25 juni 2014
 

Ford

1.0-liter Ford EcoBoost-motor verkozen tot International Engine of the Year

25 juni 2014 | Vandaag kreeg de 1.0-liter EcoBoost-motor van de Ford Motor Company de titel "International Engine of the Year 2014" vanwege zijn rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en hoogstaande technologie. Een panel van 82 autojournalisten uit 35 landen riep tijdens de Engine Expo 2014 in Stuttgart de 1.0-liter EcoBoost uit tot "Best Engine Under 1.0-litre" voor het derde jaar op rij.

De motor heeft tot nu toe 13 grote prijzen gewonnen. Naast het winnen van zeven International Engine of the Year prijzen in drie jaar, waaronder Best New Engine in 2012, heeft de 1.0-liter EcoBoost ook de International Paul Pietsch Award 2013 voor technologische innovatie in Duitsland; de Dewar Trophy van de Royal Automobile Club in Groot-Brittannië; en de Breakthrough Award van het tijdschrift Popular Mechanics gewonnen. Ford is ook de eerste autofabrikant die een prijs heeft gewonnen van Ward's 10 Best Engines voor een driecilinder motor.

"Dit jaar was de strijd het hevigst, maar de 1.0-liter EcoBoost blijft opvallen om de juiste redenen - heel verfijnd, verrassend flexibel en een uitstekende efficiëntie", zegt Dean Slavnich, vicevoorzitter van de 16e International Engine of the Year verkiezing en redacteur van het tijdschrift Engine Technology International. "De 1.0-liter EcoBoost is een van de sterkste staaltjes aandrijvingstechniek van dit moment".

Ford

De meervoudige bekroonde 1.0-liter EcoBoost-motor werd voor het eerst geleverd in de Focus (2012) en is nu beschikbaar in de volgende negen modellen: De Fiesta, de B-MAX, de EcoSport, de C-MAX en de Grand C-MAX, de Tourneo Connect, de Tourneo Courier, de Transit Connect en de Transit Courier.

Later dit jaar is ook de gloednieuwe Mondeo leverbaar met deze compacte en krachtige motor, waarmee het de grootste auto ter wereld met een 1.0-liter motor is.

Een op de vijf Ford-modellen die op de 20 grootste Europese markten verkocht worden zijn auto's met 1.0-liter EcoBoost-motoren. In de eerste vijf maanden van 2014 waren de 1.0-liter EcoBoost modellen het populairst in Nederland (38 procent van alle verkochte auto's), gevolgd door Denemarken (37 procent) en Finland (33 procent).

Ford

In de Europese productiefaciliteiten van Ford in Keulen en Craiova wordt elke 42 seconden een nieuwe 1.0 EcoBoost-motor geproduceerd en men heeft recent de mijlpaal van 500.000 exemplaren overschreden.

Meer dan 200 technici en ontwerpers van de research and development centra van Ford in Aken, Merkenich, Dagenham en Dunton, hebben gezamenlijk meer dan vijf miljoen uur besteed aan het ontwikkelen van de 1.0-liter EcoBoost-motor.

De motor is voorzien van een compacte turbocompressor met lage massatraagheid die een snelheid heeft van 248.000 tpm; meer dan 4.000 omwentelingen per seconde en bijna tweemaal het aantal tpm van de turbocompressoren in de huidige Formule 1-raceauto's.

Ford

De turbocompressor van de 140 pk sterke1.0-liter EcoBoost-motor levert een druk op van 1,6 bar (24 psi). Tijdens de ontsteking bedraagt de maximumdruk op deze zuigers 124 bar (1.800 psi), wat gelijk is aan een olifant van 5 ton die op de zuiger staat.

De motor, die bestaat uit een gietijzeren motorblok dat klein genoeg is om in de overhead bagageruimte van een vliegtuig te passen, is verder uitgerust met een aluminium cilinderkop en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat ervoor zorgt dat de uitlaattemperatuur wordt verlaagd en er een optimale brandstof-luchtverhouding ontstaat. Een innovatief vliegwiel en dito voorpoelie zorgen voor meer raffinement vergeleken met de traditionele 3-cilindermotoren.

De wrijving wordt verminderd door de toepassing van zuigers met een speciale coating, zuigerveren met een lage spanning, vrijwel wrijvingloze krukken en een distributieriem omgeven door olie. Een oliepomp met variabele inhoud zorgt voor smering naar vraag en voor een optimale oliedruk, waardoor het brandstofverbruik lager ligt.

Ford Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via