4 september 2014
 

Peugeot Exalt

Peugeot toont Exalt conceptcar

4 september 2014 | Peugeot toont op de komende Paris Motorshow de Exalt, een conceptcar gemaakt van heel bijzondere materialen.  De staalgrijze carrosserie heeft een achterzijde die bekleed is met zogenaamd "Shark Skin". Het interieur kent "Newspaper Wood" met afdrukken van de bedrijfseconomische pagina's van bekende grote dagbladen. De bijzondere achterklep verbergt de "HYbrid-kick", een elektrische step die onder de vloer van de bagageruimte is opgeborgen.

De Peugeot Exalt kenmerkt zich door zijn geraffineerde en sportieve lijnen. Met een grote spoorbreedte, bolle schermen en dikke wielen straalt deze 4,70 meter lange 5-deurs sedan een en al kracht en potentie uit; mede door de combinatie van strakke vlakken en scherpe hoeken. De Exalt onderscheidt zich duidelijk; al het overbodige is weggelaten om te focussen op alleen datgene wat echt nuttig is.

De lange motorkap en de dubbele koplampen in de voorbumper geven de auto een heel expressief gezicht met duidelijke familietrekken van het merk Peugeot. De luchtinlaat aan de onderzijde wordt onderbroken door roosters met geraffineerde LED-lichtstroken. De horizontale strook in de achterspoiler onderstreept de breedte van de auto.

Voor een zo laag mogelijke luchtweerstandscoëfficiënt is de achterzijde van de Peugeot Exalt bekleed met "Shark Skin". Dit materiaal is voortgekomen uit de biomimetica, een wetenschap die de natuur nabootst. Dankzij de speciale, korrelvormige structuur zorgt dit materiaal voor aanzienlijk minder luchtweerstand en een lager brandstofverbruik. De toepassing van dit bijzondere materiaal wordt benadrukt door de scherpe rand tussen het achterportier en de achterstijl. Het kale metaal gaat genuanceerd over in het grijs van de Shark Skin. Het levert een belangrijke bijdrage aan de aerodynamische eigenschappen van de Peugeot Exalt (met een SCx van 0,6) in combinatie met andere onderdelen: een diffuser in de achterbumper, een gewelfd dak, geprofileerde buitenspiegels. Dankzij al deze maatregelen is de Peugeot Exalt een auto die het milieu op alle fronten zo veel mogelijk ontziet.

Peugeot Exalt

De achterklep wordt geopend door middel van een pantograaf. Daardoor kan de klep ver open zonder dat het mechaniek veel plaats in de bagageruimte inneemt. De elektrisch bediende achterklep geeft toegang tot een ruimte waar de unieke HYbrid-kick is opgeborgen. Deze opvouwbare elektrische step is onder de vloer van de bagageruimte opgeborgen en is bedoeld als aanvulling voor de laatste kilometers.

Midden op het dashboard, in het verlengde van de middenconsole, bevinden zich 2 opklapbare touchscreen schermen. Het bovenste scherm geeft toegang tot functies zoals de boordcomputer, de audio-installatie en de navigatie. Het tweede scherm is bedoeld voor het bedienen van de automatische airconditioning en het Pure Blue-systeem.

Op het dashboard bevinden zich 9 "Toggle Switches" die doen denken aan toetsen uit de wereld van de muziek. Ze zijn verdeeld in 2 groepen, 2 schakelaars links van het stuur en 7 schakelaars rechts naast het stuur. Deze verdeling is gebaseerd op het principe dat het menselijke geheugen maximaal 7 elementen gemakkelijk kan onthouden, zowel de plaats als de functie van de schakelaar. De bestuurder kan de functie van de schakelaars zelf instellen: bijvoorbeeld om de navigatie te starten, auto-instellingen te veranderen enz.

De Peugeot Exalt is uitgerust met een speciaal luchtbehandelingssysteem, "Pure Blue" genaamd. Dit systeem verwijdert bacteriën en schimmels uit de lucht in het interieur als de auto stilstaat en leeg is. Tijdens het rijden wordt de van buiten aangezogen lucht eerst door een actief koolstoffilter geleid dat organische verbindingen en stof verwijdert. Zo kunnen de inzittenden van de auto onder alle omstandigheden genieten van schone lucht.

Peugeot Exalt

Ter hoogte van de armen en schouders is de Exalt bekleed met warm getint hout. Vanaf de onderzijde van de ruiten loopt een strook Chiné-stof (natuurlijke wol) langs de portierpanelen en het dashboard tot aan het dak. Op de overgang van hout naar stof zien we een 3D-paneel met daarachter de luidsprekers van de audio-installatie. De structuur is gebaseerd op die van echo-vrije ruimtes voor een zuivere weergave van het geluid.

De kuipstoelen zijn gemaakt van composietmateriaal en bekleed met Chiné-stof en gepatineerd leer. De stof en het leer kregen een speciale voorbehandeling. Om gaten en scheurtjes te voorkomen werd de stof met speciale klemmen in de juiste vorm gebracht. Dit proces is afkomstig van de productie van maatpakken door de grote confectie-ateliers. Zo is de bekleding keurig geplooid, zonder stiknaden.

Meestal wordt het leer in auto's geselecteerd op de afwezigheid van oneffenheden. Het leer wordt vervolgens gelooid voor een onberispelijk uiterlijk. Bij de Peugeot Exalt wordt optimaal gebruik van beschikbare huiden want de oneffenheden geven het interieur juist een uniek karakter. Het leer is behandeld met natuurlijke middelen, zonder chemische toevoegingen.

Tot duurzaam produceren behoort ook het lokaal inkopen van grondstoffen en materialen, daarom wordt in China Aziatisch ebbenhout gebruikt voor het interieur van de Peugeot Exalt. In plaats daarvan wordt in Europa gebruikt gemaakt van Newspaper Wood een materiaal op basis van oude kranten. Deze nieuwe houtsoort  werd voor het eerst toegepast in de ONYX-conceptcar. Het bestaat uit gerecyclede kranten en heeft een karakteristieke zalmkleur.
Ten slotte heeft carbonvezel plaats gemaakt voor basaltvezel, een natuurlijk materiaal. Door de keuze voor gesmolten basalt wordt het gebruik van fossiele grondstoffen beperkt.

Peugeot Exalt

De Peugeot Exalt weegt 1.700 kg en wordt aangedreven door een HYbrid4 plug-in aandrijfunit met een vermogen van in totaal 340 pk verdeeld over de 4 wielen.

Onder de motorkap bevindt zich een 1.6 l THP 270 pk sterke motor die door Peugeot Sport is ontwikkeld. Deze 4-cilinder benzinemotor is aan een 6-traps automaat gekoppeld en heeft een specifiek vermogen 170 pk/l.

Aan de achterzijde is een 50 kW sterke elektromotor aangebracht die de auto bij elektrisch en hybride rijden aandrijft. Deze motor zorgt bij het regeneratief afremmen voor het laden van de batterij. Zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat, wordt de weerstand van de elektromotor gebruikt om de auto af te remmen. Dankzij de HYbrid4-technologie wordt de kinetische energie van de remmen omgezet in elektrische energie.

De HYbrid4 past zich altijd direct aan de wens van de bestuurder aan en kiest de meest geschikte wijze van aandrijven: alleen elektrisch, alleen op benzine, combinatie van benzine en elektrisch.

Peugeot Exalt Peugeot Exalt Peugeot Exalt
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via