24 juni 2014
Nissan e-NV200

Nissan e-NV200

Nissan brengt EV-expertise naar het bedrijfsautosegment

24 juni 2014 | Met de lancering van de e-NV200, het tweede 100 procent emissievrije voertuig in het Nissan-gamma, krijgt Nissans emissievrije revolutie een belangrijk vervolg. De e-NV200 is een elektrische bedrijfsauto die gebruik maakt van de techniek van de Nissan Leaf.

Behalve het feit dat de Nissan e-NV200 geen uitlaat heeft en geen enkele vorm van CO2, roet en stikstofoxiden (NOx) uitstoot, produceert de elektromotor ook geen geluid.

De Nissan e-NV200 is bedoeld voor gebruik in steden en dorpen. De actieradius bedraagt 170 kilometer (volgens NEDC). De laadruimte is identiek aan die van de Nissan NV200 met verbrandingsmotor, maar overtreft met 795 kilo het laadvermogen van zijn dieselbroer.

Nissan e-NV200

De Nissan e-NV200 is niet zomaar een omgebouwde conventioneel aangedreven bestelauto. Hoewel veel belangrijke elementen van de Nissan LEAF en NV200 zijn overgenomen, is circa 30 procent van alle onderdelen specifiek voor de e-NV200 ontworpen. Er zijn uiterlijke wijzigingen, een nieuw onderstel, wijzigingen in het interieur, een nieuw batterijpakket en een hoogwaardiger regeneratief remsysteem.

Vanaf de verkoopstart in juni is de Nissan e-NV200 leverbaar als gesloten bestelauto en als luxe personenvariant onder de naam Evalia. Het komende jaar worden ook taxi-uitvoeringen van de e-NV200 op de markt gebracht. De eerste stad die de e-NV200 als taxi inzet, is Barcelona. In Amsterdam rijdt Taxi Electric vanaf september met een aantal e-NV200 taxi's.

De gesloten bestelauto heeft een laadvolume van 4,2 m3 en biedt ruimte voor twee europallets. De laadruimte is goed toegankelijk dankzij een schuifdeur aan weerszijden en twee ver openslaande achterdeuren. Een schuifdeur aan de rechterzijde is standaard, optioneel kan gekozen worden voor een schuifdeur aan weerszijden.

Nissan e-NV200

Mede dankzij het ontbreken van olie, riemen, versnellingsbak en koppeling liggen de onderhoudskosten van de e-NV200 circa 40 procent lager dan die van de concurrentie met conventionele verbrandingsmotor. Ook de energiekosten zijn aanzienlijk lager. Stroom voor honderd kilometer actieradius is tot wel 60 procent voordeliger dan de kosten voor diesel voor dezelfde actieradius.

Via een huisstopcontact (3,3 kW/16A) duurt het circa acht uur om de lithium-ion-batterij volledig op te laden. De e-NV200 kan dus in een nacht volledig worden opgeladen. Via de optionele 6,6 kW/32A-lader wordt de oplaadtijd gehalveerd tot vier uur.

Ook bestaat de mogelijkheid om te laden via een speciale CHAdeMO DC 50 kW-snellader die de batterij in 30 minuten voor 80 procent oplaadt. Dat betekent dat de batterij van de e-NV200 bijvoorbeeld kan worden opgeladen tijdens het laden en lossen van goederen.