9 september 2014
Ford Focus

Ford Focus

Ford introduceert 1st Editions van nieuwe Focus

9 september 2014 | Medio december arriveert de vernieuwde Ford Focus in Nederland. De gefacelifte versie van de Focus heeft een gestroomlijnd ontwerp met het kenmerkende nieuwe Ford gezicht, een opnieuw ontworpen cockpit, vele nieuwe technologieën en efficiëntere motoren. Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe Focus, lanceert Ford Nederland zogenaamde First Edition uitvoeringen.

De vernieuwde Focus heeft een geheel nieuw ontworpen voorzijde. De motorkap heeft een meer dynamische vorm gekregen en strekt zich uit van de voorste dakstijl tot de hoeken van het bovenste gedeelte van de grille, die een omgekeerde trapeziumvorm heeft.

Slankere koplampen en rechthoekige, langwerpige mistlampen zorgen voor een onderscheidend front. Subtiele verchroomde details zorgen voor een eleganter uiterlijk. Ook de achterkant van de auto is gestroomlijnder, door een nieuwe indeling van de achterklep en slankere achterlichten.

Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Focus heeft Ford goed geluisterd naar de feedback van haar klanten. Het resultaat is een intuïtievere indeling, met minder knoppen en schakelaars op het stuurwiel en het dashboard. De nieuwe zwarte satijnen en verchroomde details dragen bij tot een rustigere en modernere uitstraling.

Ford Focus

De nieuwe middenconsole met verschuifbare armsteun zorgt voor meer opbergruimte. Zo kunnen tegelijkertijd een literfles en een beker van 0,4 liter worden meegenomen.

De nieuwe Ford Focus is significant stiller geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, dikker glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment.

De nieuwe Focus is leverbaar met SYNC 2. Dit geavanceerde in-car connectiviteitssysteem beschikt over een 8-inch kleurentouchscreen met een hoge resolutie en geavanceerde spraakbesturing voor eenvoudiger toegang tot audio, navigatie, klimaatbeheersing en mobiele telefoons.

Daarnaast biedt het navigatiesysteem van SYNC 2 een split-screendisplay met gedetailleerde snijpunten, hardop uitgesproken straatnamen, weergaven met 3D-snelwegverbindingen en grensmarkeringen, alsmede de MICHELIN Guide en MICHELIN Green Guide. Met behulp van SYNC 2 kunnen bestuurders eenvoudigere "one-shot"-navigatiebestemmingen opgeven en het systeem vragen een favoriete artiest "af te spelen". Als u simpelweg op de spraakbesturingsknop drukt en "Ik heb honger" zegt, verschijnt er een lijst met restaurants in de buurt waarvan u de routes kunt opvragen.

Ford Focus

De nieuwe Focus stuurt ook beter dan voorheen. De Ford-ontwikkelaars hebben dit bereikt door de structurele stevigheid aan de voorkant te verhogen, de geometrie van de wielophanging te herzien, de laterale stevigheid van de wielophangingslagers te verhogen, de schokdempers aan te passen en een nieuw ESP (Electronic Stability Programme) te monteren. De elektrische stuurbekrachtiging is ook aangepast om de bestuurder meer gevoel te geven.

De nieuwe Focus is de eerste Ford die leverbaar is met de nieuwe handsfree-technologie voor loodrecht inparkeren, waarmee bestuurders achteruit in parkeervakken tussen andere auto's kunnen rijden.

De huidige Focus introduceerde het fileparkeersysteem Active Park Assist, waarmee, nadat de bestuurder op een knop heeft gedrukt, ultrasonische sensoren worden gebruikt om parkeerplaatsen te zoeken en de auto te besturen terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient. Door plaatsing van twee nieuwe sensoren aan de achterkant van de nieuwe Focus werkt de functie voor loodrecht parkeren op dezelfde manier.

Deze twee extra sensoren maken ook deel uit van twee andere nieuwe technologieën:

  • Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder voor naderende auto's bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats. Dit systeem, dat werkt met radar met een bereik tot 40 meter, geeft drie verschillende waarschuwingssignalen af wanneer het een naderende auto detecteert.
  • Park-Out Assist helpt bestuurders bij het wegrijden vanaf een parallelle parkeerplaats, waarbij het systeem de besturing overneemt terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient.
Ford Focus

Ford heeft ook het Active City Stop vernieuwd. Dit systeem activeert automatisch de remmen om zo aanrijdingen helpen te voorkomen. Het werkt nu ook met snelheden tot 50 km/u, in tegenstelling tot de 30 km/u in de huidige versie.

Ford introduceert het Pre-Collision Assist-systeem in Europa. Dit systeem werkt op dezelfde wijze als Active City Stop, maar met een veel groter voertuigdetectiebereik. Het ondersteunt de bestuurder bij hogere snelheden (bijvoorbeeld op de snelweg) door waarschuwingen te genereren en zo nodig te remmen.

