16 juli 2014
Smart ForTwo

Smart ForTwo

Smart introduceert nieuwe ForTwo en ForFour

16 juli 2014 | Smart introduceert de geheel nieuwe ForTwo en ForFour. Het concept met de motor achterin wordt nu voor de eerste keer ook toegepast in de vierpersoons Smart ForFour. Driecilindermotoren met een vermogen van 52 kW/71 pk of 66 kW/90 pk verzorgen de aandrijfkracht. De vermogensoverdracht geschiedt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling. De nieuwe generatie Smart zal in Europa in november op de markt worden gebracht. De prijzen van de nieuwe Smart ForTwo en ForFour worden op 31 juli bekendgemaakt. De nationale première van de nieuwe Smart modellen vindt plaats op vrijdag 18 juli in Scheveningen.

Korte overhangen, een minimale lengte en een korte draaicirkel. De nieuwe Smart ForTwo heeft een draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) waardoor omkeren eenvoudig is. De nieuwe Smart ForFour heeft met een draaicirkel van 8,65 meter (kerb-to-kerb) nagenoeg dezelfde ruimte nodig als de voorgaande ForTwo.

Het veiligheidsconcept van de vorige modellen is behouden gebleven. Inzittenden worden beschermd door een sterk koetswerk: de tridion-veiligheidskooi. Voor de nieuwe Smart wordt grotendeels gebruik gemaakt van extra sterk staal en ultrasterk metaal. In lijn met de 'Real Life Safety' filosofie van Mercedes-Benz was de focus bij botsproeven gericht op een vergelijkbaar resultaat als dat van aanzienlijk grotere en zwaardere auto's. De nieuwe Smart modellen presteerden goed bij frontale botsproeven met S- en C-Klasse modellen. Geavanceerde hulpsystemen die voorheen gereserveerd waren voor auto's uit hogere klassen verbeteren de veiligheid en het comfort nog verder. Waaronder zijwindassistent (standaard), automatische afstandsregeling (optie) en spoorassistent (optie).

Smart ForTwo

Het ontwerp van de vooras met elementen van de vorige Mercedes-Benz
C-Klasse, een geoptimaliseerde De Dion achteras, een aanzienlijk vergrote veerweg rondom en een ongeëvenaard kleine draaicirkel zijn belangrijke kenmerken van het nieuwe chassis. Het chassis en de wielophanging van de nieuwe Smart generatie zijn doorontwikkeld op basis van de ervaringen met de voorgaande Smart modellen, met het doel een groter rijcomfort te bewerkstelligen.

Twee driecilindermotoren zullen bij de marktlancering beschikbaar zijn: de 999 cc motor levert 52 kW/71 pk. De motor levert vanaf 1.000 tpm voldoende koppel (maximum: 91 Nm bij 2.850 tpm) waardoor het brandstofverbruik ook bij hogere toerentallen, zelfs in stadsverkeer, gunstig zou blijven.

De topversie is de turbomotor met 66 kW/90 pk. De 898 cc grote motor levert een maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm. De volledig nieuwe turbo heeft een elektronisch gecontroleerde wastegate waardoor de motor meer dynamiek claimt bij een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Een andere onderscheidende voorziening is het automatische start/stop systeem. Naast de vernieuwde turbo draagt een complete reeks andere technische maatregelen ook bij aan de prestaties en het lage brandstofverbruik. Hiertoe behoren variabele controle van de wervelingen van het brandstofmengsel in de verbrandingskamers en de variabele instelling van de inlaatkleppen. De volledig aluminium driecilindermotor heeft een gelijke ("vierkante") boring-slagverhouding.

Smart ForTwo

Nieuw voor Smart zijn twee transmissievarianten: klanten hebben de keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

Drie uitrustingsniveaus (passion, prime en proxy)  en een uitgebreide reeks opties maken van iedere Smart ForTwo of Smart ForFour een unieke auto. De instapversie van beide modellen heeft een uitgebreide reeks veiligheids- en comfortvoorzieningen. Daartoe behoren LED-dagrijverlichting, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een lichtsignaal bij afsluiten, cruise control met limiter (variabele snelheidsbegrenzing), een buitentemperatuurmeter met vorstwaarschuwing,  een combi-instrument met monochroom lcd-display, een boordcomputer en elektrische ruitbediening. De ForFour heeft bovendien standaard dynamic steering met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en variabele stuuroverbrenging.

Tot de mogelijkheden behoren onder andere een lederen multifunctioneel stuurwiel, een instrumentenpaneel met 3.5 inch TFT-kleurendisplay en stoelverwarming. Ter gelegenheid van de marktintroductie zal gedurende een bepaalde tijd bovendien de Edition #1 leverbaar zijn. Deze beschikt over exclusieve designkenmerken als een tridion-veiligheidskooi in de kleur lava orange gecombineerd met witte koetswerkdelen voor de  ForTwo en graphite grey voor de ForFour.

Smart ForTwo

Voor de eerste keer levert Smart het hoogwaardige JBL sound system, dat is uitgerust met een zeskanaals DSP versterker (240 W) in de ForTwo en een achtkanaals DSP versterker (320 W) aan boord van de ForFour. Acht (ForTwo) of twaalf (ForFour) hoogvermogenluidsprekers zorgen voor optimaal luistergenot.

