zoals een touchscreen, een achteruitrijcamera en dodehoekbewaking beschikbaar.

De nieuwe grille is een essentieel onderdeel van het design van de vernieuwde Peugeot 508. De grille is verticaler geplaatst en in het midden voorzien van de Peugeot-leeuw, een duidelijke knipoog naar zijn voorgangers uit de 5-serie. Door deze grille krijgt de neus van de Nieuwe Peugeot 508 een krachtigere en chiquere identiteit.

De motorkap is gerestyled en meer horizontaal geplaatst waardoor de drie carrosserievarianten chiquer ogen. Bij de sedan komt deze nieuwe motorkap het evenwicht tussen de voor- en achterzijde ten goede. Bij de sedan is bovendien de achterzijde strakker getekend, dankzij een nieuwe bumper die meer uitsteekt ten opzichte van het kofferdeksel en die bovendien een betere bescherming biedt. Daarmee is bij de Nieuwe Peugeot 508 de lengte van de Berline toegenomen met 38 mm, waarvan 16 mm voor rekening komt van de overbouw aan de voorzijde (ook bij de SW) en 22 mm voor de overbouw aan de achterzijde van de sedan.

Bij de uitvoeringen aan de top van het gamma valt ook de aangepaste verlichting aan de voorzijde op. Zowel de koplampen, de dagrijverlichting, de richtingaanwijzers als de mistlampen bestaan voor 100% uit leds. De koplampen bestaan elk uit 3 modules van 4 leds, met 3 extra leds aan de buitenzijde van de koplampunit voor de bochtverlichtingsfunctie. De in de bumper geïntegreerde dagrijverlichting zorgt voor een duidelijk herkenbare lichtsignatuur.

Peugeot 508

Ook de achterlichten van de sedan zijn gerestyled: ze hebben een horizontalere vorm gekregen, zowel vanaf de zijkant als vanaf de achterkant gezien. Beide achterlichten bestaan uit 36 leds die over drie klauwen zijn verdeeld.

Ook het interieur is aangepast. Het dashboard is nu vanaf niveau 2 (Active) standaard voorzien van een 7 inch touchscreen waarmee een groot aantal functies van de auto gemakkelijk kunnen worden bediend. Dankzij de toepassing van het touchscreen met zijn aanraaktoetsen is het aantal knoppen op het dashboard verminderd. Tevens is er een nieuwe, afsluitbare opbergruimte in de middenconsole gecreëerd.

Twee nieuwe voorzieningen zijn toegevoegd: dodehoekbewaking en de achteruitrijcamera waarvan de beelden in kleur worden weergegeven op het touchscreen.

De wielophanging van de 508 is ongewijzigd gebleven. De vernieuwde 508 is leverbaar met benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie. De 508 wordt als eerste Peugeot geleverd met een nieuwe Euro 6-motor: de 1.6 liter THP 165 S&S. Deze motor kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de nieuwe automatische transmissie EAT6 met 6 versnellingen.

Peugeot 508

Deze nieuwe motor komt in de plaats van de 1.6 THP 155 Euro 5-motor en is voorzien van drukvulling (met een twinscroll-turbo), stoichiometrische directe injectie (200 bar) en continu variabele kleptiming van de inlaatkleppen. Deze motor levert een vermogen van 165 pk, 9 pk meer dan zijn voorganger, en een CO2-uitstoot vanaf 129 g/km voor de versie met handgeschakelde 6-versnellingsbak. Bij de vorige generatie lag deze waarde nog op 144 g/km. De versie met EAT6 automatische versnellingsbak heeft een CO2-uitstoot vanaf 130 g/km.

Ook deze motor is gekoppeld aan een Stop & Start-systeem met versterkte startmotor (STTd), zowel bij een handgeschakelde versnellingsbak als bij een automatische transmissie.

Aan de basis van het gamma wordt het aanbod van benzinemotoren aangevuld met de 1.6 VTi 120 Euro 5-motor, die is gekoppeld aan een elektronisch gestuurde versnellingsbak met 6 versnellingen.

Ter introductie van de nieuwe benzinemotoren presenteert Peugeot de 508 Première. De Première is gebaseerd op de Active met de nieuwe 1.6 e-THP 165 met zesversnellingsbak of de nieuwe zuinige EAT6 automatische transmissie. De Première is voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, chroomstrips, instaplijsten, navigatie, LED-mistlampen en parkeerhulp voor. De eerste kopers genieten op de Première een klantvoordeel van € 1.150,- De meerprijs van de EAT6 automaat is € 2.500,-. Dat is aanmerkelijk gunstiger ten opzichte van de vorige 508.

Peugeot 508

De BlueHDi Euro 6-technologie wordt direct vanaf de introductie van de vernieuwde 508 toegepast op twee nieuwe motoren:

  1. de 2.0 BlueHDi 150-motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak, heeft een CO2-uitstoot van 105 g/km (sedan en SW)
  2. met de nieuwe 2.0 BlueHDi 180-motor gekoppeld aan de EAT6-transmissie op het topmodel GT, heeft de 508 Berline een gehomologeerde CO2-uitstoot van 116 g/km.

Met deze 180 pk-versie wordt vanaf november 2014 ook het gamma van de 508 RXH uitgebreid. Met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 119 g/km en een gecombineerd brandstofverbruik van 4,6 l/100 km beantwoordt de nieuwe Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 EAT6 aan een groeiende vraag naar dieseluitvoeringen in het allroad-segment.

Speciaal voor de zakelijke rijder heeft de Nieuwe Peugeot 508 een Blue Lease gamma, waaraan naast de Blue Lease Executive en Blue Lease Premium een aantrekkelijke Blue Lease GT-line is toegevoegd. Alle Blue Lease dieselversies vallen in de 20% bijtellingscategorie.

De 508 wordt voor de Europese markt in Rennes (Frankrijk) gebouwd en voor de Chinese markt in Wuhan. De commerciële introductie vindt in Europa plaats vanaf 10 september 2014, terwijl de auto in China in januari 2015 wordt geïntroduceerd.