26 juni 2014
Ford Focus

Ford Focus

Ford introduceert nieuwe Focus ST

26 juni 2014 | De nieuwe Focus ST maakt vandaag zijn wereldwijde debuut tijdens het Goodwood Festival of Speed, de ideale locatie om de prestaties en de verbeterde rijdynamiek van deze hot hatch te demonstreren. De tot op heden meest geavanceerde Focus ST beschikt over nieuwe chassistechnologieën, een gewijzigde ophanging, een vernieuwde stuurinrichting en speciale banden. Voor het eerst zal de ST-klant kunnen kiezen uit een krachtige benzine- of dieselmotor.

Zijn lage brandstofverbruik en CO2-uitstoot maken de Focus ST TDCi tot de zuinigste en schoonste sportieve Ford ooit. De 185 pk sterke 2.0liter TDCi acceleert van  0-100 km/u in 8,1 seconden, heeft een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km.

Voor wie de voorkeur geeft aan benzine is er de bekende 25 0pk sterke 2.0-liter EcoBoost met een acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden, een brandstofverbruik van 6,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 158 g/km. Beide versies zijn voor het eerst uitgerust met Auto-Start-Stop, waarmee het brandstofverbruik van de EcoBoost met 6 procent is verlaagd. Hiermee is het de zuinigste benzineversie van de Focus ST ooit.

Ford Focus

Net als de recentelijk geïntroduceerde reguliere Focus-modellen zijn ook de nieuwe ST-uitvoeringen voorzien van een nieuw ontworpen dashboard en vele  technologieën op het gebied van bestuurdersassistentie en van voorzieningen als het SYNC2-connectiviteitssysteem.

De sportophanging is voorzien van nieuwe voorveren en voor zowel voor als achter zijn de schokdempers sportiever afgesteld. In combinatie met de modelspecifieke stabilisatorstangen en de achtervering van de vorige generatie ST zijn de dynamische prestaties aangescherpt.Om tegemoet te komen aan de voor de nieuwe Focus ST specifieke sportieve eisen, zijn ook de elektronische stuurbekrachtiging en regelsystemen opnieuw gekalibreerd.

Deze veranderingen zorgen voor:

  • Een snellere respons van de stuurinrichting, waardoor indraaien en de algehele balans zijn verbeterd
  • Een nieuwe Electronic Transitional Stability-functie in het geavanceerde, driefasige Electronic Stability Programme. Dit systeem neemt de voertuigstabiliteit en de acties van de bestuurder waar en grijpt indien nodig in om optimale precisie en beheersing te bewaren wanneer er op hoge snelheid van richting wordt veranderd, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijbaan.
  • Herziene instellingen voor Electronic Torque Vectoring Control voor optimale wielkoppel, overbrenging en grip bij het nemen van bochten en grotere wendbaarheid
Ford Focus

De gewijzigde vermogensafgifte bij snelle acceleratie, in het bijzonder wat betreft de grip van de voorwielen en het schakelgedrag, wordt ook ondersteund door nieuwe motorophangpunten die speciaal zijn ontworpen om het prestatievermogen van de nieuwe Focus ST te verhogen. Daarnaast heeft Ford samen met Michelin gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe 19 inch band die de rijdynamiek verhoogt en in het bijzonder zorgt voor een optimale dwarsstabiliteit.

Het toegenomen uitvoervermogen van de Focus ST 2.0-liter TDCi (23 procent hoger ten opzichte van de 150 pk sterke versie) is het resultaat van elektronische kalibratie, een gereviseerd luchtinlaatsysteem en een sportief afgestelde uitlaat.

Met een maximumvermogen van 185 pk bij 3.500 tpm en een koppel van 400 Nm in het bereik van 2.000-2.750 tpm kan deze Focus ST een snelheid bereiken van maximaal 217 km/u. In de zesde versnelling kost de acceleratie van 80-120 km/u 9,7 seconden. Een combinatie van een kortere overbrengingsverhouding en de vermogenstoename zorgt ervoor dat de Focus ST hierin 2,2 seconden sneller is dan de 150 pk sterke Focus TDCi.

