4 september 2014
 

Zenos E10 S

Van der Kooi Sportscars kondigt Zenos E10 S aan

4 september 2014 | Bij Van der Kooi Sportscars maakt begin volgend jaar een nieuw model van Zenos zijn opwachting. Deze E10 S is een doorontwikkelde uitvoering van de E10, met nog meer motorvermogen. De krachtbron, de bekende 2-liter Ford GDTI EcoBoost, levert in de S-versie in geblazen vorm 250 pk.

De nieuwe E10 S, een nieuwe stalgenoot voor de E10, kost in Engeland slechts £29.995 inclusief BTW, waarmee Zenos haar streven voortzet om sportwagens op de markt te brengen die uitstekend presteren en toch scherp geprijsd zijn. De E10 is geprijsd vanaf £24.995. Het E10-model is het eerste van drie modellen die Zenos de komende vijf jaar op de markt zal brengen.

Zenos E10 S

Voor Ali en Edwards, eerder werkzaam bij Lotus Cars en daarna ondermeer betrokken bij het opzetten van het Caterham Formule 1 team, waren groeiende voertuiggewichten, hogere aanschafprijzen, toenemende onderhouds- en reparatiekosten alsmede een afnemende klantentrouw, aanleiding om het concept van Zenos te ontwikkelen.  Kenmerkende eigenschappen voor de modellen van Zenos Cars zijn een spannende, opwindende rijervaring, een laag gewicht, een scherpe prijs, betrouwbare techniek en materialen, en een designfilosofie die stoelt op het principe dat vorm wordt bepaald door functie.

De E10 S (zowel rechts- als linksgestuurd leverbaar) is een straatlegale tweezitter met circuitaspiraties. Qua afmetingen komt hij, niet zo vreemd, overeen met de Elise. De 250 pk sterke Ford GDTI 2.0-liter turbomotor ligt midden in het chassis en is dwarsgeplaatst. Vanzelfsprekend worden de achterwielen aangedreven. Er zijn diverse versnellingsbakconfiguraties en overbrengverhoudingen beschikbaar om een ideale combinatie te verzorgen voor de verschillende motorvermogens. De topsnelheid bedraagt ruim 220 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt 4,5 seconden in beslag.
 
Het lage voertuiggewicht wordt gerealiseerd door de integratie van een enkelvoudige 'backbone' van geperst aluminium met een monocoque van koolstofvezel; deze architectuur zorgt voor een optimale torsiestijfheid. Door gebruik te maken van gerecycled koolstofvezel en een nieuw soort thermoplastiek heeft het Zenos-platform een toonaangevende mechanische efficiency waardoor de hoge productie- en vervangingskosten worden voorkomen waarvan normaal sprake is bij superauto's met koolstofvezel onderdelen.

Zenos E10 S

De voorwielophanging is direct verbonden met de voorkant van de backbone, waardoor kosten én gewicht worden gespaard. De krachtbron is opgehangen aan het achterste subframe dat los te koppelen is voor eenvoudiger serviceonderhoud en reparaties. Gezien de prestaties van de auto is gezorgd voor een optimale veiligheid voor bestuurder en passagier. Zij zitten in een compleet stalen kooi, met twee rolbeugels en stalen balken aan de zijkanten, die is geïntegreerd met de carbon monocoque.  

De E10 S is ontworpen met primaire aandacht voor de meest ideale 'werkomstandigheden' voor de bestuurder, dus is het uitsluitend eenvoud en functionaliteit wat de klok slaat. De ergonomie van de cockpit is zodanig dat de minimale lengte voor de bestuurder 1 meter 55 is, terwijl de maximale lengte 1 meter 91 bedraagt. Uiteraard zitten de bestuurder en zijn bijrijder in een speciale Zenos sportstoel. Achter het stuur bevindt zich een display dat de noodzakelijke informatie verstrekt terwijl in het midden van het dashboard een tweede scherm is met aanvullende informatie over de weg of het circuit.
 
De productie van de Zenos E10 S zal begin volgend jaar een aanvang nemen en een van de eerste exemplaren zal zijn weg naar Van der Kooi Sportscars vinden.   

Zenos E10 S Zenos E10 S Zenos E10 S
 
Websitewww.zenoscars.com
Deel via