Daarnaast wordt de nieuwe Focus voor het eerst uitgerust met de MyKey-technologie van Ford. Met behulp van MyKey kan een sleutel worden geprogrammeerd (gewoonlijk bedoeld voor jonge bestuurders) waarmee de topsnelheid en het maximumvolume van het audiosysteem worden beperkt, of zelfs geheel worden uitgeschakeld als bestuurder en passagiers geen veiligheidsgordels dragen. Met behulp van dit systeem kan worden voorkomen dat de bestuurder veiligheidstechnologieën zoals Electronic Stability Control en Active City Stop, die helpen om ongevallen bij lage snelheden te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen, deactiveert.

Met behulp van het geheel vernieuwde Adaptive Front Lighting System worden de stralen van de nieuwe Bi-Xenon HID-koplampen nu aangepast aan de omstandigheden. Met behulp van dit systeem worden het omgevingslicht van een auto en objecten op de voorliggende weg ingeschat. Vervolgens worden de stralingshoek en -intensiteit van de koplampen ingesteld op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de snelheid, stuurhoek en afstand tot een voorliggend object.

Ford Focus

Dankzij nieuwe motoren hebben veel uitvoeringen van de nieuwe Focus een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan het huidige model. Het brandstofverbruik van de meest verbeterde dieseluitvoering is 19 procent lager, en van de meest verbeterde benzine-uitvoering 17 procent lager.

De nieuwe Focus is de eerste Ford in Europa met de nieuwe 1.5 EcoBoost-benzinemotor (150 pk en 182 pk). Er komt ook een model beschikbaar dat wordt uitgevoerd met de nieuwe 1.5 TDCi-dieselmotor (95 pk en 120 pk). De Focus blijft beschikbaar als 1.0 EcoBoost (100 pk en 125 pk) die is uitgeroepen tot 'International Engine of the Year' in 2012, 2013 én 2014.

De 120 pk sterke 1.5 TDCi-dieselmotor met automatische transmissie die volgend jaar wordt geïntroduceerd, zorgt voor een verbetering van 19 procent ten opzichte van het gelijkwaardige huidige Focus-model. De nieuwe Focus 1.0 EcoBoost automaat verbruikt 17 procent minder brandstof dan het vergelijkbare model dat hiermee wordt vervangen. Het nieuwe 2.0 TDCi-dieselmodel met 150 pk is goed voor een verbetering van 14 procent in de uitvoering met een handmatige versnellingsbak (13 procent met een automatische transmissie).

De nieuwe 1.5 EcoBoost profiteert van technologieën die voor het eerst zijn toegepast in de 1.0 EcoBoost, zoals een geïntegreerd uitlaatspruitstuk en kortere slag om zo een zuinigere en stillere en soepelere motor te bewerkstelligen.

Ford Focus

De nieuwe Focus met automatische transmissie is optioneel leverbaar met met schakelpeddels aan het stuurwiel waarmee bestuurders kunnen schakelen terwijl ze hun handen aan het stuurwiel houden.

Ford Nederland lanceert ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe Focus de First Edition. Deze in gelimiteerde oplage van 1.000 stuks geproduceerde Focus is gebaseerd op de Titanium die ondermeer is uitgerust met 17-inch 15-spaaks lichtmetalen velgen, dual zone automatische airconditioning, Hill Start Assist, elektrisch bedienbare portierramen rondom, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, een audiosysteem met 6 speakers, elektrische voorruitverwarming, een automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inschakelende dimlichten, een regensensor, de Ford Power startknop en MyKey, een programmeerbare sleutel waarmee veilig rijden kan worden bevorderd.

Het interieur van de Focus First Edition is ondermeer voorzien van met hoogwaardig stof beklede sportstoelen, Ambient Lighting sfeerverlichting, een met leder bekleed stuurwiel, een met leder beklede pookknop en velours vloermatten. Het exterieur is niet alleen voorzien van de eerder genoemde 17-inch lichtmetalen velgen, maar ook van een in hoogglans afgewerkte grill, chromen afwerkingsdetails en LED-achterlichten.

De First Edition voegt aan de Titanium uitrusting de volgende zaken toe:

  • SYNC 2 connectiviteitssysteem met spraakbesturing en 8-inch touchscreen
  • Een navigatiesysteem
  • Metaallak
  • Active Park Assist (fileparkeren en loodrecht inparkeren) en Park Out Assist
  • Parkeersensoren voor en achter
  • LED dagrijverlichting
Ford Focus

De Ford Focus First Edition is uitsluitend verkrijgbaar met de 92 kW / 125 pk sterke 1.0 EcoBoost benzinemotor. De vanafprijzen zijn:

Ford Focus 1.0 92kW/125pk EcoBoost First Edition hatchback € 24.995,-
Ford Focus 1.0 92kW/125pk EcoBoost First Edition wagon € 25.995,-

De Ford Focus First Edition komt met zijn lage gemiddelde CO2-uitstoot in aanmerking voor de lage fiscale bijtelling van 20%. De Focus First Edition wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks en is per direct te bestellen bij de Nederlandse Ford dealers. Deze Focus is leverbaar vanaf medio december.