26 augustus 2014
Ford C-Max

Ford C-Max

Ford maakt prijs bekend van C-MAX Energi

26 augustus 2014 | Ford maakt de prijs en specificaties van de C-MAX Energi plug-in hybride bekend. Dit is de eerste in serie gebouwde oplaadbare hybride van Ford in Europa. Standaard is de Energi onder meer voorzien van lederen bekleding, navigatie en een panoramadak met elektrisch zonnegordijn. De C-MAX Energi heeft een catalogusprijs van 34.995 euro.

Voor de aandrijving van de C-MAX Energi zorgt de "Powersplit" benzine-elektrische hybridetechniek, die is gecombineerd met een luchtgekoelde 7,6 kWh sterke lithium-ion accu. De C-MAX Energi heeft met een volledig opgeladen accu een theoretische elektrische actieradius van maximaal 44 km. Het systeem laat de bestuurder vrij wanneer er puur elektrisch wordt gereden. De elektriciteit kan worden bewaard tot later, wanneer er bijvoorbeeld in de stad moet worden gereden. In volledig elektrische modus haalt de 88kW/120pk sterke elektromotor een topsnelheid van 137 km/u.

Ford C-Max

Aan het einde van de puur elektrische actieradius schakelt de auto automatisch over naar hybridemodus. Dan zorgt een 2.0-liter "Atkinson-cycle" benzinemotor voor de aandrijving. Deze is gekoppeld aan de elektromotor en een generator via een elektronisch bediende continu variabele transmissie. De plug-in hybride aandrijving heeft een systeemvermogen van 136kW/184pk en een topsnelheid van 164 km/u in hybridemodus.

Het informatiedisplay met EcoGuide biedt de bestuurder informatie om zo efficiënt mogelijk met de C-MAX Energi plug-in hybride te kunnen rijden. Een efficiënte rijstijl wordt in het display aangegeven door groeiende blaadjes die  vervagen wanneer de efficiëntie afneemt. De LED-verlichte laadaansluiting in het voorscherm aan de passagierszijde geeft middels een oplichtende ring de laadstatus aan.

Ford C-Max

Bij gebruik van het reguliere (220V) stroomnet bedraagt de maximale laadtijd van een volledig lege accu maximaal 4 uur. Bij gebruik van een laadpaal van 16 Ampère wordt de laadtijd verkort tot maximaal 3 uur.

Ford werkt in Nederland samen met de ANWB om eigenaren van een C-MAX Energi plug-in hybride te voorzien van een laadoplossing. De ANWB verzorgt het gehele traject van intakegesprek tot de installatie van het laadpunt.

Ford C-Max

Met een gemiddeld normverbruik van 2,0 liter benzine/100km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 46 g/km is de C-MAX Energi de zuinigste Ford met benzinemotor in Europa. Daardoor komt hij in aanmerking voor 7% fiscale bijtelling en is hij tot nader order vrijgesteld van wegenbelasting.

De Ford C-MAX Energi is leverbaar in één uitvoering. De is standaard onder meer voorzien van:

  • 17-inch lichtmetalen velgen
  • Audiosysteem met CD/MP3-speler, USB-aansluiting
  • Active Park Assist (semi-automatisch fileparkeersysteem)
  • Achteruitrijcamera
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Automatisch inschakelende dimlichten
  • Automatische, dual zone airconditioning
  • Cruise Control
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
  • Elektrisch bedienbare portierramen rondom
  • Elektrisch bedien- en verwarmbare buitenspiegels
  • Elektrisch verwarmbare voorstoelen
  • Ford KeyFree systeem
  • Lederen stoelbekleding in Charcoal Black
  • Lederen bekleding voor stuurwiel en pookknop
  • Mykey (programmeerbare sleutel om veilig rijden te bevorderen)
  • Navigatiesysteem
  • Panoramadak met elektrisch zonnegordijn
  • Parkeersensoren voor én achter
  • Perimeteralarm
  • Regensensor
  • SYNC 2 connectitiveitssysteem met spraaksturing en 8-inch touchscreen
Ford C-Max

De Ford C-MAX Energi wordt standaard geleverd in Oxford White. Tegen meerprijs is deze plug-in hybride van Ford ook leverbaar in Tuxedo Black, Ingot Silver, Magnetic, Blue Candy en White Platinum metaallak.

De Ford C-MAX Energi plug-in hybride staat vanaf begin januari in de showrooms van de Ford-dealers en is vanaf heden te bestellen.