9 juli 2014
 

Mercedes-Benz

Mercedes en BMW ontwikkelen draadloos opladen

9 juli 2014 | Een volgende stap op weg naar de ideale elektro- en plug-in hybride auto is draadloos opladen. Om dit te verwezenlijken hebben Daimler en BMW overeenstemming bereikt over de gezamenlijke ontwikkeling en inzet van een standaardtechnologie.

Aangezien het voor elektro-auto's en plug-in hybride voertuigen comfortabeler is om de batterij inductief op te laden, gaat Mercedes-Benz deze 'unplugged' technologie met een testvloot in de S500 PLUG-IN HYBRID testen.

Mercedes-Benz

Het systeem bestaat uit twee componenten: een spoel in de bodemplaat van de auto en een vloerplaat met geïntegreerde primaire spoel die onder de auto (bijvoorbeeld op de garagevloer) wordt gemonteerd. De elektrische energie wordt contactloos (zonder kabel) met een vermogen van 3,6 kW overgebracht. Met een rendement van meer dan 90 procent kunnen de hoogvoltbatterijen in de auto op deze manier efficiënt, comfortabel en veilig worden opgeladen. Daimler en BMW hebben overeenkomst bereikt over de ontwikkeling en inzet van een standaardtechnologie voor inductief opladen van elektro-auto's en plug-in hybridevoertuigen.

Mercedes-Benz brengt de S500 PLUG-IN HYBRID in september op de markt. Hij heeft een vermogen van 325 kW en een koppel van 650 Nm, sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en kan puur elektrisch 33 km rijden. Het gecertificeerde verbruik bedraagt 2,8 liter/100 km wat overeenkomt met een emissie van 65 gram CO2/km. Voor deze prestatie is een sleutelrol weggelegd voor de biturbo-V6 en de  hybride-aandrijving.

Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!