Smart cross connect is een nieuwe app voor de Smart ForTwo en Smart ForFour die voor Smart rijders gratis beschikbaar is. Smart cross connect heeft zelfs toepassingen tijdens het rijden en buiten de auto. Smart parking is één van de voorzieningen die nu een gebruiksvriendelijker ontwerp heeft, met diverse nieuwe functies.

De nieuwe Smart ForFour is duidelijk herkenbaar als lid van de Smart-familie en hij deelt veel stijlkenmerken met de Smart ForTwo. Uiteraard is het grootste verschil zichtbaar aan de zijkant: de Smart ForTwo heeft een groot portier met een ruit zonder omlijsting. Een karakteristieke heuplijn in het midden van de deuren onderstreept de verschijningsvorm van het merk. Het portier is bekleed met kunststof om lichte beschadigingen door medeparkeerders te voorkomen. De  Smart ForFour heeft een langere tridion-veiligheidskooi en natuurlijk de extra portieren. De overhang voor en achter is net zo kort als bij de ForTwo. De daklijn loopt naar achteren in coupéstijl naar beneden.

Smart ForTwo

Het dashboard en het instrumentcluster met de snelheidsmeter en de waarschuwingslampjes lijken op die van de vorige Smart, maar hebben een nieuwe aanblik. De centraal geplaatste unit voor de airconditioning ziet er bijzonder uit: de gewenste temperatuur kan worden ingesteld met behulp van een schuifbaar vergrootglas.

Het driespaaks stuurwiel is optioneel leverbaar in een multifunctionele variant waarbij de radio en het navigatiesysteem bediend kunnen worden. Het mediasysteem met een eigentijdse vormgeving lijkt vóór het dashboard te zweven.

De nieuwe Smart ForFour biedt uiteraard meer bagageruimte. De rugleuning van de achterstoelen kan worden neergeklapt waardoor een vlakke laadvloer ontstaat van 1.285 x 996 mm met een laadvolume tot zo'n 975 liter.

Smart ForTwo

Daarnaast zijn omkeerbare kussens voor de achterstoelen in de ForFour optioneel leverbaar. De "readyspace" stoelen achter kunnen omgedraaid en verlaagd worden zodat er onmiddellijk 12 centimeter extra laadhoogte ontstaat. Daar kan dan weer gemakkelijk gebruik van worden gemaakt omdat de portieren een openingshoek van bijna 90 graden hebben.

De nieuwe Smart is in principe geconfigureerd voor een licht onderstuurd gedrag. Daarom is de verschillende maatvoering voor de banden voor en achter behouden gebleven waarbij de smallere voorbanden in combinatie met de scherpe instuurhoek van de voorwielen zorgen voor een zeer korte draaicirkel. ABS, ASR en ESP staan klaar om in te grijpen wanneer de limiet dreigt te worden bereikt. Hill start assist en brake assist zijn geïntegreerd in het remsysteem.

Standaard zijn de nieuwe Smart modellen uitgerust met een mechanisch tandheugel stuurhuis. Geavanceerde hulpsystemen om de veiligheid en het comfort te verbeteren waren vroeger voorbehouden aan auto's uit de hogere klasse. Daartoe behoren zijwindassistent (standaard), automatische afstandsregeling (optie) en spoorassistent (optie).

Smart ForTwo

De veiligheidsingenieurs van Mercedes-Benz waren betrokken bij het samenwerkingsproject met Renault tijdens alle stadia van de ontwikkeling en waren in staat met hun enorme kennis en ervaring bij te dragen. Op het gebied van computersimulatie bijvoorbeeld was het mogelijk om in detail het gedrag van de diverse laspunten of de nieuw geïntroduceerde hechtmethoden zoals MIG soldering te calculeren. Het aantal onderzochte gevallen van aanrijdingen overtrof het vereiste aantal ruimschoots, zowel bij botsproeven als bij computersimulaties. De nieuwe Smart ForTwo onderging hetzelfde ontwikkelingsprogramma als de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse. En omdat de Smart wereldwijd op de markt is was het aantal botsproeven vier maal zo groot als vereist voor auto's die voornamelijk voor de Europese markt zijn bedoeld. In lijn met de Mercedes-Benz 'Real Life Safety' filosofie was de focus bij de botsproeven met auto's erop gericht om te onderzoeken of de vergelijking met grotere en zwaardere auto's kan worden doorstaan.

De Smart modellen komen standaard met een bestuurdersairbag, een kneebag en een airbag voor de voorpassagier. De kneebag biedt extra bescherming bij frontale aanrijdingen. De standaard sidebags (gecombineerde head-/thoraxbags) bevinden zich in de rugleuning van de voorstoelen en bieden bescherming aan de zijkant voor het hoofd en de borst. De sidebags beschikken over twee kamers zodat ze geschikt zijn voor grote en kleine mensen. Wanneer ze worden geactiveerd bij aanrijdingen van opzij zijn ze in staat de energie waaraan de borst en het hoofd worden blootgesteld, te verminderen. Bovendien beperken ze het risico dat het hoofd de zijruit of een ander object raakt. Het bekken van de inzittenden wordt beschermd door vervormbare elementen die zich in de deurpanelen bevinden. Het principe van de telescopische stuurkolom is 1:1 overgenomen van Mercedes-Benz.