Ford Focus

De prestaties die door de Ford 2.0-liter EcoBoost-motor worden geleverd zijn het resultaat van turbocompressortechnologie, Ti-VCT (Twin-independent Variable Cam Timing) en directe inspuiting onder hoge druk. Het maximumvermogen van 250 pk wordt bereikt bij 5.500 tpm, het maximumkoppel van 360 Nm is beschikbaar in een breed bereik van 2.000-4.500 tpm en de maximumsnelheid is 248 km/u.

Beide ST-versies zijn voorzien van een sportief afgestemde, handgeschakelde zesversnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen (exclusief voor ST en voor elke motor apart afgesteld) beloven een snelle acceleratie in de lagere versnellingen en comfort bij hoge snelheid.

De vormgeving van de nieuwe Focus ST is sportiever en stoerder dan die van de vorige generatie. Hij ligt lager op de weg en oogt breder. Verdere stylingelementen zijn de dynamische vorm van de nieuwe motorkap, smallere koplampen en rechthoekige mistlampen.

Ford Focus

De sportieve carrosserie omvat laag doorgetrokken zijskirts in carrosseriekleur en diffuserelementen aan weerszijden van de centraal geplaatste uitlaat. Achter op het dak bevindt zich een achterspoiler die de auto uitstekende aerodynamische eigenschappen bezorgt. Elke Focus ST is voorzien van dubbele, zeskantige uitlaatpijpen. Unieke koplampen met zwarte details, het ST-logo en nieuwe, speciaal voor de ST ontworpen 19 inch lichtmetalen velgen (optioneel verkrijgbaar) maken het sportieve uiterlijk compleet.

Exclusief voor de Focus ST is er een nieuwe donkergrijze exterieurlak, "Stealth" genaamd. "Deep Impact Blue" is ook nieuw in het palet dat verder nog bestaat uit de kleuren "Tangerine Scream", "Frozen White", "Panther Black" en "Race Red".

Ford heeft voor de Focus de indeling van het interieur intuïtiever en eenvoudiger gemaakt, met een duidelijker visuele verbinding russen de hoofdcomponenten en met beduidend minder knoppen in de cabine.

Ford Focus

Typerend voor de ST is de rij met drie extra meters voor turbocompressordruk, olietemperatuur en oliedruk op het instrumentenpaneel. Een nieuw sportstuur met een in zacht leer verpakte rand, een versnellingspook met glanzend chromen kop en speciale ST-pedalen zorgen voor een interieur dat sportiviteit ademt. Glanzend chromen portierhendels en verlichting voor de instaplijsten zorgen voor extra raffinement. De sportstoelen zijn gezamenlijk door Ford en Recaro ontwikkeld.

Technologieën voor bestuurdersassistentie, comfort en connectiviteit die nu voor het eerst in de ST zijn toegepast, zijn bijvoorbeeld het Ford-connectiviteitssysteem SYNC 2. Met SYNC2 is het mogelijk om mobiele telefoons en audio- en navigatieapparatuur te bedienen. Dit gaat door middel van spraak en een 8 inch HD-kleurenscherm dat bij het opstarten het ST-logo laat zien.

Adaptive Front Lighting, voor het eerst beschikbaar op de Focus ST, zorgt voor een optimale verlichting doordat de intensiteit en de stralingshoek van de Bi-Xenon HID-koplampen worden aangepast aan de rijsnelheid, de stuurhoek en de afstand tot objecten. Eveneens een nieuw systeem voor de Focus ST is Cross Traffic Alert. Dit systeem waarschuwt bestuurders die achteruit rijdend een parkeerplek verlaten als een auto hun pad kruist.

Ford Focus

Ford Active City Stop is een systeem dat helpt om botsingen te voorkomen en dat werkt tot een snelheid van 50 km/u. Als het systeem een mogelijke botsing detecteert, brengt het de remmen in gereedheid. Als de bestuurder niet reageert, activeert het automatisch het remsysteem. Als de Focus ST de rijbaan dreigt te verlaten, leidt "Lane Keeping Aid" door middel van  stuuringrepen de auto weer terug.

De nieuwe Focus ST is leverbaar vanaf begin 2015. De prijzen en specificaties worden in een later stadium bekend gemaakt.