26 juni 2014
Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

Nieuwe 1.6 CDTI motor voor Opel Astra GTC

26 juni 2014 | De Opel Astra GTC is vanaf heden ook leverbaar met Opels nieuwe 1.6 CDTI motor. De turbodieselmotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm is daarmee nu beschikbaar voor het gehele Astra-gamma. Hij levert ondanks een kleinere cilinderinhoud meer kracht en een hoger koppel dan de 1.7 CDTI die hij vervangt. De Opel Astra GTC met de nieuwe CDTI-motor is te bestellen als Design Edition vanaf 30.195 euro en kent bij gecombineerd zakelijk/privégebruik een bijtelling van 20%.

De 1.6 CDTI-motor verbruikt 4,1 liter diesel per 100 kilometer en stoot 109 gram CO2 per kilometer uit. De nieuwste generatie van de volledig uit aluminium vervaardigde turbomotor levert met 320 Nm zo'n 20 Nm meer trekkracht en ook 4 kW (6 pk) meer vermogen dan zijn voorganger met 1,7 liter cilinderinhoud.

Opel Astra GTC

De Astra GTC met 1.6 CDTI-motor accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 10,2 seconden. En in de vijfde versnelling accelereert de Astra GTC van 80 tot 120 km/u in 8,9 seconden, terwijl de vorige motor daar 10,5 seconden voor nodig had. De Opel Astra GTC heeft een topsnelheid van 198 km/u.

Opel heeft in korte tijd het volledige motorenaanbod voor de Astra GTC vernieuwd. Het gamma is aangevuld met de 206 kW (280 pk) krachtige OPC-motor, de zeer sportieve 2.0 BiTurbo CDTI-diesel met 143 kW (195 pk) en 400 Nm koppel, de 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo met 125 of 147 kW (170 of 200 pk) én de 1.6 CDTI met 100 kW (136 pk).

Opel Astra GTC

De nieuwe 1.6 CDTI-motor wordt standaard geleverd met Start/Stop en een systeem dat de remenergie terugwint. Dat systeem is gekoppeld aan de verder verbeterde, handmatig te bedienen zesversnellingsbak.

De 1.6 CDTI is de eerste motor in het Astra-gamma die nu al voldoet aan de toekomstige Euro 6-emissienorm. Het is ook de meest milieubewuste dieselmotor die Opel ooit heeft gebouwd. De VTG-turbo (variabele turbinegeometrie), het common-rail brandstofsysteem en de Lean NOx Trap (LNT) nabehandeling van uitlaatgassen dragen bij aan de prestaties. Het LNT-systeem is een milieubewuste, plaatsbesparende oplossing, die voor de dieselroetfilter is gemonteerd en stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen opvangt en afbreekt.