18 juli 2014
Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat introduceert Panda Cross

18 juli 2014 | De Fiat introduceert de Panda Cross. Hij combineert de aandrijving en de technische mogelijkheden van een echte off-roader met de buitenafmetingen, efficiëntie en wendbarheid van een stadsauto. Dit wordt aangeboden voor een  prijs die de helft bedraagt van de gemiddelde SUV.

Hoewel de Fiat Panda Cross beschikt over een kenmerkende stijl, kiest Fiat het uiterlijk niet alleen om esthetische redenen. Veel stijlkenmerken dienen om mechanische onderdelen te beschermen.

De voorzijde is voorzien van een gloednieuwe aanblik, dankzij de nieuwe bumper met een royaal bemeten skid plate van zilver ultrashine die bescherming biedt aan mechanische onderdelen en is ontworpen met gaten die het 'squircle' motief herinterpreteren. De lichtclusters zijn compleet nieuw met dank aan de koplampen met geïntegreerde mistlampen en LED dagrijverlichting (ingebouwd in de skid plate).

De permanente vierwielaandrijvingsysteem wordt volledig elektronisch gecontroleerd en verdeelt de aandrijfkrachten proportioneel tussen voor- en achteras, afhankelijk van de grip die de wielen hebben. Voordelen van dit systeem: het werkt volledig automatisch en is onderhoudsvrij.

Fiat Panda

De Panda Cross heeft standaard ESC (Elektronische Stabiliteit Controle) met ELD (Electronic Locking Differential, oftewel: Elektronisch Sper Differentieel). Dit systeem verschaft extra ondersteuning in glad terrein (met sneeuw, ijs of modder). De Panda Cross biedt de mogelijkheid vierwielaandrijving te selecteren via de keuzeschakelaar: Auto, Off-road en Hill Descent Control.

Onder normale omstandigheden, zoals in de stad of op de snelweg, maakt de Panda Cross gebruik van voorwielaandrijving met 98% van het koppel op de voorwielen. Maar mocht de ondergrond nu glad worden of bij ruw wegdek, dan verdeelt het systeem het koppel op basis van waar het nodig is, dankzij het gedoseerde aandrijving naar de achterwielen.

Voor een optimaal rijgedrag tijdens bijzonder steile heuvel afdalingen of bij het naar beneden gaan over zeer hobbelige wegen is er de HDC (Hill Descent Control) modus die de auto op een constante snelheid houden tijdens een afdaling door zelfstandig te remmen. Zo ondersteunt het systeem de bestuurder bij steile hellingen onder niet optimale omstandigheden door alleen gebruik te maken van rem en gaspedaal. Daarnaast zorgt Hill Descent Control ook voor een constante houding van het voertuig op een terrein met gedifferentieerde grip, zodat gierbewegingen worden vermeden. Integraal onderdeel van het ESC-systeem is de HDC-functie die automatisch in actie komt bij snelheden onder 25 km/h en blijft stand-by tot 50 km/h.

Om maximale grip op elk wegdek te bewerkstelligen, profiteert het nieuwe model van All Season 185/65 R15 M+S-banden die zelfs groter zijn dan die van de Panda 4x4.

Fiat Panda

De Panda Cross wordt gekarakteriseerd door slechts enkele technische interventies die gericht zijn op verbetering van de off-road capaciteiten. Allereerst is de bodemvrijheid verhoogd op 161 mm voor de TwinAir door het herinrichten van de voor- en achterbumper en het gebruik van specifieke veren en 10 mm grotere banden. Ook de off-road typische off-road hoeken zijn beter dan die van de Panda 4x4: 24° (voor), 34° (achter) en 21° (elevatie).

Het vermogen van de TwinAir Turbo is met 10 pk omhoog gegaan: 90 pk. Uiteraard is de motor uitgerust met Start&Stop. De voorloper van een nieuwe familie TwinAir Turbo-motoren levert een maximaal vermogen van 90 pk bij 5.500 toeren en een koppel van 145 Nm bij 1.900 toeren (constant tot 3.000 toeren). Verder kan de bestuurder een meer 'eco-vriendelijk' en een lager brandstofverbruik realiseren door de ECO-modus in te schakelen. Hiermee wordt het koppel tot 100 Nm beperkt bij 2.000 toeren. Deze motor levert een gecombineerd verbruik op van 4,9 liter / 100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km, goed voor 20% bijtelling.

Samen met de TwinAir Turbo-motor wordt een specifieke zesversnellingsbak aangeboden op de nieuwe Panda Cross. Deze versnellingsbak heeft een ingekorte eerste versnelling om de off-road- eigenschappen van dit model te benadrukken, want het voertuig is in staat optimaal vanuit stilstand te vertrekken op berghellingen. De korte één bewijst ook zijn nut in zwaar terrein, want stelt het voertuig in staat met stationaire motorsnelheid voort te rijden met maximale controle over het voertuig, typisch voor geavanceerde off-road modellen.

De Fiat Panda Cross is onder andere voorzien van:

  • Climate Control
  • Blue&Me communicatiesysteem incl. TomTom voorbereiding
  • Nieuwe 15-inch lichtmetalen vijf spaaks velgen
  • Geheel nieuwe voorbumper met "skid plate" in titaniumkleurige afwerking
  • Diverse exterieur accenten in het rood (sleepogen + naafdop)
  • Nieuwe koplampen met geïntegreerde mistlampen en LED dagrijverlichting
  • Bruin half-lederen interieur
  • Terrain Control Selector (TCS – Auto, Off-road of Hill Descent modus)
Fiat Panda

De Panda Cross is op verzoek ook leverbaar met City Brake Control. Dit systeem is in staat obstakels voor de auto te herkennen en automatisch te remmen wanneer de bestuurder dat nalaat. Het City Brake Control systeem is ontworpen om assistentie te verlenen in stadsverkeer en is altijd actief bij snelheden van 5 t/m 30 km/h. Zodra de motor wordt gestart, is het veiligheidssysteem actief. De bestuurder kan het systeem op elk gewenst moment in- of uitschakelen.