15 juli 2014
Jaguar XE

Jaguar XE

Jaguar kondigt XE aan

15 juli 2014 | Jaguar onthult op 8 september tijdens een evenement in Londen de Jaguar XE, de nieuwste sportsedan van het merk. Jaguar claimt dat het een rasechte rijdersauto wordt in navolging van iconische modellen als de Mark II. Met de XE introduceert Jaguar een aluminium carrosserieconstructie. Deze lichtgewicht auto-architectuur belooft samen met de ondersteltechnologie en de nieuwe Ingenium-motorenfamilie vele voordelen.

Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, legt uit: "Jaguars hebben altijd al een uitstekende reputatie gehad door hun balans tussen rijprecisie en  rijcomfort. De XE is het hoogtepunt van alles dat het merk in de loop der jaren heeft geleerd. De Integral Link achterwielophanging biedt een combinatie van soepel rijcomfort en haarscherpe precisie die uniek is in dit segment. Wij liggen op schema om een auto op de markt te brengen die in dynamisch opzicht onze concurrenten het nakijken geeft."

De zogenaamde "Integral Link" achterwielophanging claimt grote voordelen t.o.v. klassieke multilink wielophangingen. Door de stijfheid in dwars- en langsrichting zou de Integral Link een rijgedrag met een uiterst nauwkeurige en strakke respons bieden. Talloze componenten van de Integral Link ophanging zijn gemaakt van gesmeed of 'hollow-cast' aluminium, de optimale productietechnieken om een stevige en lichte constructie te realiseren.

Jaguar XE

De constructie is gebaseerd op die van de F-TYPE en omvat enkele belangrijke componenten die voor eenzelfde stijfheid zorgen als in de Jaguar XFR. De XE moet daardoor een vergelijkbaar niveau van wendbaarheid en stuurfeedback bieden. Evenals bij de achterwielophanging zijn talloze componenten gemaakt van gegoten en gesmeed aluminium. Enkele worden geproduceerd volgens een gepatenteerd proces.

Zelfs met de beste tractiecontrole kunnen auto's met achterwielaandrijving het moeilijk hebben om vanuit stilstand weg te rijden op zeer gladde ondergrond. Daarom ontwikkelde Jaguar de All Surface Progress Control (ASPC), een compleet nieuw systeem.

ASPC werd ontwikkeld op basis van de tientallen jaren ervaring die Land Rover heeft op het gebied van offroad-tractiesystemen. Het zorgt met behulp van elektronica voor grip op een manier die beter en efficiënter is dan wat de bestuurder zelf zou kunnen realiseren. Het systeem werkt als een cruise control voor lage snelheid en levert zelfs onder zeer gladde omstandigheden een optimale tractie zonder te slippen en zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft te bedienen.