9 september 2014
Jaguar XE

Jaguar XE

Jaguar onthult XE

9 september 2014 | Jaguar onthult de XE tijdens een met wereldsterren overladen evenement in het historische Earls Court congrescentrum in Londen. De basis van het XE-aanbod wordt gevormd door efficiënte 2.0 liter viercilinder benzine- en dieselmotoren met handgeschakelde zesbakken en achttraps automaten. De diesels, onderdeel van Jaguars volledig nieuwe Ingenium motorenfamilie, leveren een brandstofconsumptie en CO2-uitstoot van respectievelijk minder dan 4.0 l/100 km en 99 g/km. De verkoop van de XE begint in 2015.

De XE is tevens de lichtste en meest aerodynamische Jaguar sports sedan tot nu toe. Ook is het de eerste Jaguar die uitgerust is met elektrische stuurbekrachtiging, afgestemd op stuurprecisie en communicatie, maar met een lager energieverbruik dan hydraulische stuurbekrachtiging.

Jaguar XE

Als topmodel trakteert de XE S zijn bestuurder op een 3.0 liter V6 compressormotor. Met 340 pk en 450 Nm koppel biedt deze hoogtoerige motor de bestuurder, in combinatie met een achttraps automaat met schakelhendels, ongefilterd toegang tot forse krachtreserves. Naast een acceleratie van 0 naar 100 km/h in minder dan 5 seconden bedraagt de elektronische afgeregelde topsnelheid 250 km/h.

De Jaguar XE is ontworpen op basis van de nieuwe modulaire architectuur. Deze opzet biedt ontwerpmogelijkheden die voorheen niet bestonden aangezien de basisafmetingen vaststonden. Met de filosofie 'anything we can imagine, we can create' is het mogelijk om perfecte proporties te bereiken, met een korte overhang voor, een langere overhang achter en een dynamische 'cab-rearward'-opzet. De karakteristieke J-Blade dagrijverlichting is een belangrijk herkenningspunt. De gestroomlijnde vorm heeft de laagste luchtweerstandcoëfficiënt van alle Jaguars tot op heden, slechts 0,26.

Jaguar XE

De nieuwe XE is 's werelds eerste auto die gebruik maakt van RC 5754: een aluminiumlegering die grotendeels gemaakt is van gerecycled materiaal. Toekomstige Jaguar modellen zullen ook gebruik maken van RC 5754 en deze doorbraak draagt bij aan Jaguars doel om in het jaar 2020 voor 75 procent gebruik te maken van gerecyclede materialen.

Conventionele multilink achterwielophanging voldeed niet aan de dynamische doelen van Jaguar. De oplossing was Integral Link, een systeem dat normaliter alleen gebruikt wordt voor grotere en duurdere modellen en dat een gunstige lineaire en laterale stijfheid biedt die noodzakelijk waren voor de handling en een comfortabel weggedrag. Ook voor het chassis is veelvuldig gebruik gemaakt van aluminium om gewicht te besparen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!